szerző:
ingatlanmenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Két új franchise-cég lépett az elmúlt hónapokban a hazai piacra.

Két új franchise-cég lépett az elmúlt hónapokban a hazai piacra. Az egyik a magyar Knockies, amely a Tesco áruházakban videokivetítőn mutatja be az ingatlanokat. Megbízóik lakását filmre veszik, kérésre narrációt és feliratokat is készítenek hozzá. A másik a Spanyolországban 20 éve piacvezető Fincas Corral, amelynek négyszáz irodája van. Ez a franchise-iroda szolgáltatáscsomagot kínál a vevőknek, a közvetítésen kívül hitelezést, biztosítás, ingatlankezelést és -hasznosítást is.
Mandel Katalin, a Dakexpo Kft. ügyvezetője több olyan külföldi franchise-láncot említ, amely magyar partnert keres. A legkomolyabb jelentkező a franchise-átvevőkért kiállítási és médiakampányt is folytató, francia Laforet. A spanyol Alfa Inmobiliaria hálózatába lízingszerződés keretében is be lehet szállni, tehát kisebb havi díj mellett lehet kideríteni, hogy sikeressé válik-e az üzlet. Jön az eddig 45 országban irodát nyitott, amerikai Century21 is:  értékesítési módszerük sok ponton hasonlít a Knockies-éra. 

Kevesen fordulnak irodához
Az érdeklődők kizárólag ingatlanszakemberek, akik saját irodájukat működtetik, ám a hálózati munkában látják a jövőt.
Bár az ingatlanpiaci szereplők folyamatosan túlkínálatról és lanyha forgalomról beszélnek, az újonnan érkezők úgy látják, Magyarországon bőven van még helye országos hálózatoknak. Az ingatlanügyleteknek ugyanis egyelőre kisebb hányada, országosan 25--30 százaléka, Budapesten 40 százaléka zajlik ingatlanközvetítőkön keresztül. A frissen piacra lépett, két franchise-cég ennél is kevesebbre, 10-20 százalékra becsüli az arányt. A nyugat-európai trend azonban ennek ellenkezője, mert ott az adásvételek 95--98 százaléka irodák közreműködésével jön létre. A külföldi hálózatok úgy látják, hogy a magyar piac is ebbe az irányba halad, tehát az adásvételt irodai szolgáltatások nélkül intéző 60--70 százalékot tekintik potenciális ügyfélnek.
Az itthon ismertebb hálózatok, az Otthon Centrum, a Duna House, a Palace Ingatlan és az A1 mindezt persze erősen vitatják. Véleményük szerint az új versenytársaknak hátrányuk származik abból, hogy nem ismerik a helyi piacot. Azt jósolják, hogy a pesszimista gazdasági környezetben csak hosszú idő alatt tudnak majd piaci sikert elérni. A CDCI egyenesen úgy látja, hogy 4-5 cég köré koncentrálódik majd a piac.
 
Elsők és vezetők
Az első két ingatlan-franchise Magyarországon az Ingatlanbank és az olasz Tecnocasa volt, amelyek a korai érkezés ellenére sem lettek a legnagyobbak. Az irodák száma alapján jelenleg az Otthon Centrum és a Duna House vezeti a piacot. Az előbbi 1999 óta működik, az utóbbi pedig 2002-ben saját irodákkal indult, majd később lett belőle franchise. Komoly versenytársnak ígérkezik az amerikai Re/Max, amely egy év alatt 45 irodát nyitott. Igaz, a rendszerükben nincsen területi védettség, ezért aztán akár ugyanabban az utcában is több értékesítési pont nyílhat.

Néhány ismertebb ingatlanfranchise Magyarországon

Francishe cég neveForgalmazott ingatlanok száma( db)Irodák száma( db)Közvetítői jutalék
A1 10 000 ( újépítésű+használt)104,2%,4,5%,4,8%
City Cartel14 00026 (3 saját, 23 franchise)4%
Duna House14 000923-5 %+áfa
Otthon Centrumközel 60001104-5% között megbízás típus szerint  
Palace Ingatlan300016új lakás: 2%+áfa, használt lakás: 4%+áfa
ReMax668445szolgáltatási csomagtól függ
CDCI3000193-5%
Új piaci szereplők   
Fincas Corralnincs adat400nincs adat
Knockies713 ( 2 hónapja lépett piacra)3 (francishe rendszerben, 20 előjegyzésben88-144 ezer Ft
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!