Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0c132ff6-4fe5-4b19-b9a6-2b4c803a8656","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Szombaton érkezett meg a karib-tengeri szigetre, 75 napos szóló evezés után.","shortLead":"Szombaton érkezett meg a karib-tengeri szigetre, 75 napos szóló evezés után.","id":"20250309_rakonczay-gabor-ocean-atevezes-kenuzas-extrem-sport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c132ff6-4fe5-4b19-b9a6-2b4c803a8656.jpg","index":0,"item":"99d6715d-ed01-4fbf-a214-6be4cdb674b2","keywords":null,"link":"/sport/20250309_rakonczay-gabor-ocean-atevezes-kenuzas-extrem-sport","timestamp":"2025. március. 09. 09:32","title":"Utoljára evezte át az óceánt Rakonczay Gábor: befutott Antiguára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"339ab16e-715c-43a8-9994-bbe31d627836","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA számítása szerint a Voyager–1 és a Voyager–2 űrszonda egy-egy műszerének kikapcsolásával legalább egy évvel lehet kitolni a szerkezetek élettartamát – már ami az energiaellátást illeti.","shortLead":"A NASA számítása szerint a Voyager–1 és a Voyager–2 űrszonda egy-egy műszerének kikapcsolásával legalább egy évvel...","id":"20250308_nasa-voyager-1-voyager-2-urszonda-muszerek-leallitasa-energiaellatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339ab16e-715c-43a8-9994-bbe31d627836.jpg","index":0,"item":"9b4628ac-f76f-47f4-b8db-23e3432d99fb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_nasa-voyager-1-voyager-2-urszonda-muszerek-leallitasa-energiaellatas","timestamp":"2025. március. 08. 12:03","title":"Rezsicsökkentés az űrben: leállítja a Voyager-űrszondák műszereit a NASA","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ba6b6ee-9151-4309-9934-25dae3aa7602","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Fotó is készült az intézkedésről. ","shortLead":"Fotó is készült az intézkedésről. ","id":"20250308_A-momentumos-Gelencser-Ferenc-molinot-rakott-a-Karmelita-kordonjara-egy-tucat-rendort-hivtak-ra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ba6b6ee-9151-4309-9934-25dae3aa7602.jpg","index":0,"item":"12e6aac3-8a42-4776-86e0-b08eaa8e83ea","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_A-momentumos-Gelencser-Ferenc-molinot-rakott-a-Karmelita-kordonjara-egy-tucat-rendort-hivtak-ra","timestamp":"2025. március. 08. 20:57","title":"A momentumos Gelencsér Ferenc molinót rakott a Karmelita kordonjára, egy tucat rendőrt hívtak rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"583bf605-1f32-4b4c-a958-0ce0c79f1aed","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Régen volt már 600 fortint alatt a benzin ára, most van rá esély. ","shortLead":"Régen volt már 600 fortint alatt a benzin ára, most van rá esély. ","id":"20250310_benzin-gazolaj-arcsokkenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/583bf605-1f32-4b4c-a958-0ce0c79f1aed.jpg","index":0,"item":"019340fc-e066-44f5-8ba5-cd5656ffb362","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_benzin-gazolaj-arcsokkenes","timestamp":"2025. március. 10. 11:02","title":"Ismét komolyabb árcsökkenés jön a benzinkutaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ezzel segítette a reformátusok szerint az állam a Károli Egyetem fejlesztését. A telket egy közelebbről meg nem nevezett ferencvárosi ingatlanra cserélték, szerintük azonos értékben.","shortLead":"Ezzel segítette a reformátusok szerint az állam a Károli Egyetem fejlesztését. A telket egy közelebbről meg nem...","id":"20250309_reformatus-ingatlanmutyi-reakcio-hegyvideki-telek-ix-keruleti-epulet-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a.jpg","index":0,"item":"d284c03b-550e-4c63-a736-860967045adb","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_reformatus-ingatlanmutyi-reakcio-hegyvideki-telek-ix-keruleti-epulet-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","timestamp":"2025. március. 