Tetszett a cikk?

Kocsis Zoltán zenei tarsolyából a legkülönösebb művek kerülnek elő. Alkotások, amelyeknek az interpretációja, újra felfedezése a hagyományos felfogás szerint nem várható egy konvencionális szimfonikus együttestől. Kocsis azonban zeneszerzői és előadói minőségében is egyik alapítója volt az idén negyven esztendős Új Zenei Stúdiónak, és az ifjonti kíváncsiság ma is sajátja.

Berlioz: Faust elkárhozása
október 21., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Mefisztó az Operaház színpadán, Mefisztó a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Ahogy a hetvenes évek elején a magyar színházművészet által a publikum fölfedezte Jagóban a szeretnivaló hazardőrt, ma úgy látszik, hogy a nagystílű manipulátor – Mefisztó – alakja vonzza az előadókat és a közönséget egyaránt.
Az a Faust, amelyet Goethe öntött költői-drámai formába, sem prózában, sem zenében nem jeleníthető meg teljességében. Ám epizódjai a szimfonikus vagy hangszeres műként és operaszínpadon is feltűnnek közvetlenül kiemelve egy részletet, vagy csupán utalva az eredeti alkotásra. Berlioz meglehetősen szabadon kezelte a témát. Engedve a magyarok iránti, Liszttől eredeztethető rokonszenvének, beillesztett egy pusztai utazást és a Rákóczi induló máig legnépszerűbb változatát, amelyet a legendárium szerint Pesten járva komponált volna. Az ihletet bizonyosan itt szerezte.

Berlioz Faustjának mindössze négy szereplője van, de hatalmas a kórusapparátus: vegyeskar, férfikar, gyermekkórus. A „sztori” monológokban és párbeszédekben testesül meg, magyarán nincs akció. Hiányát mégsem érezzük, hiszen a zenében mindvégig pokolian erős a drámai fesztültség. Nincs egy másodperc sem, amikor a mű, illetve Kocsis interpretációja elengedné a hallgatót. 

Ez a mágneses vonzás jellemző a három főszereplőre is: Rubèn Amoretti játszotta – nem csupán énekelte – Mefisztó (Mephistopheles) szerepét. A műsorismertető szerint tenorból váltott basszus szerepekre. Nem igazi basso profondo, inkább lírai basszbariton, ám a formálása, stabilitása, a könnyedsége joggal ragadta magával a publikumot. Giorgio Berrugi – Faust – szintén „pályamódosító”, ő a klarinétot hagyta el az éneklés kedvéért, hajlékony lírai tenorja kiválóan alkalmas a nálunk oly hiányos francia repertoárra. Nála is az értelmezés és a stílus disztingváltsága tűnt föl, a technikai kiválóság mellett mint valami mesterlövő a fegyverét, úgy „tartotta célra” szólamát. Margit (Marguerite) szerepében Vizin Viktóriát hallottuk. Mint általában a külföldön szocializálódott magyar énekesek, tudta, miként kell a pódiumon viselkedni, amikor nem ő van premier plánban, hogyan találja meg fölösleges rájátszás nélkül helyét az adott szituációban és adjon apró metakommunikatív jelet, amellyel utal a tőle távol lévő kórussal való kapcsolatára. Nem mellesleg mozarti finomsággal szólaltatta meg Margit szólamát. Gábor Géza Brander szerepében vált egyenrangú társává a triónak.

A nagy tűzerejű csodafegyver Kocsis kezében a három kórus és a zenekar volt. A zenekari hangzásban olyan meglepő, ragyogó színeket kevert ki a karmester, amelyeket eddig még egyetlen Faust elkárhozása-előadásban sem hallhattunk, beleértve a néhány évvel ezelőtti salzburgit is. A dinamika, hangsúlyok, a gondolatok, a drámai konfliktusok képszerűen keltek életre, szinte éreztük a tavasz illatát, mintha bennünket is a körtánc sodorna mámorba. Úgy hírlik, Kocsis jövőre Strauss Arabelláját vezényli a budapesti Operaházban. Nos, akár ezt, akár más darabot, rendező legyen a talpán, aki vele dolgozik majd. Ha nála jóval kisebb cipőt hord, jaj neki. Ha legalább akkorát, az illető sok vitára számíthat, melynek gyümölcsét mi fogjuk élvezni. Bizakodjunk.

Albert Mária
Gramofon

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kult

„Nem jelentős zenét szeretnék írni, hanem szépet”

A Művészetek Palotájában szeptember 19-én mutatták be Szokolay Sándor új kantátáját, amelyet Széchenyi István halálának 150. évfordulójára komponált. A több mint másfél évtizede Sopronban élő zeneszerzővel terveiről, operáiról, összegzésről, sőt álmairól és titkairól Szokolay Sándor zeneszerző pályájáról és álmairól vallott a Gramofon folyóiratnak.