Fantommá váltak a megrendelők

Mintha fantommá váltak volna a megrendelők – adtak rövid ágazati helyzetképet a...

  • ecoline.hu ecoline.hu
Fantommá váltak a megrendelők

Mintha fantommá váltak volna a megrendelők – adtak rövid ágazati helyzetképet a Deloitte szakértői. Az acélipari termelés például januárban 86 millió tonna volt, 24 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A társaságok sorra jelentik be a költségcsökkentő programokat, a több ezer főt érintő elbocsátásokat. 

Meddig tarthat a válság?

Az érem másik oldala, hogy az ágazatban megindult konszolidáció, aminek eredményeként több marginális szereplő eltűnt a színtérről. Az optimisták azt is kiemelik: a válság következtében a nyersanyag- és az energiaárak is csökkentek, ami hosszú távon jót tehet az ágazatnak.

Arról, hogy meddig tarthat a krízishelyzet, megoszlanak a vélemények. Akad, aki szerint akár már az idei második vagy harmadik negyedévben kezdhet visszatérni a lendület. Mások úgy vélik: a globális gazdaság visszaesése a fémiparban is hosszabb távú keresletcsökkenést eredményez. 

A Deloitte elemzői inkább az utóbbi álláspont felé hajlanak: a fémipar ugyanis – érvelnek – nem az a terület, ahol egyik negyedévről a másikra ugrásszerű változások következhetnek be, itt akár évek is eltelhetnek, amíg a cégek újra visszatérnek a régi kapacitáshoz – és létszámhoz.

Beszállítói szerződések: elindult a revízió

A beszállítói szerződéseket a vállalatok nagy része – az optimalizálás érdekében – felülvizsgálta. (Az acéliparra a piaci változásokra reagáló újratárgyalás persze „békeidőben” is jellemző volt – jegyzik meg a Deloitte szakértői.) A folyamatosan szállító vasércbányász cégeknél ugyanakkor nem ez a hel

Kína a helyzet kulcsa?
Az acél- és más fémárak 2008 elején indult lendületes emelkedése elsősorban a kínai kereslet megugrásának volt köszönhető, érthető tehát, hogy az ágazat a jelenlegi válságos időkben is bízik az ázsiai óriásgazdaságban. A tavaly novemberben elfogadott, 4000 milliárd jüanos (586 milliárd dolláros) gazdaságélénkítő csomagnak a tervek szerint körülbelül felét fordítják infrastruktúra-fejlesztésre, ami új lendületet adhat a fém-alapanyagok iránti keresletnek. 10 milliárd jüant kapnak az autógyártók, és komoly támogatásra számíthat az elektromos autók tömeggyártása is.
Tavaly a kínai fémipari kereslet 45 százalékát az infrastruktúra-, illetve az ingatlanfejlesztés adta. Ennek egyötödét elégítették ki kínai cégek – ez pedig azt jelenti, hogy a kereslet megugrása a nemzetközi fémgyártó szektor egészét pozitívan érintheti. A Deloitte elemzői mindazonáltal felhívják a figyelmet arra, hogy a gazdaságélénkítő csomagból az ország feltehetően inkább a hazai cégeket kívánja majd támogatni; ha pedig a kínai cégek a kínai projektekhez szállítanak nagyobb mennyiséget, akkor a kevesebbet fognak exportálni, ami a világ más piacain a többi szereplő esélyeit javítja.

yzet: ők a „veszed vagy visszük” elv alapján tárgyalnak, és általában nem hagyják, hogy a másik fél változtasson a feltételeken.

Új lehetőségek

A válság sok olyan lehetőséget is megnyit ugyanakkor, amely korában zárva volt a cégek előtt. Ilyenek mindenekelőtt az akvizíciók. A szükséges tőke a társaságok egy részénél rendelkezésre áll – a kérdés csupán az időzítés: ha már elértük a mélypontot, akkor most kell lépni, ha azonban holnapra rosszabbodik a helyzet, akkor célszerűbb várni... A gond csak az, hogy a választ jelenleg senki sem tudja.

Az akvizíciókat ugyanakkor nehezíti a globális hitelpiaci helyzet, a bankok sokkal nehezebben adnak kölcsönt, mint korábban (ha egyáltalán adnak…), így egy agresszív felvásárláshoz jelenleg sokkal nagyobb készpénztartalékra van szükség, mint – mondjuk – néhány évvel korábban.

Mindezek fényében nem meglepő: abban, hogy mire van manapság leginkább szüksége egy fémipari feldolgozó cégnek, a Deloitte elemzői között nincs vita – készpénzre. Ez pedig a radikális költségcsökkentés, a kiadási struktúra alapos átgondolásának követelményét támasztja minden szereplővel szemben. 

Mi jelzi a válság végét?

A válság végét az jelzi majd, ha a fogyasztói bizalom elmozdul a jelenlegi mélypontról, és újra megjelennek a vásárlók – többek között – az autó- és az ingatlanpiacon. A fémgyártásra természetesen a közeljövőben minden bizonnyal elinduló nagyszabású állami infrastruktúra-fejlesztési programok is jótékony hatást gyakorolnak – hangsúlyozzák a Deloitte elemzői.

A kerekasztal-beszélgetés résztvevői: Nicholas J. Sowar, az egyesült államokbeli Deloitte LLP partnere, Claude Martin, a dél-afrikai Deloitte partnere és Richard McLaughlin, a Deloitte Consulting LLP acélipari szakértője.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Meghalt Ozzy Osbourne

Az egykor zűrös életű rocklegenda alig két hete adta le minden idők második legtöbb bevételt termelő jótékonysági koncertjét. Számos egészségügyi problémája volt, Parkinson-kórban is szenvedett.

utazás

Európa 5 legszebb vasútvonala

Lélegzetelállító alpesi tájaktól a Harry Potterből ismerős viaduktig az öreg kontinens tele van szebbnél szebb vasútvonalakkal, melyeknek nagy részén ráadásul külön felár nélkül vonatozhatunk.