szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A piacvezető cégek akkor működnek igazán sikeresen, ha képesek arra, hogy gyorsan és hatékonyan reagáljanak a piaci kihívásokra. Íme hét ötlet a hatékonyság, s a versenyképesség növelésére!

Napjaink fogyasztói piaca, a legkülönbözőbb csatornákon keresztül temérdek fogyasztási cikkel bombázza a vásárlókat. Ezzel szemben régen a vállalatok korlátozott mennyiségű árut termeltek, amelyeket általában vizi úton juttattak el a távoli felvevőpiacokra. Ma már az áruszállítás számtalan – vízi, légi, földi – formája közül választhatnak, mégsem mindig a leghatékonyabb megoldást választják arra, hogy termékeiket eljuttassák a célcsoporthoz.  Többek között azzal sincsenek tisztában, hogy milyen ütemterv felelne meg leginkább ellátási láncok zökkenőmentes működéséhez. Ehhez kínálunk most hét jó tanácsot !

1. Ismerje meg alaposan a vásárlóit!

A hagyományos eladási prognózis helyett komplett eladási tervvel álljon elő, amelynek segítségével aktív szerepet vállal az eladási eredmények alakításában. Állítson fel egy napi eladási ütemtervet - határozza meg, hogy egy adott termékből aznap mennyit akar értékesíteni - és ehhez igazítsa további lépéseit.

2. Tájékozódjon a beszállítóiról!

Az egyik legjobb módszer, ha ellátogat a telephelyére és megvizsgálja, hogy az árufeldolgozás módja megfelel-e az alapvető minőségi követelményeknek. Lényeges szempont, hogy az ellátó a piaci körülményeket és a saját teljesítőképességét mérlegelve rugalmasan szabja meg árait, gyorsan és megbízhatóan teljesítse a megrendeléseket. Emellett az is szükséges, hogy azonnali javaslattal álljon elő, amennyiben a vállalat működését hátrányosan befolyásoló tényezők merülnek föl.

3. Működjön úgy, ahogy a piac diktálja!

Amelyik vállalat képes arra, hogy rugalmasan alkalmazkodjon a piaci követelményekhez, és mégha az eladási ütemtervén változtatnia kell, akkor is gyors és tárgyilagos helyzet-és állapotfelmérést produkáljon, hosszútávon – a pillanatnyi veszteségeket is belekalkulálva – sikeresen működhet.

4. Minden tevékenységet hangoljon össze!

Egy átlagos vállalatnál a részlegek elkülönülnek egymástól, az egyes osztályok különböző feladatok ellátására szakosodnak, a közöttük zajló információáramlás azonban igen gyér. Egy jól működő vállalatnál a szállítással, raktározással, eladással, marketinggel, és pénzügyekkel foglalkozó „szigetecskék” tevékenysége átlátható, jól nyomon követhető, az információáramlás pedig a dolgozók számára is világos és hatékony.

5. Teljesítsen gyorsan és megbízhatóan !

Az áruértékesítés folyamata alapvetően abból áll, hogy egy vállalat előállítja, leszállítja és kiszámlázza az adott termékeket. Ez azonban még nem jelenti feltétlenül azt, hogy hatékonyan teljesítette vállalt kötelezettségeit. A vállalati nyersanyag gazdálkodási rendszer gyakran lassú, és nehezen átlátható. A megbízhatóság záloga a vásárlók elvárásainak megfelelő közvetlen anyagi kötelezettség vállalásban rejlik, amit a vállalat teljesítési terve tesz lehetővé.

6. A szolgáltatások üteme alkalmazkodjon a piaci igényekhez!

A cégek gyakran esnek abba a hibába, hogy csak hálózatláncuk kiépítésére koncentrálnak, központi kérdés, hogy hány telephelyet létesítsenek, és hol helyezzék el ezeket. Ennél azonban jóval fontosabb, hogy gyorsan reagáljanak, ha az árukereslet és árukínálat folyamatában elmozdulás történik. Egy sikeresen működő vállalat mindig alkalmazkodik a piaci igényekhez, és állandó kapcsolatban áll a beszállítóival.

7. IT technológiával növelje a vállalati működés hatékonyságát!

A nyersanyag gazdálkodási rendszer (ERP) hatáskörébe tartozik az áruértékesítés folyamata és a vállalat pénzügyeinek ellenőrzése. Az IT technológia alkalmazása, például a különböző adatbáziskezelő, táblázatkezelő rendszerek használata vagy a fogyasztói szokásokról és a termelés alakulásáról készített jelentések, elemzések növelhetik a működés hatékonyságát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Versenyképességet növel a szélessáv

Az internetes széles sáv elterjesztése a versenyképesség növelésének egyik kulcsfontosságú eszköze - mondta Kovács Kálmán, informatikai és hírközlési miniszter pénteken Budapesten a Szélessáv 2005. konferencián.