Fenntarthatóság, és ami mögötte van: sürgős változásra van szükség
„Környezetünk hamarosan átlépi tűrőképességének határait. 2050-re közel 10 milliárd ember fog élni a Földön. A globális GDP négyszeresére nő. A jellemzően augusztusra tehető Ökológiai Túllövés Napja sokkoló emlékeztető arra, hogy addigra éves szinten többet vettünk el bolygónktól, mint amennyi egy év alatt meg tud teremni rajta.” – figyelmeztetett Virgine Helias, a Procter & Gamble Globális Fenntarthatósági Részlegének alelnöke a Világgazdasági Fórum legújabb Globális kockázatok című jelentése nyomán.
A szélsőséges időjárással kapcsolatos gazdasági veszteségek 86%-kal, 129 milliárd dollárra nőttek az elmúlt 10 évben. A The Lancet Countdown on Health and Climate Change legfrissebb jelentése szerint az éghajlatváltozás emberi tünetei már egyértelműen látszanak, potenciálisan visszafordíthatatlanok, és az egész világ lakosságának egészségi állapotát érintik. Még a vízhez hasonló alapvető erőforrások is veszélyben vannak. 2030-ra a világ népességének 40%-kal több vízre lesz szüksége, mint amennyit a bolygó fenntartható módon biztosítani tud majd.
A P&G hisz abban, hogy fejlődő környezetünkben sürgősen olyan új üzleti modellek létrehozására van szükség, ezért a 2020-ra kitűzött fenntarthatósági célkitűzéseik teljesítése után bejelentette új céljait, amelyeket 2030-ig kíván megvalósítani. A vállalat továbbra is folytatja ökológiai lábnyomának csökkentését azáltal, hogy felére szorítja vissza az üvegházhatást kiváltó gázok kibocsájtását, és megújuló villamosenergiát használ gyárainak 100%-os energiaellátásához.
A magyar gyárak is jelentős szerepet játszanak a vállalat globális fenntarthatósági céljainak elérésében. Mindkét magyarországi gyár zéró hulladéktermeléssel üzemel, azaz nem szállít szemetet a hulladéklerakó-telepekre. A csömöri gyár a vállalat egyik legnagyobb női higiéniás termékeket (Always, Discreet, Tampax) gyártó üzeme, valamint ez a gyár volt az első, amely 2007-ben megkapta a Zero manufacturing Waste to Landfill elismerést. A gyárban a termelési hulladék 100%-ából tömörített burkolólapot készítenek. A Pampers pelenkát gyártó gyöngyösi üzemben a termelési hulladék egy részét kartondobozokká alakítják át, másik része elégetésre kerül, az így termelt energiát pedig újrahasznosítják.
Az országhatár átlépésével azonban még nagyobb természeti kockázattal találkozhatunk: az óceánokat szennyező műanyag hulladék mértéke mára már drámai szintet ért el. Az Ellen McArthur Alapítvány jóslata szerint, ha továbbra sem teszünk semmit, 2050-re több műanyag lesz a vizekben, mint ahány hal – a helyzet igencsak megrázó.
A Head & Shoulders ezért úgy döntött, hogy megszabadítja az óceánokat és tengereket a műanyag hulladéktól. Ennek az elhatározásnak köszönhetően kifejlesztették az első újrahasznosítható samponos flakont, amely a tengerpartokon összegyűjtött műanyag hulladékokból készült. Hat hónap alatt a vállalat 100 civil szervezettel és 1000 önkéntessel dolgozott együtt, hogy elegendő műanyagot gyűjtsenek össze a francia tengerpartokról. A limitált kiadású samponos flakonokból 150.000 darabot gyártottak le, amelyeket Franciaországban értékesítettek.
"Egyetlen cég sem tudja egyedül megoldani a világ összes problémáját. A beszállítókkal, kiskereskedőkkel, start-up cégekkel, kormányokkal, városokkal és a civil lakossággal való együttműködés alapvető fontosságú – tette hozzá Helias. – Együttesen olyan innovatív, egyedülálló megoldásokat hozhatunk létre és olyan változást érhetünk el a fogyasztói magatartásban, amellyel esély nyílik a felelősségteljes fogyasztás megvalósulására."
Forrás:
https://www.linkedin.com/pulse/responsible-consumption-our-ambition-future-virginie-helias/
https://www.linkedin.com/pulse/making-responsible-consumption-reality-virginie-helias/
https://www.linkedin.com/pulse/beyond-sustainability-how-do-we-enable-positive-virginie-helias/