Őrült nyereség Tombor András Atmediájánál, de nem tudni, ki viszi a pénzt

A reklámértékesítő cég több mint egymilliárdos adózott nyereséget ért el 2016-ban, miután majdnem megháromszorozta a bevételét tavaly.

  • Juhász Gábor Juhász Gábor
Őrült nyereség Tombor András Atmediájánál, de nem tudni, ki viszi a pénzt

Az Atmedia reklámcéget tavaly decemberben vette meg a holland bejegyzésű Atmedia Holdings B.V.-tól Tombor András erre alapított cége, a Visus Invest Kft. Mint sejthető volt, a 2015-ben félmilliárd forintos adózott eredményt elért vállalkozásért nagy pénzt kellett fizetni, így valószínűtlennek tűnt, hogy Tombor saját zsebből fizette volna ki a vételárat. A HVG január elején meg is írta a hátteret: a Tv2-csoporthoz köthető luxemburgi társaság, a Mangusta Invest SA az, amelynek segítségével Tombor cége megvette az Atmediát. A Mangusta egy 1,7 millió eurós kölcsön fejében zálogjogot szerzett a Visus 60 millió forint névértékű Atmedia-részesedésére. A Mangusta: Rákosi Tamás üzletember egész Kelet-Európában terjeszkedő IKO-csoportjának háttércége.

Rákosi – aki Belgium, Luxemburg és Magyarország között ingázik – az egyik leggazdagabb magyar, vagyonát legalább 80 milliárd forint értékűre becsülik. (Az IKO-csoport átalakításáról a HVG eheti száma ír.)

Az év elején aztán a Mangusta is az Atmedia tulajdonosai közé került, de a tulajdontöbbség a Visus – vagyis Tombor – kezében maradt. Mint a tavalyi eredmények is mutatják, igen jövedelmező céget szerzett meg Orbán Viktor egykori főtanácsadója, aki a médiában máshol is nyomul: nemrég az ő cége vette át a mandiner.hu konzervatív honlap kiadását. Az Atmedia több mint 30 tévétársaság reklámidejét értékesíti kizárólagosan: köztük a Vajna-féle TV2-ét, az állami televízióért, de például a Sport 1 és 2-ét is. Ennek megfelelően 2016-ben megugrott az árbevétel: 9 milliárd forintról 27 milliárd forintra ugrott a nettó árbevétele. A nyereség is kilőtt: 1,1 milliárd forint volt az adózott eredmény. Ennek sorsáról tegnap, csütörtökön döntöttek, de nem szivárgott ki, hogy fizetnek-e osztalékot, és ha igen, kinek és mennyit. A december-januári adásvételeknél ugyanis gyakran előfordul, hogy nem az aktuális tulajdonosok veszik fel az osztalékot, hanem a korábbiak – ez megegyezés kérdése. Az Atmedia egyébként azzal is „álcázta” a nyereségfelosztási döntést, hogy június 14-én, szerdán megtartotta az eredménymegállapító taggyűlést, de azt az osztalékhatározat előtt felfüggesztették, elkerülve, hogy a két határozat közös nyilvános dokumentumba kerüljön.

Tombor a rádiós reklámpiacra is belépett. Az Atmedia ugyanis rögtön a decemberi tulajdonosváltás után megalapította a Radio Sales House Kft.-t, amelyben egy másik kormányközeli reklámos, Krskó Tibor HGY Invest Kft.-je a társa.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek