szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Magyar Hírlap értesülései szerint a vártnál korábban, a nyilvánosság mellőzésével helyezték tegnap üzembe a 4-es metró második fúrópajzsát. A lap szerint belső vizsgálat indult az információk kiszivárogtatása miatt. A városháza és a BKV cáfolja a hír megalapozottságát, mi több helyreigazítást kérnek - értesült a hvg.hu.

Szerdán több hírportál  - köztük a hvg.hu is - beszámolt arról, hogy megkezdődött a 4-es metró második alagútjának fúrása. A Magyar Hírlap a csütörtöki számában azt kifogásolta, hogy sem a városháza, sem a beruházó DBR Metro projektigazgatóság nem adott hírt előzetesen a munkálatok megindulásáról. Mint Zsidai Péter, a cikk szerzője a hvg.hu-nak elmondta, a legtöbb újság a Magyar Távirati Iroda hírfolyamából értesült az eseményről. Az újságíró szerint ez azért történhetett, mert ő megkereste a BKV-t azzal az anonim informátorától származó információjával, hogy többet már nem várnak Demszky Gáborra,  és titokban elindítják a második fúrópajzsot.

Horváth Éva, a BKV projektigazgatóságának szóvivője a hvg.hu-nak elmondta, hogy ő maga egymás után több időpontban is nyilatkozott az MTI-nek, az Inforádiónak és egyéb médiumoknak a második fúrópajzs beüzemeléséről - mondta a hvg.hu-nak. "Igaz, ünnepséget nem rendeztünk, és Demszky Gábor sem volt jelen, de ez más országban sincs szokásban" - vélekedett Horváth. "Az alagútépítők babonából csupán az első fúrópajzs beüzemelésénél szoktak ünnepelni, alagutakat keresztelni” - érvelt a sajtónyilvánosság tegnapi mellőzése mellett. Az is igaz, hogy mind a sajtó, mind pedig a lakosság bármikor jól láthatja az Etele téri munkálatokat, hiszen nincs eltakarva a munkaterület. 

A BKV kommunikációs igazgatója a május 7-vel kezdődő hét elején még azt nyilatkozta, hogy a jövő héten indul a második fúrószerkezet. Horváth Éva ezt azzal indokolta, hogy "a kommunikációs igazgató még a független mérnök és a DBR a tervezettnek megfelelő keddi jóváhagyása előtt nyilatkozott az MTI kérdésére, mivel a Bamco, mint kivitelező több időpontot is (május 9., 10., 11., 14.) javasolt, így a legkésőbbi időpontokat ismertette az újságíróval. Ugyanekkor arról is beszámolt a BKV vezetése, hogy a végleges időpont legkésőbb e hét szerdáig, azaz május 9-ig dől el. A Magyar Hírlap állításaival szemben, a kivitelező nem javasolta a május 7-i indulást - mondta Horváth Éva. A szóvivő úgy véli egy dolog, hogy a pajzs műszakilag kész van, de vannak "járulékos" alapfeltételei is a munka megkezdésének, például a pajzs személyzetének készenléte.

A mérnöki jóváhagyás feltétele, hogy az indulásra javasolt időpontokra a kivitelező összességében, minden általa vállalt szerződéses feltételt teljesítsen, ezt írásban igazolja csak ezek ellenőrzése után, kerülhet sor az indulásra. A híradás mulasztásával kapcsolatos vádak mellett Czuk Dóra, a városháza sajtófőnöke cáfolja a Magyar Hírlap azon értesülését is, hogy a fúrásokat végző Bamco konzorcium már május 7-én készen állt volna a 9-i munkálatok megkezdésére, és csupán a városháza döntésére várt. Vagyis arra, hogy mint a lap írta, "a városháza közölje, mikor kezdhetnek, Demszky Gábor mikor fog ráérni az indítógomb megnyitására." Czuk szerint ez azért is valószerűtlen állítás, mivel az első pajzs indítása kapcsán rendezett ünnepséget sem a városháza, hanem a kivitelező Bamco szervezte, ahova meghívta a főpolgármestert, ezért fogalma sincs miért történt volna most másképp  - fejezte ki értetlenségét a hvg.hu-nak.

A lap úgy értesült ezen információk kiszivárogtatása miatt belső vizsgálat indult. Erről azonban nem tudnak sem a BKV-nál, sem a Városházán. Czuk Dóra szerint az igazság a Magyar Hírlap állításaival szemben az, hogy a főpolgármester jóváhagyására nem várt senki, a beruházó társaság mérnöke pedig szerda reggel engedélyezte a második fúrópajzs  üzembe helyezését.

A városháza és a BKV már tegnap elküldte helyreigazítási kérelmét a Magyar Hírlapnak a május 8-án megjelent cikk kapcsán. Zsidai Péter, a szóbanforgó cikk szerzője azonban továbbra is kitart információi megalapozottsága mellett. Mint mondta az újságírói etikának megfelelően informátora - aki szerinte "több fenyegetést is kapott" - kilétét nem hajlandó felfedni. Annyi azonban elárult, hogy néhány éve, mióta ismeri, vezető  beosztásban dolgozik a beruházó cégnél, ahol vizsgálatot is indítottak. Ezzel szemben úgy tudja, hogy nem véletlenül kezdték meg a munkálatokat szerdán, mert szerinte sem a városháza és maga Demszky Gábor sem merte vállalni az esetleges csúszás és kötbér következményeit.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Gazdaság

Ajánlatokat vár a BKV a 4-es metró állomásaira

Öt cég tehet ajánlatot a 4-es metró összes állomásának belső szerkezeti építésére - tudta meg az MTI a BKV Zrt. igazgatóságának tagjaitól annak kapcsán, hogy a testület kedden lezárta az állomás belső szerkezetépítési közbeszerzési eljárásának egyik szakaszát.

MTI Itthon

Rajzold le a 4-es Metrót!

A DBR Metró Projekt Igazgatóság rajzpályázatot hirdet kisiskolások számára Barátom a Metró címmel, és egyúttal lehetőséget biztosít arra, hogy felső tagozatos osztályok ellátogassanak az Etele téri Információs Központba.