szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mindenki szereti a titkokat, rejtélyeket és cselszövéseket. A titok üzleti értéke a hirdetők számára sem ismeretlen. Számos jónevű márka hangsúlyozza a titkos összetevőt tartalmazó árujának egyedülállóságát. Egy nemrég megjelent könyv szerint a féltve őrzött receptek már nem is annyira titkosak.

A Bush's Best Beans tulajdonosa, Jay Bush szerint: „a szárazbabfőzelékünk titkos recept alapján készült, amelyet a Bush család őrzött és adott tovább nemzedékről nemzedékre”. Reklámjukban Duffy, Castlebury hercege folyamatosan próbálja eladni a titkos receptet a legtöbbet ígérőnek. Jay megjegyzi, hogy „még nem kotyogta ki a titkot, de mindennek megvan az ára” - írja a LiveScience.com.

A Coca-Cola tudhatja magáénak a leghíresebb titkos receptet a világon; a reklámok bizarr állítása szerint mindössze két ember ismeri az összetevőket, és azt ecsetelik, ha a titok egyszer elvész, szörnyű következményekkel számolhat majd a világ. (Gyakorlatilag a Coca-Cola már nem gyártható, és évek óta nem érhető el a kereskedelmi forgalomban. A legtöbb ember a Coke-ot a klasszikus itallal azonosítja - ebben még volt kokalevél kivonat -, ám a New Coke már egyszerűen csak kóla. Az eredeti keverék egyszerű volt: a Dél-Amerikában honos kokacserje leveleit vörösborban áztatták. Majd született egy átdolgozott recept, amiben már kihagyták a bort, s a koffeintartalmú afrikai kóladió kivonatát keverték az italba. Ezt tovább puhították, legalábbis, ami az ízvilágot jelenti: a New Coke már könyebb és édesebb lett, mint az eredeti.)

Világmárka. Nincs is titok?
© AP
Dr. Pepper (amerikai üdítőital) azt állítja, hogy a 23 ízből álló titkos keverékét mindössze három élő ember ismeri. A Kentucky Fried Chicken „11 titkos gyógynövény és fűszer” híres keverékét szigorúan őrzi a vállalat. És így tovább.

Van-e napjainkban valóban létjogosultsága a „titkos összetevőknek”? Végül is az elmúlt évtizedek éppen arról szóltak, hogy a fogyasztók egyre többet tudjanak meg arról, mit is esznek: a kalóriától kezdve az életallergiás információkig. A laboratóriumi vizsgálatok is egyre megbízhatóbbak, ám amikor A.J. Bush elkészítette az első receptjét 1908-ban, vagy mikor 1892-ben megalapították a Coca-Cola vállalatot, nem volt mód a termékekben esetleg fellelhető titkos összetevők meghatározására. Ma bármilyen labor meg tudja mondani, milyen anyagok és összetevők vannak jelen egy mintában. Ez élelmiszertudomány, nem atombomba-készítés.

William Poundstone Nagy titkok című könyvében kitálalt a Kentucky Fried Chicken laboratóriumi elemzéséről. "A panírmintában mindössze négy összetevőt találtak: lisztet, sót, nátrium-glutamátot és feketeborsot;  semmiféle gyógynövényt, illetve különleges fűszert nem sikerült kimutatni. Ennyit a titokról." Az összetevők a KFC weboldalán is elérhetők.  

Ahogy az eredeti Coke leírása is megtalálható Poundstone könyvének 43. oldalán: a titkos recept tartalmaz vaníliakivonatot, citromolajat és lime aromát. Nincs benne kokain, és soha nem is volt, noha kokaleveleket és kólafadiót tartalmaz ízesítő- és izgatószer gyanánt. A kokain azonban nem ugyanaz, mint amit a kokalevélből nyernek ki; a dél-amerikai országokban évszázadok óta rágcsálják a kokacserje leveleit fájdalomcsillapító és mérsékelt élénkítő tulajdonságai miatt. De ez nem jelent kokainozást, ahogyan a kólaivás sem.

Ha további, Coca-Colával kapcsolatos legendákra kiváncsi, itt megtalálja.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hét nap gazdaság

Coca-Cola

Az amerikai Coca-Cola 2,4 milliárd dollárt ajánlott a hongkongi tőzsdén jegyzett China Huiyuan Juice Groupért, Kína...

MTI Gazdaság

A Coca-Cola a legértékesebb márka

Továbbra is a Coca-Cola a legértékesebb márka a világon – derül ki az Interbrand amerikai tanácsadó cég idei listájából, amely 1998 óta minden évben sorra veszi a legismertebb brandeket.

Márki-Zay listát vezet, az ügyeskedéssel pedig nincs baj szerinte

Márki-Zay listát vezet, az ügyeskedéssel pedig nincs baj szerinte

Mi történik akkor, ha lejár a hitelmoratórium?

Mi történik akkor, ha lejár a hitelmoratórium?

Nagyon beindultak az amerikai választók – már hetvenmillióan szavaztak

Nagyon beindultak az amerikai választók – már hetvenmillióan szavaztak