Tetszett a cikk?

Csak a kormánypárti többség szavazta meg a 4-es metró első szakaszának megépítéséről szóló törvényjavaslatot. A Csillag István gazdasági miniszter által a minap a "liberalizálás, a szabad döntés és az időnyerés beruházásaként" aposztrofált fejlesztés ezek szerint továbbra sem lesz az, ami: a közlekedési gondokon enyhítő szükségmegoldás, hanem még mindig jelképes erőt tulajdonítanak neki a politikusok.

Ha Demszky Gábor főpolgármester jóslata igazolódik, az MSZP-SZDSZ-koalíció máris megnyerte a 2006-os választásokat. A főpolgármester ugyanis már-már mágikus jelentőséget tulajdonít a 4-es metrónak: több nyilatkozatban utalt arra, hogy egy éve a Fidesz e járat negligálása miatt veszített Budapesten – s így országosan is –, mi több, Medgyessy Péter kormányát is azzal riogatta, ha nem dönt gyorsan és a főváros számára kedvezően a földalattiról, megnézheti, mekkora zakót kap három év múlva a választóitól.
Ez persze épp olyan álságos eszmefuttatás, mint a Fidesz-MPSZ megannyi újkeletű kifogása, miszerint nem Kelenföld és a Keleti pályaudvar között, nem így, nem akkor, és nem annyiból volna célszerű a tömegközlekedést fejleszteni. A Fidesz ma már nincs abban a helyzetben, hogy támogasson egy Demszky-féle ötletet. Igaz, abban sincs, hogy jobbat javasoljon helyette. Mintha az 1998-as döntéssel, a Medgyessy-Demszky megállapodás törlésével a ma már ellenzékben lévő párt minden jogalapját elveszítette volna, hogy módosító javaslatokkal álljon elő. A hiteltelenség emblémájától nem képes megszabadulni ugyanis.
S valóban, a 4-es metró beruházás leállítása hazugsággal kezdődött, s az újrakezdés talán épp ezért nem mentes további hazugságoktól. Az ázsiai és az orosz pénzügyi válság miatt az állami beruházásokat megnyirbáló Fidesz-kormány ugyanis nem volt hajlandó beismerni, hogy a világgazdasági helyzet miatt restrikcióra kényszerült – nehogy már Bokros Lajos árnyéka vetüljön rá –, inkább megideologizálta, miért volna szükség másmilyen, és persze később megvalósítandó közlekedési fejlesztésekre. A mellébeszélésben Járai Zsigmond akkori pénzügyminiszter (ma a Magyar Nemzeti Bank elnöke) járt az élen, aki az 1999-es költségvetés bemutatásakor 1998 őszén nem átallotta azt nyilatkozni a televíziós kamerákba, hogy a 4-es metró beruházását azért nem találják az újságírók a központi költségvetésben, mert az a fővároséban van. Ami persze nem volt igaz. Ha Orbán vagy Járai akkor azt mondja: bocs, egyelőre nincs erre pénz, majd talán jövőre, megkímélte volna magát a későbbi pertől, a Budapest-ellenesség vádjától, és sok egyéb kellemetlenségtől. Csakhogy a frontok gyorsan megmerevedtek, s a 4-es metró Demszky kezében lett adu ász.
Azóta Demszky arcára is ráforrt a diadalmas mosoly; az állandó hivatkozás a 4-es metró megváltó erejére visszatetszést kelt, s hovatovább visszaüt. Most pedig Csillagnál egyenesen a liberalizáció jelképe lett egy közlekedési járat, amely a keddi miniszteri-főpolgármesteri teszt szerint a 34 perces menetidőt 12 percre rövidítette le. De ebből semmiképpen nem következik, hogy a 2006-os választási győzelemhez vezető út is lerövidült volna.
Vagy netán mégis? Ön miképp vélekedik erről?

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Évente be kell oltanunk magunkat a koronavírus ellen – véli a Pfizer vezetője

Évente be kell oltanunk magunkat a koronavírus ellen – véli a Pfizer vezetője

Korrupciós ügy miatt börtönbüntetésre ítélték Nicolas Sarkozyt

Korrupciós ügy miatt börtönbüntetésre ítélték Nicolas Sarkozyt

Öntenék a hitelt a cégekre, de honnan érdemes forrást szerezni?

Öntenék a hitelt a cégekre, de honnan érdemes forrást szerezni?