szerző:
ingatlanmenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Kikerült a dézsa, visszajött a zuhany.


Kikerült a dézsa, visszajött a zuhany. Ennek az útnak a mostani állomása az a fürdőszobatrend, amelynek szellemében a pár évtizede még szerény vizes helyiség elegánsan összenő valamelyik szobával, leginkább a hálóval. Míg a 19. században az számított luxusnak, hogy a teknő vagy éppen csak a szerény lavór kikerült a szobából, ma a technika és a divat egyaránt lehetővé teszi, hogy a fürdő kövesse a – Magyarországon amerikaiként ismert – konyha példáját, és összeolvadjon a lakás többi részével. (Leszámítva természetesen a vécét, amely továbbra is elszigetelve marad a lakóhelyiségektől.) Legalábbis ez volt az egyik trend, amelyet a szaniter- és fűtési szakma egyik legnagyobb vására, a kétévenként megtartott frankfurti ISH hirdetett március elején.

Igazi luxus



A szabadon álló fürdőkádak évek óta tartó divatja után immár nincsenek a sarokba szorítva és a fürdőszobába zárva a zuhanyzók sem. A helyiség közepén álló, de mégsem szanaszét spriccelő zuhany egyik legmeghökkentőbb példája egy német cég olasz nevű modellje, amelynek a szinte padlóba simulóan lapos tálcáját színházi függönyre emlékeztető vörös drapéria veszi körül. A hálószobai környezetben reklámozott darab trükkje nem más, mint a kelme aljába rejtett mágnesszalag, amely a tálcához rögzíti a vízálló szövet alját, no meg az, hogy a zuhanyhoz a mennyezeten át vezetik a vizet. A luxus további jeleként az ISH csarnokaiban akár fürdőkádnyi – 180-szor 100 centis – zuhanytálcák is kellették magukat. Sok cég mutatott be igen lapos, szerelvényekkel együtt is csak 5-10 centis, így a padlóba süllyeszthető zuhanytálcákat, amelyekre – mint az egyik gyártó reklámozza – akár kerekes székkel is be lehet hajtani. Akinek az jutna eszébe, hogy efféle megoldást évtizedek óta lehet konstruálni padlólappal vagy mozaikkal, annak azt felelik, hogy a lapos zuhanytálca sokkal higiénikusabb és jobban tisztítható, mint a fugázott felület.

Mint egy elegánsan berendezett szoba



Ha a kád vagy a zuhany nem megy a szobába, akkor a bútorok mennek a fürdőbe. Igaz, a faborítású és egyéb elegáns darabok nem forradalmian újak: design tekintetében az ISH nem nyújtott sokkal többet, mint akár idehaza is valamelyik jobb lakberendezési szaküzlet. Annyit mindenesetre megállapíthatott a látogató, hogy továbbra is a letisztult formák jellemzik a fürdőket. Kevés példát láthattunk az egyébként szintén trendként beharangozott csicsásabb, mondjuk virágmintás vagy aranyozott tárgyakra. A jövő útjaként viszont azt vázolta föl a kiállítást kísérő színes magazin, hogy a rideg csempék, sima padlólapok és kemény vécédeszkák helyébe már úton vannak a puha felületek, olyan műanyagból, amelyek rugalmasak, ugyanakkor higiénikusak és strapabírók. Elvégre a csupasz fürdőzők nem lehetnek kitéve annak a veszélynek, hogy beüssék magukat.

A luxus mellett paradox módon a másik trend a frankfurti bemutatón a takarékosság volt. A 3,5 literes fogyasztással ezúttal nem kisautókat, hanem vécéöblítőket reklámoztak. A környezetkímélő zöld gondolat a német vizes szakma interpretációjában „kék felelősség”. Gondolatébresztőnek jó, de azért a német szakmai szövetség ügyvezetőjének, Jens Wischmann-nak egy interjújából kiderült, hogy – legalábbis Németországban, ahol a víz megfizethető, és a készletek sem szűkösek, továbbá a háztartásokra csak a vízfogyasztás 8 százaléka jut – a túlzott takarékosság sem indokolt. Hiszen már most is akadnak területek, ahol a közműveknek külön azért kell vizet pumpálniuk a hálózatba, hogy ne pangjon benne a lé.

Mégis, a legkisebb dolog is felhasználható a spórolásra. A spanyol Roca olyan vécét mutatott be, amelynek tartályát a vele egybeépített kézmosó lefolyójából töltik fel. Sőt a vizet – a lerakódások elkerülésére – meg is tisztítják. A HVG kérdésére azt a választ adták a standon, hogy a víztisztító folyadék korszerű és nem is drága, így a regenerált szennyvíz olcsóbb, mint ha ivóvízzel töltenék a tartályt. Pontos számítással azonban nem szolgálhattak, mert a termék csak az év vége felé kerül a piacra. Kétkedést legföljebb az kelthetett, hogy ugyanez a cég állította ki Home Beach néven azt a többméteres medencét, amelynek egyik végén jacuzzi, a másikon minivízeséssel működtetett hullámfürdő testesítette meg a private spa néven propagált trendet, vagyis azt, hogy a tehetősebb lakástulajdonosok immár odahaza is élvezhetik a hotelekben és fürdőkben megszokott szolgáltatásokat. Aki viszont párosítani szeretné a kényelmet és a kék felelősséget, az olyan fürdőkádat választhat, amely a rafináltan megtervezett – például a lábrésznél szinte észrevétlenül kisebbre vett – formája révén kevesebb vízzel is úgy teletölthető, hogy a fürdőzés kényelme semmivel sem csökken.

A luxust más irányból közelíti a japán Toto cég, amely a frankfurti hídfőállásról kürtölte szét sajtókörökben: Európát is megcélozza az Ázsiában igen sikeres komfortvécéivel (HVG, 2008. augusztus 9.), amelyekben a meleg vizes alsómosó és a gyengéd szárító a minimum. Egy helyi lapnak nyilatkozva egy japán marketinges 7-8 ezer eurós berendezéseket helyezett kilátásba. A német konkurensek közül az Ideal Standard szkeptikus, mert a mai gazdasági visszaesésben nem lát ilyen keresletet, a szintén német Villeroy & Boch viszont ezer euró körüli termékekkel szállna be erre a piacra, ahol az európai gyártókat a svájci Geberit eddig elég magányosan képviselte.

Szerényebb komfortülőkékkel készül ősztől a piac kényeztetésére a dán Pressalit: infravörös érzékelő segítségével automatikusan és lassan, csöndben záródik le a vécétető, pár másodperccel a felhasználó távozása után. Más közönséget céloz meg a német Keramag perem nélküli vécécsészéje. A tévéreklámok állandó szereplője, a vécékacsa hatáskörébe eső rejtett árok helyett jól hozzáférhető mélyedés vezeti az öblítővizet. Ez a megoldás nemcsak a tisztítást könnyíti meg, hanem a cég igyekszik vásárlóként megnyerni az elmeosztályokat, börtönöket, pályaudvarokat és repülőtereket is, ahol egyesek előszeretettel alkalmazzák rejtekhelynek a mai csészék peremét.

BEDŐ IVÁN / FRANKFURT

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!
ingatlanmenedzser.hu Ingatlan

Dubaj: ilyen egy luxus buszmegálló

Dubaj, ez az apró arab államocska a luxusturizmusba fekteti kőolajból származó bevételei jelentős részét, így készülve...

Kaleta Gábor ügyvédje kilép a szexuális abúzust átélt gyerekeket segítő egyesületből

Kaleta Gábor ügyvédje kilép a szexuális abúzust átélt gyerekeket segítő egyesületből

Klipet forgatott a Burger King a tehenek szellentéséről

Klipet forgatott a Burger King a tehenek szellentéséről

Errefelé ritka katonai gép érkezett Ferihegyre – ráadásul kétszer

Errefelé ritka katonai gép érkezett Ferihegyre – ráadásul kétszer