Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2bd9fd71-d5ad-4a30-8c94-6a6829269183","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ügyelet az ellátásban résztvevő szakemberek egyéni, váratlan élethelyzetei miatt esett ki. Kalocsán a csecsemő- és gyermekgyógyászati osztály, illetve a szülészet-nőgyógyászati ellátás szünetel, Mosonmagyaróváron karácsonyra bezár a gyermekosztály és a szülészet is.","shortLead":"Az ügyelet az ellátásban résztvevő szakemberek egyéni, váratlan élethelyzetei miatt esett ki. Kalocsán a csecsemő- és...","id":"20241224_Januar-6-ig-nincs-ugyelet-a-szekszardi-korhaz-egyik-osztalyan-kalocsai-korhaz-mosonmagyarovari-korhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bd9fd71-d5ad-4a30-8c94-6a6829269183.jpg","index":0,"item":"75e0ed30-a5b1-4932-9200-f581c6d70d01","keywords":null,"link":"/itthon/20241224_Januar-6-ig-nincs-ugyelet-a-szekszardi-korhaz-egyik-osztalyan-kalocsai-korhaz-mosonmagyarovari-korhaz","timestamp":"2024. december. 24. 12:17","title":"Január 6-ig nincs ügyelet a szekszárdi kórház egyik osztályán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6bddfd79-ec7f-4438-9e0f-fddf5b539805","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Íme az aktuális Mercedes E-Klasséból készített legújabb taxi.","shortLead":"Íme az aktuális Mercedes E-Klasséból készített legújabb taxi.","id":"20241223_elet-a-halal-utan-ujra-kaphato-taxi-mercedes-e-osztaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6bddfd79-ec7f-4438-9e0f-fddf5b539805.jpg","index":0,"item":"3462e011-d0be-4c1f-9692-ba3f59e37afa","keywords":null,"link":"/cegauto/20241223_elet-a-halal-utan-ujra-kaphato-taxi-mercedes-e-osztaly","timestamp":"2024. december. 23. 07:21","title":"Élet a halál után: újra kapható taxi Mercedes E-osztály","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Süddeutsche mellett a FAZ és a Neue Zürcher Zeitung is foglalkozik a Fico-Putyin-találkozóval. Trump megválasztása után Európának költenie kell a saját biztonságára, írja Joschka Fisher volt német külügyminiszter. A világ vezető demokráciáiban nehézkes a kormányzás, mert széttöredezik a politikai közép, és Donald Trump csak súlyosbítja a problémát, írja Gideon Rachman a Financial Timesban. Súlyos kérdéseket vet fel, hogy a román alkotmánybíróság megsemmisítette az elnökválasztás eredményét, írja a New York Times szerzője. Válogatásunk a világlapok cikkeiből.","shortLead":"A Süddeutsche mellett a FAZ és a Neue Zürcher Zeitung is foglalkozik a Fico-Putyin-találkozóval. Trump megválasztása...","id":"20241224_nemzetkozi-lapszemle-fico-putyin-eu-nato-trump-zelenszkij-romania","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"3be2ee49-45cb-4939-a09b-bca6c79490cc","keywords":null,"link":"/360/20241224_nemzetkozi-lapszemle-fico-putyin-eu-nato-trump-zelenszkij-romania","timestamp":"2024. december. 24. 10:00","title":"Süddeutsche Zeitung: Robert Fico moszkvai útjával világossá tette, melyik oldalon áll","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"350a592e-dbc5-4ed3-8c58-75f0b2ea916d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TIME magazin az év találmányait összefoglaló 200-as listáján autós közlekedést megújító ötletek is helyet kaptak. A Cavnue megoldására például Magyarországon is nagy szükség lenne.","shortLead":"A TIME magazin az év találmányait összefoglaló 200-as listáján autós közlekedést megújító ötletek is helyet kaptak...","id":"20241223_2024-legjobb-talalmanyai-autok-time-200","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/350a592e-dbc5-4ed3-8c58-75f0b2ea916d.jpg","index":0,"item":"ed2f55a1-81ee-470f-900b-1bdf292aeecb","keywords":null,"link":"/tudomany/20241223_2024-legjobb-talalmanyai-autok-time-200","timestamp":"2024. december. 23. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: motorrá alakítható autó és a szkenner, ami 30 másodperc alatt kiszúrja a hibákat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afebaf70-f7be-47a2-88b4-779a9729d0c9","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241223_hvg-ivanyi-blanka-orszagot-lanyomnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afebaf70-f7be-47a2-88b4-779a9729d0c9.jpg","index":0,"item":"c020c901-dcb8-4d48-b3fc-ff739a67afe3","keywords":null,"link":"/360/20241223_hvg-ivanyi-blanka-orszagot-lanyomnak","timestamp":"2024. december. 23. 08:00","title":"Iványi Blanka: Országot lányomnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d86037f-b42e-47d1-a2fe-3360ba3d932e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A libanoni Hezbollah ellen elkövetett csipogós merénylet hátteréről az izraeli titkosszolgálat két egykori embere beszélt a CBS News-nak.","shortLead":"A libanoni Hezbollah ellen elkövetett csipogós merénylet hátteréről az izraeli titkosszolgálat két egykori embere...","id":"20241223_izrael-moszad-hezbollah-felrobbantott-csipogo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d86037f-b42e-47d1-a2fe-3360ba3d932e.jpg","index":0,"item":"b6a024ab-fc93-4861-98eb-40a014827f80","keywords":null,"link":"/vilag/20241223_izrael-moszad-hezbollah-felrobbantott-csipogo","timestamp":"2024. december. 23. 14:59","title":"„Fogalmuk sem volt arról, hogy a Moszaddal dolgoznak” – volt titkosügynökök tárták fel a csipogós akció hátterét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3bbfe0e-bb35-40a8-b302-b97c915dd3c4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ez még nem az ünnepi Facebook-poszt, de már majdnem az.","shortLead":"Ez még nem az ünnepi Facebook-poszt, de már majdnem az.","id":"20241224_Orban-Viktor-Tallai-Andras-karacsony-Facebook-Jezuska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3bbfe0e-bb35-40a8-b302-b97c915dd3c4.jpg","index":0,"item":"87a49bdd-5815-4387-bcca-79a37f604b26","keywords":null,"link":"/itthon/20241224_Orban-Viktor-Tallai-Andras-karacsony-Facebook-Jezuska","timestamp":"2024. december. 24. 09:44","title":"Orbán Viktor Tállai mellett jézuskázott egyet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbb13b23-964a-4d6d-8486-dc348455a198","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"A Mitsubishivel kiegészülve a Honda és a Nissan a világ egyik legnagyobb autógyártója lenne.","shortLead":"A Mitsubishivel kiegészülve a Honda és a Nissan a világ egyik legnagyobb autógyártója lenne.","id":"20241223_Fuzios-hajtas-a-Honda-es-a-Nissan-fel-ev-alatt-lezavarna-az-elokeszuleteket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbb13b23-964a-4d6d-8486-dc348455a198.jpg","index":0,"item":"a4f2b40e-57e0-4d5f-bf69-499237498cb4","keywords":null,"link":"/kkv/20241223_Fuzios-hajtas-a-Honda-es-a-Nissan-fel-ev-alatt-lezavarna-az-elokeszuleteket","timestamp":"2024. december. 23. 08:43","title":"Fúziós hajtás: a Honda és a Nissan fél év alatt lezavarná az előkészületeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A csütörtöki kormányinfó alapján kormányon belül egyelőre nem nagyon van támogatása a Lázár-féle zérótolerancia-enyhítésnek, és a statisztikák alapján nehéz is lenne mellette érvelni: amellett, hogy a baleseti adatok szerint működik a teljes tiltás, az emberek többségének sincs vele baja.
