szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Az ötvenes évek elejének a szintjén vannak.

Az Egyesült Királyság autóipara történelmi mélypontra süllyedt: 2025 áprilisában mindössze 59 203 járművet gyártottak az országban – ez a legalacsonyabb havi érték 1952 óta, kivéve a 2020-as járványidőszakot – írja a Motor1. Az éves összevetésben 15,8 százalékos visszaesés mögött több tényező is áll: egyrészt a húsvéti ünnepek idén áprilisra estek, ami leállásokat eredményezett, másrészt több gyárban is modellváltás miatt szünetelt a termelés.

A személyautók gyártása 8,6 százalékkal csökkent (56 534 darabra), míg a haszongépjárművek termelése ennél is súlyosabb, 68,6 százalékos visszaesést mutatott, alig 2 669 darab készült. A Gépjárműgyártók és Kereskedők Társaságára (SMMT) szerint ez utóbbi a világjárvány utáni piaci „normalizálódás” következménye, illetve egy konkrét üzem ideiglenes bezárásának eredménye.

A háttérben egyre súlyosbodó strukturális problémák is húzódnak. Az Egyesült Királyság feldolgozóipara 2009 óta nem kezdte ilyen gyengén az évet – hangsúlyozta Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója. Az Egyesült Államokkal és az EU-val folytatott kereskedelmi kapcsolatok instabilitása, valamint a Brexit utáni vámkérdések és beszállítói láncok zavarai tovább nehezítik az iparág helyzetét.

Az USA-ba irányuló kivitel 19,1 százalékkal esett vissza, és bár még mindig ez a legnagyobb exportpiac, a brit iparnak új célpontokra van szüksége. Kína és Törökország felé mutatkozik némi remény: előbbibe 44 százalékkal, utóbbiba 31,2 százalékkal nőtt az áprilisi export. A gyártók hosszú távú túléléséhez azonban sürgős állami támogatásra, beruházásokra és egy kiszámítható, innovatív iparpolitikára lenne szükség – figyelmeztetett Hawes.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!