Tetszett a cikk?

A DigiLog Consulting Közúti Fuvarozási Árindexéből (KFX) kiderül, hogy 2023 Q1-ben tovább nőttek a közúti költségek, de az árak már nem. A kialakult ár-költség prés veszteséget, majd kapacitáshiányt okozhat!

2022-ben az energiaválság és az általános infláció következtében extrém módon, közel 30%-ot emelkedtek a fuvarozás költségei. A globális poszt-covid konjunktúra azonban bőségesen ellátta a szektort megrendelésekkel, miközben az erőforráshiány miatt enyhe kapacitáshiány jellemezte a fuvarozási piacot. Ezen hatások szerencsés együttállása tette lehetővé, hogy a költségnövekedést szinte teljes mértékben áthárítsák ügyfeleikre, és sikeres gazdasági évet zárjanak.

A magas infláció és a globális recesszió azonban alapjaiban változtatta meg az üzleti környezetet, nehéz helyzetbe hozva a vállalati és lakossági szállítások közel 80%-át lefedő közlekedési alágazatot is.

2023 első negyedévében a nemzetközi fuvarozásban 5,8%-os, a belföldiben pedig 7,2%-os költségnövekedés volt mérhető 2022 I-XII. havi átlagos költségszintjéhez hasonlítva. Ez azt jelenti, hogy 5,8, illetve 7,2%-os díjemelkedés kompenzálta volna a költségek növekedését, a mérések szerint azonban a díjak nemzetközi tekintetben csupán 0,3%-os emelkedést, belföldi esetében pedig 4,1%-os csökkenést mutattak. Jelentősen romlott tehát a szakma eredményessége a korábbiakhoz képest.

Míg az előző évben az extrém növekedés fő okozója az üzemanyagár volt, addig ez az idei első három hónapban a várakozásokkal ellentétben jelentős csökkenést mutatott. A többi költségelem növekedése viszont a szuper magas infláció miatt felgyorsult, így a gépjárművezetők bére, az autópályadíjak, a járművek vásárlásának és finanszírozásának költsége, és szinte minden egyéb tényező jobban drágult a tavalyinál. Az üzemanyagár-csökkenés nem kompenzálta a többi költségtétel drágulását, a teljesítménymutatók romlását és az erősödő forint negatív hatását, így 2023. január és március között összességében 5,8%-kal, illetve 7,2%-kal többe került a fuvarozás, mint 2022-ben.

Ha a helyzet tartósan így marad, akkor a fuvarozók jó része veszteségessé válhat, ami kapacitás csökkentésre is kényszerítheti a fuvarosokat. A lecsökkent kapacitás pedig kamion hiányt és ellátási gondokat okozhat a szezonban, vagy legkésőbb a konjunktúra megérkezésekor.

A makrogazdasági előrejelzések pedig tartósan magas inflációt, tovább gyengélkedő fogyasztást, beruházást és ipari termelést vetítenek előre.

2023 egészére vonatkozóan legalább 8-9%-os költségnövekedést prognosztizálunk az ágazatban melyet a kapacitásfelesleg megszűnéséig vélhetően nehezen tudnak majd áthárítani megbízóikra a közúti szolgáltatók.

A DigiLog Consulting a jövőben is negyedévente teszi közzé a Közúti Fuvarozási Árindexet, hogy a fuvarozási piac összes szereplőjét segítse eligazodni ebben a rendkívül turbulens gazdasági környezetben. Köszönhetően az objektív eredménynek és a részletes elemzéseknek ma már széleskörben használják az indexet megbízók, fuvarozók és szállítmányozók egyaránt.

www.kfx.hu

www.digilogcondulting.com