szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Május 24-én a Pesti Magyar Színházban mutatja be új produkcióját, Az ember tragédiájának táncszínházi adaptációját a Magyar Fesztivál Balett.

A társulat vezetője, a színmű koreográfusa és táncosa, Markó Iván az MTI-nek elmondta, hogy nagyon fiatalon beleszeretett Madách Imre remekművébe, főként az egykori Nemzeti Színház, a mai Pesti Magyar Színház legendás előadása miatt. "Nagyszerű művészek játszottak abban az előadásban, Básti Lajos, Kálmán György, Váradi Hédi. A színház - ahol a mi előadásunk is színre kerül - ugyan nincs túl jó állapotban, de a falakból szinte sugárzik, mekkora művészek játszottak egykor itt" - emlékezett a Kossuth-díjas koreográfus.

Markó Iván monumentális előadást ígér, mint fogalmazott: a díszlet "nagyon erős, de egyben egyszerű" is lesz. "A darab nem a látványra épül, hanem az emberre, a népre, Luciferre és persze Istenre" - fogalmazott a koreográfus, aki Istent és Lucifert is megszemélyesíti, a mű elején és a végén az ő hangján szólalnak meg az Úr szállóigévé vált szavai. Szerinte a mindenható és az ördög, a jó és a rossz nem létezhet egymás nélkül, ezek egységet alkotnak. "A kiindulópont mégis az ember volt, Ádám és Éva, valamint az, hogy hiába telnek el évszázadok, a történelem folyton önmagát ismétli" - jegyezte meg, hozzátéve: izgalmasnak találta azt is, hogy Ádám számára minden színben Éva testesíti meg a szerelmet.

Markó Iván szerint a mű legismertebb mondata, a "Mondottam, ember: küzdj, és bízva bízzál!” egyszerre felszólítás az Úr részéről, ugyanakkor kifejezi a megértést is. "Az előadás végéről nem akarok beszélni, mert lesz egy nagy csavar" - tette hozzá. Azt azonban elárulta, hogy bár megtartotta mind a 15 színt, az előadás a mában játszódik, az egyiptomi színben a rabszolgák például "szakadt farmert" viselnek. "De közben a tánc révén felépül a piramis is" - tette hozzá a koreográfus, aki szerint nehéz szavakkal leírni a produkciót. 

Arra a kérdésre, hogy a sokszor "tandrámának" is nevezetett művet miként lehet a tánc nyelvén előadni, azt felelte, hogy éppolyan nehéz, mint a prózai művet, hiszen mindenkinek, aki olvasta vagy látta Az ember tragédiáját, saját elképzelése alakult ki. "A nagy nehézség, hogy miként lehet egy olyan produkciót színpadra vinni, amely a többség Tragédia-képének megfelel" - vélekedett, hozzátéve, hogy az sem jelent könnyítést, hogy szavak szinte egyáltalán nem hangzanak majd el az előadásban. Kiemelte, hogy őt elsősorban a tisztelet inspirálta; tisztelet Madách Imre, a mű gondolatisága iránt. 

A Magyar Fesztivál Balett vezetője szólt arról is, hogy színről színre, jelenetről jelenetre végigbeszélték a táncosokkal az előadást. Ádámot Kiss Krisztián táncolja, aki a társulat próbamestere és művészeti titkára is egyben, Évát pedig Stetina Szonja alakítja. "Ő egy gazella, elképesztően erős kisugárzása van, a színpadon könnyed, a táncban érzékeny" - jellemezte a táncosnőt Markó Iván. 

Az előadás díszlete Kovács Yvette, a jelmez Berzsenyi Krisztina, a zene Faltay Csaba munkája. A zeneszerző komponálta a Mózes, avagy a Tízparancsolat című előadás zenéjét is.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!