szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A közepes méretű cégek tizede számít csak növekedni képes cégnek, ráadásul a bajt nem lehet egyedül a válságra fogni.

Kicsi az esély, hogy egy magyar középvállalkozás túlél néhány évet – állapította meg a Tárki most kiadott Társadalmi riportja. Ez már csak azért is nagy baj az elemzés szerint, mert a jól működő gazdaságokban minél nagyobb egy cég, annál valószínűbb, hogy hosszú távon fennmarad.

A Tárki 3350 olyan közepes méretű, azaz 50-249 főt foglalkoztató céget vizsgált meg, amely 2000-ben már létezett. Ezeknek a sorsa az azóta eltelt több mint másfél évtizedben így alakult:

  • 1800 teljesen megszűnt
  • 900 annyira összezsugorodott, hogy már nem minősül közepes méretűnek: 600 kisvállalattá alakult át, 300 pedig 5 főt sem foglalkoztató mikrovállalattá ment össze.
  • Utóbbiak közül 170 vagy egyetlen dolgozóval működik, vagy egy fizetett alkalmazottja sincs már.
  • 600 maradt középvállalat, ezek felében tudták növelni is a létszámot.
  • 50 olyan volt, amely nagyvállalattá tudott válni.

Vagyis a közepes vállalkozások nagyjából tizede számít növekedni képes cégnek.

Logikus a felvetés: teljesen természetes a piacgazdaságban, hogy cégek megszűnnek, és a helyükre újak lépnek. Csakhogy az esettanulmányokban túl sok a zsugorodó, és túl kevés a sikeres középvállalat. A vállalatok megszűnése ráadásul folyamatos volt, nem lehet a bajokat egyedül a 2008-as válságra fogni. Sőt, még csak azt sem lehet mondani, hogy ha egy cég sok időt túlélt, akkor sokkal jobb esélyei lennének.

A középvállalati kör különösen gyenge a magyar gazdaságban. A mienkhez hasonló méretű országok közül például Csehországban 6600, Ausztriában 5200 ilyen cég működött a legfrissebb, 2016-os Eurostat-adatok szerint, nálunk pedig csak 4300.

De mit tudnak azok a cégek, amelyek nagyvállalatokká váltak, vagy középvállalatként tudtak növekedni? Az elemzés talál néhány közös pontot ezek között. A legtöbb sikeres vállalatnál például egyre fontosabb, hogy külföldre adják el a termékeiket: másfél évtized alatt 12-ről 20 százalékra nőtt az exportjuk aránya a teljes értékesítésükön belül. Közös jellemző az is, hogy hosszú lejáratú hitelt vettek fel, általában egy olyan fejlesztéshez, amely a cég létszámának a bővítésével is együtt járt. Az nem csoda, hogy a sikeres cégek egy dolgozóra jutó hozzáadott értéke 10-15 százalékkal magasabb volt az összes vállalkozás átlagánál. Ez viszont együtt jár azzal, hogy a fizetések is magasabbak: a növekvő cégek egy főre jutó bérköltsége szintén 10-15 százalékkal magasabb az összes vállalatnál mért átlagnál.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!