09. 13:40","title":"Reagáltak Balog Zoltánék az ingatlanmutyis vádakra: pénz helyett kapták a hegyvidéki telket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d812d44-4ea7-4604-accc-babc7674aa9d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az egészségügy helyzette miatt hirdették meg a demonstrációt a Országház elé, amit a kormány sem hagyott szó nélkül. ","shortLead":"Az egészségügy helyzette miatt hirdették meg a demonstrációt a Országház elé, amit a kormány sem hagyott szó nélkül. ","id":"20250308_magyar-orvosi-kamara-egeszsegugy-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d812d44-4ea7-4604-accc-babc7674aa9d.jpg","index":0,"item":"a0ef7966-4885-4efb-811d-451f7171bc53","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_magyar-orvosi-kamara-egeszsegugy-tuntetes","timestamp":"2025. március. 08. 14:17","title":"\"Drága az életünk, szeretnénk, ha tovább tartana\" - az egészségügy helyzete miatt tartott tüntetést a Magyar Orvosi Kamara a Kossuth téren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26583b41-92ba-4ba9-8b72-9d299dc3ed8a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Október 26-ig autóval nem lehet majd a rakparton közlekedni.","shortLead":"Október 26-ig autóval nem lehet majd a rakparton közlekedni.","id":"20250309_rakpart-karacsony-gergely-megnyitjak-nyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26583b41-92ba-4ba9-8b72-9d299dc3ed8a.jpg","index":0,"item":"e5ee5ced-9c27-4f13-bce1-8f5e88f9752a","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_rakpart-karacsony-gergely-megnyitjak-nyar","timestamp":"2025. március. 09. 18:33","title":"Március közepétől újra a gyalogosoké a pesti alsó rakpart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77305f2d-c268-479e-98a7-c462ebb3613b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Defektnek gondolták a baleset okát, de a kamerakép mást mutatott.","shortLead":"Defektnek gondolták a baleset okát, de a kamerakép mást mutatott.","id":"20250310_baleset-M3-as-Tesla-fedelzeti-kameraja-felfedte-az-igazsagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77305f2d-c268-479e-98a7-c462ebb3613b.jpg","index":0,"item":"4f2bb99e-e3f4-4640-9386-f9ca9f95bc35","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_baleset-M3-as-Tesla-fedelzeti-kameraja-felfedte-az-igazsagot","timestamp":"2025. március. 10. 07:49","title":"Rejtélyes baleset az M3-ason: a Tesla fedélzeti kamerája fedte fel az igazságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mintha fantommá váltak volna a megrendelők – adtak rövid ágazati helyzetképet a...
Mintha fantommá váltak volna a megrendelők – adtak rövid ágazati helyzetképet a Deloitte szakértői. Az acélipari termelés például januárban 86 millió tonna volt, 24 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A társaságok sorra jelentik be a költségcsökkentő programokat, a több ezer főt érintő elbocsátásokat.
Meddig tarthat a válság?
Az érem másik oldala, hogy az ágazatban megindult konszolidáció, aminek eredményeként több marginális szereplő eltűnt a színtérről. Az optimisták azt is kiemelik: a válság következtében a nyersanyag- és az energiaárak is csökkentek, ami hosszú távon jót tehet az ágazatnak.
Arról, hogy meddig tarthat a krízishelyzet, megoszlanak a vélemények. Akad, aki szerint akár már az idei második vagy harmadik negyedévben kezdhet visszatérni a lendület. Mások úgy vélik: a globális gazdaság visszaesése a fémiparban is hosszabb távú keresletcsökkenést eredményez.
A Deloitte elemzői inkább az utóbbi álláspont felé hajlanak: a fémipar ugyanis – érvelnek – nem az a terület, ahol egyik negyedévről a másikra ugrásszerű változások következhetnek be, itt akár évek is eltelhetnek, amíg a cégek újra visszatérnek a régi kapacitáshoz – és létszámhoz.
Beszállítói szerződések: elindult a revízió
A beszállítói szerződéseket a vállalatok nagy része – az optimalizálás érdekében – felülvizsgálta. (Az acéliparra a piaci változásokra reagáló újratárgyalás persze „békeidőben” is jellemző volt – jegyzik meg a Deloitte szakértői.) A folyamatosan szállító vasércbányász cégeknél ugyanakkor nem ez a hel
Kína a helyzet kulcsa? Az acél- és más fémárak 2008 elején indult lendületes emelkedése elsősorban a kínai kereslet megugrásának volt köszönhető, érthető tehát, hogy az ágazat a jelenlegi válságos időkben is bízik az ázsiai óriásgazdaságban. A tavaly novemberben elfogadott, 4000 milliárd jüanos (586 milliárd dolláros) gazdaságélénkítő csomagnak a tervek szerint körülbelül felét fordítják infrastruktúra-fejlesztésre, ami új lendületet adhat a fém-alapanyagok iránti keresletnek. 10 milliárd jüant kapnak az autógyártók, és komoly támogatásra számíthat az elektromos autók tömeggyártása is. Tavaly a kínai fémipari kereslet 45 százalékát az infrastruktúra-, illetve az ingatlanfejlesztés adta. Ennek egyötödét elégítették ki kínai cégek – ez pedig azt jelenti, hogy a kereslet megugrása a nemzetközi fémgyártó szektor egészét pozitívan érintheti. A Deloitte elemzői mindazonáltal felhívják a figyelmet arra, hogy a gazdaságélénkítő csomagból az ország feltehetően inkább a hazai cégeket kívánja majd támogatni; ha pedig a kínai cégek a kínai projektekhez szállítanak nagyobb mennyiséget, akkor a kevesebbet fognak exportálni, ami a világ más piacain a többi szereplő esélyeit javítja.
yzet: ők a „veszed vagy visszük” elv alapján tárgyalnak, és általában nem hagyják, hogy a másik fél változtasson a feltételeken.
Új lehetőségek
A válság sok olyan lehetőséget is megnyit ugyanakkor, amely korában zárva volt a cégek előtt. Ilyenek mindenekelőtt az akvizíciók. A szükséges tőke a társaságok egy részénél rendelkezésre áll – a kérdés csupán az időzítés: ha már elértük a mélypontot, akkor most kell lépni, ha azonban holnapra rosszabbodik a helyzet, akkor célszerűbb várni... A gond csak az, hogy a választ jelenleg senki sem tudja.
Az akvizíciókat ugyanakkor nehezíti a globális hitelpiaci helyzet, a bankok sokkal nehezebben adnak kölcsönt, mint korábban (ha egyáltalán adnak…), így egy agresszív felvásárláshoz jelenleg sokkal nagyobb készpénztartalékra van szükség, mint – mondjuk – néhány évvel korábban.
Mindezek fényében nem meglepő: abban, hogy mire van manapság leginkább szüksége egy fémipari feldolgozó cégnek, a Deloitte elemzői között nincs vita – készpénzre. Ez pedig a radikális költségcsökkentés, a kiadási struktúra alapos átgondolásának követelményét támasztja minden szereplővel szemben.
Mi jelzi a válság végét?
A válság végét az jelzi majd, ha a fogyasztói bizalom elmozdul a jelenlegi mélypontról, és újra megjelennek a vásárlók – többek között – az autó- és az ingatlanpiacon. A fémgyártásra természetesen a közeljövőben minden bizonnyal elinduló nagyszabású állami infrastruktúra-fejlesztési programok is jótékony hatást gyakorolnak – hangsúlyozzák a Deloitte elemzői.
A kerekasztal-beszélgetés résztvevői: Nicholas J. Sowar, az egyesült államokbeli Deloitte LLP partnere, Claude Martin, a dél-afrikai Deloitte partnere és Richard McLaughlin, a Deloitte Consulting LLP acélipari szakértője.
A nagy cégek elköteleződése töretlen a munkavállalók egészsége iránt, az állami szférában és a kkv-szektorban azonban sokan lemondtak a munkaalkalmassági vizsgálatokról.
A rövid válasz az, hogy igen, de részletesebb válasz is van arra, hogy miként tudott Orbán Viktor kormányfő lánya egyik évről a másikra berobbanni a magyar művészetpártolók világába.