HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia
Tetszett a cikk?

Önkísérlettel állapította meg egy amerikai kutató, hogy az emberek szívesebben adakoznak a hozzájuk hasonlóknak.

Nem kifejezetten koldulásról volt szó: Bennett Callaghan New York-i pszichológus adományokat gyűjtött hajléktalanok számára.

A kísérlet kedvéért felváltva működött vagy farmerban és kék pólóban, vagy pedig sötét öltönyben, fehér ingben, nyakkendőben.

Jellegzetes papundekli táblájával és obligát papír kávéspoharával így is, úgy is csekély hatást keltett. A járókelők talán két százaléka adott pénzt.

De az öltönyös kéregető átlagosan két és félszer annyit kapott. Öt dollár fölött adományra pedig csak így számíthatott. (A bevételt később valóban átadták egy jótékonysági szervezetnek.)

Miután a kutatók egy másik körben felmérést végeztek, kiderült: az öltönyös kéregetőt a megkérdezettek megbízhatóbbnak, jószívűbbnek, sőt emberibbnek látták.

Egyszóval közelebb érezték őt önmagukhoz.

A kutatók magyarázata szerint az így érzékelt hasonlóság több együttérzést vált ki az emberekből.

És fordítva: határokat szab a segítőkészségnek, ha a jobbmódúak olyannal kerülnek szembe, akit alacsonyabb társadalmi helyzetűnek tartanak.

Hasonló cikkeket a legújabb HVG Extra Pszichológia magazinban találhat, amelyben a bizonytalan jövőre való felkészüléssel foglalkozunk.

Fizessen elő a magazinra, most sokféle kedvezmény várja.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!