Bár a Belügyminisztérium (leginkább maga a miniszter, Pintér Sándor) határozottan ellenzi a zéró tolerancia lazítását, az Építési és Közlekedési Minisztérium az autóvezetés előtti alkoholfogyasztás tilalmának lazításán dolgozhat - derült ki csütörtökön. A Lázár János által vezetett tárca annyit elismert a 24.hu kérdésére, hogy
áttekintik a nemzetközi szabályozást és gyakorlatot, ez a felmérés pedig érinti az ittas vezetéssel kapcsolatos szabályozást.
Aztán szintén csütörtökön Gulyás Gergely a Kormányinfón úgy tompította a hírt, hogy a KRESZ általános felülvizsgálata zajlik, ennek része az ittas vezetés is, de ez nyilván érdekesebb a közvéleménynek, mint a kanyarodás szabályai. Azt is hozzátette, ő is és az eddigi döntéseknél Orbán Viktor is a zéró tolerancia mellett volt, és bár ő személy szerint a jelenlegi szabályozás felülvizsgálatában semmi kivetnivalót nem lát,
nem hisz abban, hogy a magyar ember fél pohár bornál meg tud állni.
A dolog pikantériája, hogy amikor Lázár az Árpád hídi gázolás után nemrég bejelentette: felülvizsgálják a KRESZ-t, akkor a miniszter épp arról beszélt, hogy nem a gyorshajtással van a baj, hanem a sofőrök képességeivel és rossz döntéseivel. Márpedig az alkoholfogyasztás épp ezekre hat károsan: a reakcióidő és a vizuális észlelés már 0,5 gramm/liter alatti véralkoholszint esetén is romlani kezd. Ehhez pedig életkortól, testsúlytól, nemtől és egyéb egyéni jellemzőktől, például az anyagcsere gyorsaságától függően akár egy pohár bor elfogyasztása is elég lehet.
Ebben a cikkben azt nézzük meg, hogy EU-s viszonylatban mennyire számít szigorúnak a magyarországi zéró tolerancia, illetve, hogy mi szól ennek megtartása vagy lazítása mellett.
A borászok és a régi nóta
Az elmúlt 15 évben rendszeresen felvetődött, hogy mégis csak engedélyezni kellene a csekély mennyiségű alkoholfogyasztást a sofőröknek. Főleg a borászok lobbiznak „a borfogyasztás és gépjárművezetés viszonyának ésszerű szabályozásáért”, de három éve erről beszélt Nagy István agrárminiszter is a villányi borfesztiválon.
Eleinte felmerült az is, hogy a miséző papok számára a bor „munkaeszköz”, de hiába kérte a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Takács Albert akkori igazságügyi és rendészeti minisztert, végül ők sem mentesültek a zéró tolerancia alól.
A 2008-as szigorítás előtt leginkább azzal érveltek az autósokra vonatkozó teljes alkoholfogyasztási tilalom ellen, hogy a legtöbb európai ország is megengedi valamennyi alkohol elfogyasztását, általában 0,2-0,8 ezrelék között nem büntetik az autósokat. Ezen kívül azt is állították, hogy
a kismértékű alkohol nem ront, sőt még javít is a vezetési képességeken;
a teljes tiltás épp a mérsékelt alkoholfogyasztókat sújtja (hiszen a nagyivókat jogi értelemben már a korábbi, 0,8 ezrelékes, vagyis 0,64 gramm/literes véralkoholszintnél meghúzott határ sem tartotta vezetésre képesnek);
rosszul áll az állampolgáraihoz az a rendszer, amelyik nem tekinti elég felelősségteljesnek a sofőröket ahhoz, hogy azzal számoljon, meg tudnak állni az ivásban annál a limitnél, ami után még autóba lehet ülni.
Amit akkoriban még nem mondtak ki nyíltan, ma már az is a diskurzus része: ha alkoholfogyasztás után nem lehet autóba ülni, akkor kevesebb szeszes ital fogy. A 24.hu-nak a villányi borvidék egyik legsikeresebb bortermelője arra panaszkodott, az utóbbi évtizedekben Magyarországon drasztikusan csökken a borfogyasztás, de a zéró tolerancia eltörlésével Bock József szerint ismét nőhetne, éves szinten akár fejenként 8–10 literrel is.
