360°-os vállalati compliance
Az etikus vállalati működés biztosítása alapvető, azonban lehet jogkövető egy szervezet, miközben szakmailag kifogásolható, vagy üzletileg kevésbé eredményes, és fordítva.
Egy vállalkozásnak nem csak és kizárólag az ügyfeleiknek kell megfelelni ahhoz, hogy kiemelkedő legyen a maga területén. Számos olyan, saját magára nézve kötelező elvárás található, amelynek meg kell felelnie, ha hosszú távú tervei vannak a piacon. Vonatkozó jogszabályok, rendszer-, és termékszabványok, szakmai protokollok, érdekelt felek elvárásai, tehát a vevő, saját dolgozó vagy külső szállító, alvállalkozó – mind olyan fő kategóriák, ahol a követelményekhez értőn kell igazodni, és a változásokat időben kell ekövetni. Az etikus vállalati működés biztosítása és fenntartása alapvető, azonban ennél többre van szükség, hiszen lehet jogkövető egy szervezet, ha emellett szakmailag kifogásolható, vagy üzletileg kevésbé eredményes és fordítva.
Azok a vállalatok, ahol törekednek a megfelelőség elérésére, ott a cég reputációja jobb, az érdekelt felekkel való együttműködés és a munkafolyamatok végeredménye javul, a hatóságok által kiszabott büntetések összege alacsonyabb, csökkenthető a kártérítési eljárások száma, a részvény hozamai magasabbak lehetnek a kompetítorokhoz képest.
A teljes compliance keretrendszer alapjait a szervezet folyamatai adják. Egy működési térképpel hiánytalanul modellezheti a (fő) értékteremtő, támogató és menedzsment folyamatokat, azok időbeli sorrendjét és kölcsönhatásait.
A működési térkép mentén, egy naprakész követelménylista alkalmazásával a belső szabályok és információbázisok kiegészítése az első lépés, ahhoz, hogy a szervezet, minden szintjén és területén, érthetően és alkalmazhatóan implementálni tudja a külső szabályzókat. Ehhez nagy segítséget adhatnak az automatizált adatbázis szolgáltatások, és mivel a jogszabályok és rendszerszabványok hajlamosak általánosan fogalmazni, célszerű figyelembe venni a joghézagokat kiegészítő bírói gyakorlatokat, szabványkövetelményekhez tartozó értelmező kiadványokat, illetve benchmarking eredményeket is.
A belső szabályok kialakítása jelentős mérföldkő, hiszen a szervezet működésében a kockázatok mindig a leggyengébb helyen támadnak. Egy átlagon felül funkcionáló szervezet kockázatai pedig mindig is átlagon felüliek lesznek, ezért például a jogszabályoknak a saját gyakorlatra való értelmezése, a szervezeten belüli tudatosítási programok és kommunikációs fórumok szerepe jelentősen felértékelődik.
Az egyes folyamatokra vonatkozó szabályzatok, jógyakorlatok módszeres helyzetanalízisével képet kaphat arról, hogy az aktuálisan vonatkozó elvárásoknak milyen formában felel meg: az ügyfél utólagos elvárását átvezették a szerződésbe, a termékhez rendelt kiegészítő leszámlázásra került, használati útmutató a jogszabálynak megfelelő, az energiafogyasztási adatok lejelentése mögött hiteles nyilvántartás áll, vagy hogy érdemlegesen is kezelték az ügyfél panaszát? stb.
A szervezet felállíthatja a saját „belső bíróságát” és információs csatornáit ahhoz, hogy idő előtt kiszűrje a jogsértő magatartást, a nem megfelelő gyakorlatokat, preventíve feltárja azokat a potenciális kockázatokat, amelyek kezelésével fenntartható az etikus, szakmailag és egyéb, teljesíthető elvárásokhoz illeszkedő üzleti sikeresség.
További információ: https://framework.hu/hu/