HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?

A service design (SD) olyan tervezési módszertan, ahol a terméket vagy a szolgáltatást az üzleti érdekek mellett a fogyasztók igényei felmérésével alakítják ki. Boros Judittal, az Isobar Budapest digitális kommunikációs ügynökség service designerével beszélgettünk.

HVG Extra Business: Hogyan definiálnád a service design fogalmát?

Boros Judit: Én azt a definíciót szeretem a legjobban, miszerint a service design mindent érint, amit a mindennapokban használunk, de nem a tulajdonunk. Ez általánosításnak hangozhat, de az online szolgáltatásoktól kezdve a tömegközlekedésen és kórházakon át az IKEA-s vendéglőig tényleg minden terület benne van, ahol a felhasználók – fogyasztók, ügyfelek, vásárlók, végfelhasználók – érintkeznek az adott vállalat vagy szervezet rendszerével, folyamataival. A service design lényegében egy tervezési módszertan, amelyet olyan területeken tudunk alkalmazni, ahol komplex termékszolgáltatás-rendszerekkel, ökoszisztémákkal kell foglalkozni ahhoz, hogy a termék vagy a szolgáltatás az üzleti érdekek és a fogyasztók igényei alapján együtt legyen kialakítva.

HVG Extra Business: Mik a lépései és az eszközei a SD-nak?

Boros Judit: A lépései ugyanazok, mint más területen bármilyen tervezési folyamatnak: van egy kutató-feltáró szakasz, amelyet ötletelés és koncepciódefiniálás követ, majd jön a kidolgozás és a tesztelés. Ez egy folyamatosan alakuló folyamat, azaz minden szakasz eredményeit visszacsatoljuk a folyamatba. Így alakul ki több körben a végeredmény, amely addigra – ideális esetben – már egy többször tesztelt, prototipizált koncepció, és így életszerűbb és fenntarthatóbb használatot ígér.

HVG Extra Business: Mi a gyakorlati haszna a service designnak?

Boros Judit: Megmutatja, hogy egy felhasználó miként viselkedik az adott szolgáltatás igénybevétele közben, milyen gondjai, nem teljesített igényei vannak, miért lép be a szolgáltatás folyamatába, és azt hogyan hagyja el. Ha már ennyire értjük a fogyasztóinkat, olyan termékeket, szolgáltatásokat tudunk nekik fejleszteni, amelyek közelebb állnak az ő ügyfélvalóságukhoz, ezáltal többet fogják használni, jobban fogják szeretni, másoknak ajánlani.

HVG Extra Business: Mikor és hogyan kezdtetek el fókuszáltan foglalkozni a service designnal?

Boros Judit: Az Isobar Budapest sok ügyfelének segített olyan komplex problémákban, ahol nagyobb ívű változásokat kellett véghezvinni. Ezekből a kapcsolatokból született meg a felismerés, hogy egy bizonyos pont után már service design feladatokról, projektekről beszélünk. A kezdeti lépéseket Tresó Károly, a SD csapat egykori és Havasi Zoli jelenlegi vezető tette meg, ezáltal a UX és a márkastratégia területről érkezett erős tudások egyesültek, így született meg az önálló service design csapat.

HVG Extra Business: Mennyire jellemző a service design használata hazai nagyvállalati körökben?

Boros Judit: Egyre népszerűbb, de itthon még azért elég fiatal ez a terület ahhoz, hogy lássuk, kik látják meg benne a tényleges értékeket, és kik kezelik csupán egy új marketingeszközként.

HVG Extra Business: Miért lett a szívügyed a service design?

Boros Judit: Számomra szívügy az egészségügy, a fenntarthatóság, az alternatív mezőgazdaság vagy a dizájnoktatás, és a service designt éreztem olyan eszköznek, amellyel munkám során a legjobban tudok ezekhez kapcsolódni. És persze az is nagyon jó, hogy a kevésbé szívügyeken is úgy lehet dolgozni, hogy ér visszakérdezni, ténylegesen megvizsgálni a problémákat és a való életre tervezni.

Deutsch Szandra cikke a HVG Extra Business és a Super Channel közreműködésével készült. A témában további előadásokat a Design2Business meetupon hallhat, szeptember 27-én. Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook oldalát!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

India újabb támadásról számolt be Kasmírnál, válaszként minden áru importját betiltotta Pakisztánból

India újabb támadásról számolt be Kasmírnál, válaszként minden áru importját betiltotta Pakisztánból

Kiszervezte Európa az illegális migrációt, már a Magyarországot is érintő nyugat-balkáni útvonal a legkevésbé forgalmas

Kiszervezte Európa az illegális migrációt, már a Magyarországot is érintő nyugat-balkáni útvonal a legkevésbé forgalmas

Beköszöntött a nyár, beköszöntöttek a szezonális, durva késések is a MÁV-nál

Beköszöntött a nyár, beköszöntöttek a szezonális, durva késések is a MÁV-nál

Hidd el, hogy ember vagyok! Itt az Orb Mini nevű kütyü, amellyel bárki egyszerűen bizonyíthatja

Hidd el, hogy ember vagyok! Itt az Orb Mini nevű kütyü, amellyel bárki egyszerűen bizonyíthatja