Európa egyik legszigorúbb szabályozása
Abban igaza van a borászlobbinak, hogy az ittas vezetés ügyében Magyarország az Európai Unió legszigorúbbjai közé tartozik. Hazánkon kívül csak Csehországban, Szlovákiában és Romániában van még zéró tolerancia, a tagállamok többségében 0,5 gramm/literes, vagyis kb. 0,6 ezrelékes véralkohol szintig nem büntetnek.
Csakhogy, amíg a magyar borászok azt szeretnék, ha több alkoholt fogyaszthatnának a magyar autósok, addig az uniós iránymutatás épp azt javasolja, hogy a mostaninál is jobban korlátozzák a sofőrök számára az alkoholos italokhoz való hozzáférést az EU-ban.
Az EU legfrissebb, tavaly kiadott jelentése szerint ugyanis továbbra is kezelendő probléma az ittas vezetés.
Európában a halálos közúti balesetek negyedében játszik szerepet az alkohol, miközben az összes megtett kilométernek "mindössze" 1 százalékát vezetik 0,5 gramm/liter feletti véralkoholszintű sofőrök.
Magyarország az ittas sofőrök által okozott halálos balesetek százalékos arányát tekintve az EU-s középmezőnyben van, de itt érdemes azt is figyelembe venni, hogy nálunk szigorúbb a rendszer: ott ahol enyhébb a szabályozás, elvileg javíthatja a statisztikát, hogy csak 0,5 gramm/literes véralkohol szint felett lehet ittas vezetésről beszélni.
Egyébként a zéró tolerancia hazánkban sem jelenti azt, hogy semmi különbséget nem tesz a törvény az ittasan vezető sofőrök között.
Bűncselekménynek az számít, ha egy ittas autóvezető véralkoholszintje meghaladja a 0,5 gramm/liter koncentrációt, ez alatt szabálysértésről van szó, feltéve, hogy a sofőr elismeri, hogy fogyasztott alkoholt, mielőtt autóba ült.
Bonyolítja a helyzetet, hogy alacsony véralkoholszint mögött állhatnak egyéb okok, például cukorbetegség is.
A magyarok ülnek legritkábban autóba, ha isznak
A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján Magyarországon az elmúlt években jelentősen csökkent az ittas járművezetők által okozott balesetek száma, és ebben úgy tűnik, fontos szerepet játszott a teljes szigor. A zéró tolerancia bevezetése előtti évben 2565 ittas vezető okozott balesetet, a bevezetés évében 2177 volt ez a szám, tavaly már csak 1192. Azaz évi több mint ezerrel csökkent az ittasan okozott balesetek száma.
Ez alapján az sem meglepő, hogy uniós összehasonlításban hazánk áll a legjobban abban a tekintetben, hogy az autósok hány százaléka ül volán mögé olyankor, ha már ivott. Amíg a sofőröknek Belgiumban és Portugáliában 35, Görögországban 34, Ausztriában 33, Franciaországban pedig 30 százaléka vallotta be 2018-ban, hogy az elmúlt egy évben vezetett már ittasan, addig Magyarországon ugyanez az arány csak 4 százalékos volt. Igaz, érdemes olyan országgal összevetni magyar adatokat, ahol szintén zéró tolerancia van érvényben, de ott is jobb a magyar adat: a cseheknek 9 százaléka ült ivás után a volán mögé.
A magyarok döntő többsége egyébként nem is vágyik arra, hogy enyhítsenek a zéró tolerancián. A Pulzus Kutató három évvel ezelőtti, reprezentatív közvélemény-kutatásában a válaszadók 58 százaléka volt elégedett a jelenlegi szabályozással és csak 17 százalék volt azoknak az aránya, akik úgy vélték, hogy egy pohár sör vagy bor még beleférhetne vezetés előtt.