Videoesszé? Az meg micsoda?
A videoesszék viszonylag új műfajnak számítanak, az elmúlt néhány évben robbantak be és lettek népszerűek a YouTube-on, sőt mostanra már egyes fesztiválokon is kapnak külön szekciót. A hvg.hu tízrészes videoesszé-sorozatának célja a legismertebb filmműfajok rövid bemutatása. A szövegek Kránicz Bence és Lichter Péter tavaly megjelent könyvének, a Kalandos filmtörténetnek a fejezeteiből lettek átemelve, a videók oktatási anyagoknak minősülnek. Az 5 perces videókat Lichter Péter vágta és Máté Bori narrálta.
A thriller klasszikus eszközeként a suspense-t szokták emlegetni, melyet Alfred Hitchcock fél évszázados pályafutása során tökélyre fejlesztett. A suspense az, amikor tövig rágjuk a körmünket a lépcsőn közeledő gyilkos láttán, miközben a potenciális áldozat mit sem sejt a rá leselkedő veszélyről. De – mint mondja Lichter Péter – a jó thrillerek türelmesen és elegánsan építik fel a film atmoszféráját, ami, ha jól működik, önmagában is meg tudja teremteni a feszültséget. „Gondoljunk csak a David Fincher által rendezett Hetedik sűrű levegőjű, esőáztatta nagyvárosi világára vagy Dennis Villeneuve lassan kibomló thrillereire, mint amilyen például a Sicario.
A filmrendező és esztéta szerint a thrillerhez mindenképpen kell valami fenyegetés, ami értelemszerűen akkor a legműködőképesebb, ha halálos, de ritkán belefuthatunk olyan thrillerekbe is, amelyektől ugyan a hideg futkos a hátunkon, mégsem történik bennük gyilkosság. Ilyenek például a katasztrófafilmek, melyek egyik legkiemelkedőbb példája „a Fertőzés Steven Soderbergh-től, ami egy halálos világjárvány félelmetes sztoriját meséli el - ennek a filmnek az aktualitása miatt talán még erősebb hatása van” – teszi hozzá Lichter.
Szerinte minden életszakasznak megvannak a maga filmes „parajelenetei”, neki gyerekként például az Elveszett frigyláda fosztogatóinak az utolsó jelenetétől fagyott meg a vér az ereiben. Ezt azzal indokolja, hogy bár az Indiana Jones-filmek nem thrillerek, előszeretettel dolgoznak a műfaj, illetve a horror hatásmechanizmusaival. „Az utóbbi években viszont a Sosem voltál itt című Lynne Ramsay-film egyik jelenetén ijedtem meg nagyon, ami záróakkordként szerepel is a videóban.”
Borzongás magyarul
A magyar film annyira nem remekel a zsánerben, Lichter az ezredfordulóról a Kontrollt és A nyomozót emelné ki, amelyek valamekkora mértékben magukon viselték a thriller jegyeit, 2010 óta pedig leginkább a kissé mellőzött Víkend, illetve a Hurok voltak a kedvencei.
Pedig a thriller – ha jó – egész közönségbarát műfaj lehet, még ha az Oscar-díjig ritkán is jut el. Ugyanakkor éppen az idei Oscar nagy nyertese, az Élősködők ebbe a műfajba tartozik. „A thrillereket általában jobban elfogadja az Akadémia, mint mondjuk a színtiszta horrorfilmeket, amelyek közül az Ördögűző volt az első, amelyet a legjobb film kategóriájában jelöltek. A Bárányok hallgatnakot is sokszor sorolják a horrorfilmek kalapjába, ami szerintem vitatható, Demme zseniális filmje sokkal inkább thriller - hiszen egyáltalán nem mozgat fantasztikus monstrumfigurákat. Hitchcock thrillerei közül is többet jelöltek Oscarra (például A Manderley-ház asszonyát) de soha nem kapta meg a szobrot a Mester. A Coen-testvérek egyik legnagyobb kritikai sikere, a Nem vénnek való vidék is egy szép, kerek thriller, ami meg megérdemelten nyert sok kategóriában.”
Videoesszé? Az meg micsoda?
A hvg.hu tízrészes videóesszé-sorozatának célja a legismertebb filmműfajok rövid bemutatása. A videók olyan kérdéseket járnak körbe, hogy például mik voltak a horror gyökerei, milyen változáson estek át a sci-fik vagy milyen hatással volt a gengszterfilm zsánerére a hang megjelenése. A videóesszék szövegei Kránicz Bence és Lichter Péter tavaly megjelent könyvének, a Kalandos filmtörténetnek a fejezeteiből lettek átemelve. A száz rövid fejezetből felépülő könyv a filmtörténet legfontosabb műfajait, irányzatait és meghatározó szerzőit mutatja be egy olyan hálózatos szerkezetre felfűzve, amely az egyes fejezetek közötti összefüggéseket is bemutatja.
A videoesszék oktatási anyagnak minősülnek, az elmúlt néhány évben robbantak be és lettek népszerűek a YouTube-on, sőt már fesztiválokon is kapnak külön szekciót.
A hvg.hu-n megjelenő videoesszé-sorozat első része a horrorról szólt, második része a westernről, a folytatás a sci-firől, a következőben pedig a gengszterfilmekről, a trashfilmekről, a romantikus vígjátékokról, a film noirról, az akció filmekről és a fantasyről lesz szó. Az 5 perces videókat Lichter Péter vágta és Máté Bori narrálta.