Tetszett a cikk?

Korunk melyik nagy filmrendezője tudott Hitchcock nyomába érni? Létezik thriller gyilkosság nélkül? És vajon a magyar alkotók mennyire tudnak ráérezni a feszült idegállapotra? A hvg.hu 10 részes videoesszé-sorozatában Lichter Péter filmrendező, filmesztéta jóvoltából ötperces gyorstalpalókat kapunk a meghatározó filmes műfajokból – ezúttal a nézőt elárasztó feszültség és a fenyegetettség érzése van napirenden.

Videoesszé? Az meg micsoda?
A videoesszék viszonylag új műfajnak számítanak, az elmúlt néhány évben robbantak be és lettek népszerűek a YouTube-on, sőt mostanra már egyes fesztiválokon is kapnak külön szekciót. A hvg.hu tízrészes videoesszé-sorozatának célja a legismertebb filmműfajok rövid bemutatása. A szövegek Kránicz Bence és Lichter Péter tavaly megjelent könyvének, a Kalandos filmtörténetnek a fejezeteiből lettek átemelve, a videók oktatási anyagoknak minősülnek. Az 5 perces videókat Lichter Péter vágta és Máté Bori narrálta.
Friss cikkek a témában

A thriller klasszikus eszközeként a suspense-t szokták emlegetni, melyet Alfred Hitchcock fél évszázados pályafutása során tökélyre fejlesztett.  A suspense az, amikor tövig rágjuk a körmünket a lépcsőn közeledő gyilkos láttán, miközben a potenciális áldozat mit sem sejt a rá leselkedő veszélyről. De – mint mondja Lichter Péter – a jó thrillerek türelmesen és elegánsan építik fel a film atmoszféráját, ami, ha jól működik, önmagában is meg tudja teremteni a feszültséget. „Gondoljunk csak a David Fincher által rendezett Hetedik sűrű levegőjű, esőáztatta nagyvárosi világára vagy Dennis Villeneuve lassan kibomló thrillereire, mint amilyen például a Sicario

A filmrendező és esztéta szerint a thrillerhez mindenképpen kell valami fenyegetés, ami értelemszerűen akkor a legműködőképesebb, ha halálos, de ritkán belefuthatunk olyan thrillerekbe is, amelyektől ugyan a hideg futkos a hátunkon, mégsem történik bennük gyilkosság. Ilyenek például a katasztrófafilmek, melyek egyik legkiemelkedőbb példája „a Fertőzés Steven Soderbergh-től, ami egy halálos világjárvány félelmetes sztoriját meséli el - ennek a filmnek az aktualitása miatt talán még erősebb hatása van” – teszi hozzá Lichter.

Szerinte minden életszakasznak megvannak a maga filmes „parajelenetei”, neki gyerekként például az Elveszett frigyláda fosztogatóinak az utolsó jelenetétől fagyott meg a vér az ereiben. Ezt azzal indokolja, hogy bár az Indiana Jones-filmek nem thrillerek, előszeretettel dolgoznak a műfaj, illetve a horror hatásmechanizmusaival.  „Az utóbbi években viszont a Sosem voltál itt című Lynne Ramsay-film egyik jelenetén ijedtem meg nagyon, ami záróakkordként szerepel is a videóban.”

Borzongás magyarul

A magyar film annyira nem remekel a zsánerben, Lichter az ezredfordulóról a Kontrollt és A nyomozót emelné ki, amelyek valamekkora mértékben magukon viselték a thriller jegyeit, 2010 óta pedig leginkább a kissé mellőzött Víkend, illetve a Hurok voltak a kedvencei.

Pedig a thriller – ha jó – egész közönségbarát műfaj lehet, még ha az Oscar-díjig ritkán is jut el. Ugyanakkor éppen az idei Oscar nagy nyertese, az Élősködők ebbe a műfajba tartozik. „A thrillereket általában jobban elfogadja az Akadémia, mint mondjuk a színtiszta horrorfilmeket, amelyek közül az  Ördögűző volt az első, amelyet a legjobb film kategóriájában jelöltek. A Bárányok hallgatnakot is sokszor sorolják a horrorfilmek kalapjába, ami szerintem vitatható, Demme zseniális filmje sokkal inkább thriller - hiszen egyáltalán nem mozgat fantasztikus monstrumfigurákat. Hitchcock thrillerei közül is többet jelöltek Oscarra (például A Manderley-ház asszonyát) de soha nem kapta meg a szobrot a Mester. A Coen-testvérek egyik legnagyobb kritikai sikere, a Nem vénnek való vidék is egy szép, kerek thriller, ami meg megérdemelten nyert sok kategóriában.”

Videoesszé? Az meg micsoda?

A hvg.hu tízrészes videóesszé-sorozatának célja a legismertebb filmműfajok rövid bemutatása. A videók olyan kérdéseket járnak körbe, hogy például mik voltak a horror gyökerei, milyen változáson estek át a sci-fik vagy milyen hatással volt a gengszterfilm zsánerére a hang megjelenése. A videóesszék szövegei Kránicz Bence és Lichter Péter tavaly megjelent könyvének, a Kalandos filmtörténetnek a fejezeteiből lettek átemelve. A száz rövid fejezetből felépülő könyv a filmtörténet legfontosabb műfajait, irányzatait és meghatározó szerzőit mutatja be egy olyan hálózatos szerkezetre felfűzve, amely az egyes fejezetek közötti összefüggéseket is bemutatja.

A videoesszék oktatási anyagnak minősülnek, az elmúlt néhány évben robbantak be és lettek népszerűek a YouTube-on, sőt már fesztiválokon is kapnak külön szekciót.

A hvg.hu-n megjelenő videoesszé-sorozat első része a horrorról szóltmásodik része a westernről, a folytatás a sci-firől, a következőben pedig a gengszterfilmekről, a trashfilmekről, a romantikus vígjátékokról, a film noirról, az akció filmekről és a fantasyről lesz szó. Az 5 perces videókat Lichter Péter vágta és Máté Bori narrálta.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Koronavírus-fertőzésben hunyt el John Prine country- és folkénekes

Koronavírus-fertőzésben hunyt el John Prine country- és folkénekes

Koronavírus: a 11. napon már súlyosan beteg 46 éves férfi vérplazmát kapott, másnapra azonnal jobban lett

Koronavírus: a 11. napon már súlyosan beteg 46 éves férfi vérplazmát kapott, másnapra azonnal jobban lett

„Semmi különös. Jegyző úr bejött az irodába, köhögött párat”

„Semmi különös. Jegyző úr bejött az irodába, köhögött párat”