szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mindenki szereti a titkokat, rejtélyeket és cselszövéseket. A titok üzleti értéke a hirdetők számára sem ismeretlen. Számos jónevű márka hangsúlyozza a titkos összetevőt tartalmazó árujának egyedülállóságát. Egy nemrég megjelent könyv szerint a féltve őrzött receptek már nem is annyira titkosak.

A Bush's Best Beans tulajdonosa, Jay Bush szerint: „a szárazbabfőzelékünk titkos recept alapján készült, amelyet a Bush család őrzött és adott tovább nemzedékről nemzedékre”. Reklámjukban Duffy, Castlebury hercege folyamatosan próbálja eladni a titkos receptet a legtöbbet ígérőnek. Jay megjegyzi, hogy „még nem kotyogta ki a titkot, de mindennek megvan az ára” - írja a LiveScience.com.

A Coca-Cola tudhatja magáénak a leghíresebb titkos receptet a világon; a reklámok bizarr állítása szerint mindössze két ember ismeri az összetevőket, és azt ecsetelik, ha a titok egyszer elvész, szörnyű következményekkel számolhat majd a világ. (Gyakorlatilag a Coca-Cola már nem gyártható, és évek óta nem érhető el a kereskedelmi forgalomban. A legtöbb ember a Coke-ot a klasszikus itallal azonosítja - ebben még volt kokalevél kivonat -, ám a New Coke már egyszerűen csak kóla. Az eredeti keverék egyszerű volt: a Dél-Amerikában honos kokacserje leveleit vörösborban áztatták. Majd született egy átdolgozott recept, amiben már kihagyták a bort, s a koffeintartalmú afrikai kóladió kivonatát keverték az italba. Ezt tovább puhították, legalábbis, ami az ízvilágot jelenti: a New Coke már könyebb és édesebb lett, mint az eredeti.)

Világmárka. Nincs is titok?
© AP
Dr. Pepper (amerikai üdítőital) azt állítja, hogy a 23 ízből álló titkos keverékét mindössze három élő ember ismeri. A Kentucky Fried Chicken „11 titkos gyógynövény és fűszer” híres keverékét szigorúan őrzi a vállalat. És így tovább.

Van-e napjainkban valóban létjogosultsága a „titkos összetevőknek”? Végül is az elmúlt évtizedek éppen arról szóltak, hogy a fogyasztók egyre többet tudjanak meg arról, mit is esznek: a kalóriától kezdve az életallergiás információkig. A laboratóriumi vizsgálatok is egyre megbízhatóbbak, ám amikor A.J. Bush elkészítette az első receptjét 1908-ban, vagy mikor 1892-ben megalapították a Coca-Cola vállalatot, nem volt mód a termékekben esetleg fellelhető titkos összetevők meghatározására. Ma bármilyen labor meg tudja mondani, milyen anyagok és összetevők vannak jelen egy mintában. Ez élelmiszertudomány, nem atombomba-készítés.

William Poundstone Nagy titkok című könyvében kitálalt a Kentucky Fried Chicken laboratóriumi elemzéséről. "A panírmintában mindössze négy összetevőt találtak: lisztet, sót, nátrium-glutamátot és feketeborsot;  semmiféle gyógynövényt, illetve különleges fűszert nem sikerült kimutatni. Ennyit a titokról." Az összetevők a KFC weboldalán is elérhetők.  

Ahogy az eredeti Coke leírása is megtalálható Poundstone könyvének 43. oldalán: a titkos recept tartalmaz vaníliakivonatot, citromolajat és lime aromát. Nincs benne kokain, és soha nem is volt, noha kokaleveleket és kólafadiót tartalmaz ízesítő- és izgatószer gyanánt. A kokain azonban nem ugyanaz, mint amit a kokalevélből nyernek ki; a dél-amerikai országokban évszázadok óta rágcsálják a kokacserje leveleit fájdalomcsillapító és mérsékelt élénkítő tulajdonságai miatt. De ez nem jelent kokainozást, ahogyan a kólaivás sem.

Ha további, Coca-Colával kapcsolatos legendákra kiváncsi, itt megtalálja.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hét nap gazdaság

Coca-Cola

Az amerikai Coca-Cola 2,4 milliárd dollárt ajánlott a hongkongi tőzsdén jegyzett China Huiyuan Juice Groupért, Kína...

MTI Gazdaság

A Coca-Cola a legértékesebb márka

Továbbra is a Coca-Cola a legértékesebb márka a világon – derül ki az Interbrand amerikai tanácsadó cég idei listájából, amely 1998 óta minden évben sorra veszi a legismertebb brandeket.