Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Az idei, már amúgy is igencsak ingatag lábakon álló költségvetés helyzetét pecsételheti meg végleg, hogy a kormány mindenáron megvásárolná a Budapest Airport Zrt. többségi tulajdonrészét.
A Budapest Airport Zrt. többségi tulajdonosa, az AviAlliance GmbH. a hvg.hu kérdésére megerősítette, hogy hivatalos tárgyalásokba kezdenek a magyar állammal a repteret üzemeltető cég eladásáról, miután a magyar kormány újabb ajánlatot tett annak megvásárlására. Hozzátették, hogy a tárgyalások várhatóan több hónapig tartanak, addig pedig a jelenlegi tulajdonosok továbbra is működtetik a Budapest Airportot, a napi működés nem változik.
Még az idén visszavásárolhatja a Budapest Airportot a magyar kormány
Sajtóinformációk szerint 51 százalékos többségi tulajdonosa lenne a magyar állam a repülőtérnek.
Úgy tűnik, a kormány az adófizetőket nem kímélve, tűzön-vízen keresztül is végigviszi a Budapest Airport többségi tulajdonrészének felvásárlását, és ebben az sem zavarja meg, hogy az idei költségvetésnek finoman szólva is problémás a helyzete.
Az első félév alapján nemhogy 1,5 százalékos éves gazdasági növekedés nem lesz, de esélyes, hogy semekkora sem, miután a második negyedévben folytatódott a technikai recesszió, és a gazdaság nemhogy az egy évvel korábbi, de az előző negyedévhez képest is zsugorodott – ám a büdzsét a kormány 1,5 százalékkal tervezte.
Bár gazdasági stagnálás körüli teljesítmény mellett a hatályos költségvetés tarthatatlan, ennek ellenére bevállalja a pénzforgalmi hiányra és az államadósságra igencsak negatív hatást gyakorló állami nagyberuházást. Hogy értsük: amennyiben a tervezettnél kisebb lesz a GDP-növekedés, ez egyebek mellett azzal is jár, hogy minden GDP-arányos mutató, köztük az éves költségvetési hiány és az államadósság rosszabbul alakulhat a vártnál. A számokon pedig csak a tervezettnél magasabb éves átlagos infláció kozmetikázhat valamelyest, amiből természetesen az adófizetők többsége, köszöni szépen, nem kér.
A budapesti repülőtér felvásárlását ugyanakkor valahogy meg kell finanszírozni, ami növeli a deficitet. Minden bizonnyal ezzel volt összefüggésben az Államadósság Kezelő Központ hétfői bejelentése is: az eredeti 3409 milliárd forintról 4113 milliárd forintra emelte a központi költségvetés finanszírozási igényét a kormány.
Fél repülőtérnyi devizakötvényt bocsátott ki az állam
Alig jelentette be a gazdasági kormányzat, hogy euró alapú kötvénykibocsátásra készül, meg is történt a lépés. Az Államadósság Kezelő Központ 1,75 milliárd euró értékben adott el 10 éves futamidejű papírt, ezzel a tájékoztatás szerint pályán lehet tartani az adósságpályát, vagy az újabb hírek fényében lehet belőle venni egy repülőteret.
Alig jelentette be e módosítást a kormány, kedden az állam máris euró alapú kötvénykibocsátást kezdeményezett. Ennek eredményeképp az ÁKK 1,75 milliárd euró értékben adott el 10 éves futamidejű papírt, amivel talán pályán lehet tartani az adósságpályát, és persze lehet belőle venni egy fél repülőteret, ugyanis a Budapest Airport többségi, 55,44 százalékos tulajdoni hányada 2–3 milliárd euró körül lehet, már amennyiben valóban megválik tőle az azt birtokló AviAlliance GmbH.
Az ár annak fényében kalkulálható, hogy 2021 októberében 4,44 milliárd eurós vételi ajánlattal állt elő a reptér egészére az állami felvásárlási folyamat koordinációjára kijelölt Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter, és ez után az ajánlat után már arról érkeztek hírek, hogy a tulajdonosok – a korábbi ellenállást feladva – hajlanak a reptér eladására.
Kedden pedig a Bloomberg információira hivatkozó hvg.hu oldalán is megjelent hír szerint, további lépéseket tettek: a magyar állam hivatalos ajánlatot nyújtott be az AviAlliance számára a Budapest Airport többségi, 51 százalékos tulajdonrészének megvásárlására. A vételi ajánlattal kapcsolatos hivatalos tárgyalások megkezdését először a hvg.hu számára erősítette meg az AviAlliance.
A repülőtér maradék 49 százalék pedig egy másik repülőtér-üzemeltetőhöz kerülne. Júniusban Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter azt mondta, hogy Magyarország „baráti" társbefektetőt keres a Budapest Airport megvásárlására, Budapest több repülőtér-üzemeltetővel is tárgyal, egyikükkel Katarban.
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium, amely a kormány nevében a felvásárlást végzi, nem kívánt nyilatkozni az ügyben, miként a Budapest Airport Zrt. sem.
Palkovics László viszont korábban azt nyilatkozta, hogy az államnak stratégiai és üzleti szempontból is szüksége van a reptérre, különösen most, a koronavírus-járványt követő gazdasági újraindításban. Ebben ugyanis szerinte a turizmusnak központi szerepe lesz. „A reptéren is múlik majd, hogy az ágazat helyzete hogyan alakul, hiszen ez az első kép, amelyet az ideutazók az országról kapnak." A budapesti olimpia tervét viszont nem említette.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Nyolcan megsérültek a ráfutásos balesetben.
Ha kétségei merülnének fel, akkor nézze meg a 2025-ös év első negyedéves számait.
Kijev rákényszerülhet arra, hogy igazságtalan tűzszünetet kössön.