szerző:
Bakos Dalma
Tetszett a cikk?

Luxusutazás, bulizás, terméktesztelés - ezek a leghíresebb "magyar" álommunkák. De miért éri meg ez a cégeknek, és a jelöltek mit tudnak ebből profitálni a későbbiekben?

"Meghirdették a város legmenőbb állását - lakás, pénz, pia fél év bulizásért" - promótálja egy pálinkaház "az ország legjobb állását". A leírás szerint a munkában nem kell majd megszakadni, a pályázó feladata ugyanis a bulizás és a Facebookozás lesz, mindezért fizetést, telefont, pálinkát és belvárosi lakást kínálnak fél évig.

Hasonló "álommunkát" kínál Magyarország egyik kuponos oldala is. A kiválasztottnak egy éven keresztül főállásban kell tesztelnie a közösségi oldalon kínált szolgáltatásokat, személyes véleményével, ajánlásaival segítve vásárlóközösség tagjait. Az állással bruttó 400 ezer forintos fizetés, havi maximum 500 ezer forint értékű bónusz, valamint a munkavégzés időtartamára egy MacBook Pro laptop és egy iPhone 5 jár. Mindezért cserébe hetente legalább három képes/videós tudósítást kell készítenie az erre a célra létrehozott blogon.

Gyémánt Balázs St. Thomas szigetén, az álomállás első helyszíne, 2011. tavasza

Magyarországra három éve ért el az "álommeló-láz", bár az még nem kapott akkora nyilvánosságot, mint a mostaniak. A 2009-es pályázatban a magyar Pamela Andersont kereste egy wellnessfürdő, a nyertesnek a fejlesztési programot kellett népszerűsítenie. A győztes 10 napi munkáért 250 ezer forintot kapott.

Rá egy évre hirdették meg "a világ második legjobb állását", akkor egy cég luxusútjait kellett tesztelnie fél évig a nyertesnek. A játék viszont meglepő módon nem mozgatott meg sokakat, csupán 200-an jelentkeztek, ebből választották ki a hivatalos világutazót, az akkor 26 éves Gyémánt Balázst.

"Nagyon nagy sikere volt a kampánynak, először fél évre tervezték, de jobbnak láttuk, hogy egy évig tartsanak az utazások. Gyönyörű helyekre jutottam el, fantasztikus élményekkel gazdagodtam. Nem nyaralás volt ez a munka, egy percig nem a pihenésről szólt. Vagy a fényképezőgép villogott, vagy a video forgott állandóan. Folyamatosan az volt a fejemben, miként tudom ezeket az élményeket úgy átadni, hogy azokat más is élvezze majd a számítógép előtt nézve, olvasva. Miután megjöttem az utakról, elkezdődött a szerkesztés, cikkírás és ami a leghosszabb időbe tellt, a vágás. Több, mint 30 úti beszámoló videó készült, több tucat bejegyzés és több ezer fotó az összesen 7 útról. Eredetileg 6 utazás volt betervezve 6 hónap alatt, összesen bruttó 1millió forint fizetésért. Kaptam egy netbookot és egy okostelefont a munkavégzéshez, valamint egy éves utazási biztosítást" - mesélt a hvg.hu-nak az élményeiről Gyémánt Balázs.

Kinek és miért jó?

Az álommelós kampányok márkaépítési szempontból win-win helyzetet teremtenek, mert a szervező márkája is folyamatosan felszínen van, de a nyertes személyes ismertsége, jelleme, technikai tudása is rengeteget fejlődik a megbízás ideje alatt. A pályázóknak azért jó, mert kipróbálhatják magukat egy olyan helyzetben, amelyben még nem tették, a videós jelentkezés formátumban megcsillanthatják egyéniségüket, motivációjukat, kreativitásukat, és a játék nevezési transzparenciájának köszönhetően (például vásárlóközösség játékán minden pályázó videója megtekinthető) összehasonlíthatják magukat a többiekkel.

Ez pedig értékkel bír akkor is, ha nem nyert a pályázó.  Dunder Krisztián digitális üzletfejlesztési szakértő szerint a fiatal a nevezéssel megteszi az első lépést azért, hogy kitűnjön a többiek közül, ráadásul a személyesmárka-építés egyik eszközével, a videós önéletrajz létrehozásával. Szerinte a fiatalok számára a láthatóság egyik legjobb eszköze az ilyen videós önéletrajz formátum lehet a jövőben.

Gyémánt Balázs példája is azt igazolja, hogy egy jó pályázattal hosszú távon is nyerni lehet. "Hivatásos Világutazó lettem - ez szerepel most már a névjegykártyámon is, mert a legtöbb munkám az utazáshoz köthető (idegenvezetés, TV műsor készítés, újságírás, blogolás). TV műsorokba hívnak utazási szakértőnek, az utazások újszerű marketingjéről, videóblogolásról tartok előadásokat főiskolákon" - mesélt a fiatalember arról, hogyan profitált a pályázatból. "Nyáron beneveztem egy nemzetközi videoblogolós versenybe. Az egyik hazai győztes én lettem, így a londoni olimpián is blogoltam két hétig. A kampánynak többek között Jamie Oliver és David Beckham voltak az arcai."

Az utazási iroda értékesítési vezetője, Hargitai Éva elmondta, hogy céljuk a cég imázsának növelése, stratégiai termékeinek bemutatása volt, nem utolsó sorban pedig az elkészült anyagok hosszú távú felhasználása. Hozzátette, hogy sok utazó ennek hatására kereste fel irodájukat, vagy döntött egy-egy utazási műfaj kiválasztása mellett.

Külföldi álommelók, és akik pórul jártak

Az első elhíresült "álommunkát" 2009. februárjában hirdették meg, a szövege így szólt: "Az Ausztrália keleti partjainál található Nagy-korallzátony gondnokot keres, állandó ottlakással. Fizetés: 150 ezer ausztrál dollár, pályázatot a Föld bármely országából elfogadunk. Feladat: 1) a régió legjobb búvárkodási és kikapcsolódási lehetőségeinek felkutatása és kipróbálása 2) a zátonyok élővilágának tanulmányozása, különös tekintettel a turizmus és a globális felmelegedés hatásaira."

További álommelók
A legjobb álommunkák közé sorolják a luxuságy tesztelőt (1000 fontot kapott érte egy birminghami egyetemista), a borkóstolót (a fél éves megbízás során a nyertes 10 000 dollárt kapott és ingyen szállást), és a múzeumi mókaigazgató is (egy hatéves kisfiú egy vasúti múzeum igazgatói székét pályázta meg, a gyerek pimaszsága viszont akkora sikert aratott, hogy kinevezték mókaügyi igazgatónak. Feladata a tanácsadás volt, hogy miként tudnák a gyerekeknek is izgalmassá tenni a múzeumot).

Az ajánlat vírusként terjedt el világszerte, 35 ezren jelentkeztek rá, a nyertes végül a 33 éves Ben Southall lett. A férfit elkísérhette a luxusszigetre barátnője is, de a kapcsolat hamarosan véget ért, a lány ugyanis nehezen tolerálta, hogy a férfi a szabadidejében is dolgozik, így eltávolodtak egymástól, majd szakítottak.

Ben Southallnak ráadásul a medúzákkal is meggyűlt a baja, a férfit ugyanis megsebesítette egy állat, és a BBC annak idején azt írta, a férfi akár bele is halhatott volna a csípésbe, de a gyors orvosi beavatkozás megmentette az életét.

Szintén sokan irigyelték 2010-ben Angus Kennedyt, aki hivatásos csokikóstolóként napi 8 órában a világ legjobb minőségű édességeit tesztelte, kiállításokra járt, megírta a tapasztalatait, és ezért havi körülbelül 1 millió forintnak megfelelő összeget zsebelt be. A rengeteg csokoládé viszont megviselte a szervezetét, a koleszterinje az egekbe szökött, az érfalai elmeszedetek és jelentősen meghízott.

A férfit alaposan kivizsgálták az orvosok, akik azt tanácsolták neki, ha élni akar, hagyjon fel a munkájával. A férfi nehezen, de otthagyta a csokikóstolást. Az édességektől viszont nem szakadt el teljesen, még mindig ír róluk, de már alig fogyaszt belőlük.

További munkaerőpiaci híreket olvasson a Jobline Magazinban!

Unalmassá vált, alig fejleszt valamit, de a pénz kell neki: Zuckerberg kiakadt az Apple-re

Unalmassá vált, alig fejleszt valamit, de a pénz kell neki: Zuckerberg kiakadt az Apple-re

Magyar Péter miatt Orbán közelebb került a leplezetlen tekintélyelvűséghez – egy konzervatív amerikai híroldal szerint

Magyar Péter miatt Orbán közelebb került a leplezetlen tekintélyelvűséghez – egy konzervatív amerikai híroldal szerint

David Lynch tíz nagy dobása – egy nem létező Star Wars-filmmel

David Lynch tíz nagy dobása – egy nem létező Star Wars-filmmel

Ájurvéda gyógyító képzéseket több magyar egyetem is kínál, de az igazi tudásért Indiába kell menni

Ájurvéda gyógyító képzéseket több magyar egyetem is kínál, de az igazi tudásért Indiába kell menni