Több légitársaság elkezdte átvizsgálni a Boeing repülőit a halálos állásba fordult kapcsolók miatt

Az Air India 171-es járatának júniusi katasztrófáját követően most elővigyázatossági intézkedésként több légitársaság vizsgálja a Boeing különböző típusain a hajtóművek üzemanyag-ellátásáért felelős kapcsolókat.

  • HVG HVG
Több légitársaság elkezdte átvizsgálni a Boeing repülőit a halálos állásba fordult kapcsolók miatt

Az Air India utasszállító gépének tragikus balesetét célzó vizsgálat nem talált arra utaló jelet, hogy műszaki problémája lett volna a felszállás után lezuhant Boeing 787-8 Dreamlinernek, ellenben a gép két hajtóművének üzemanyag-szabályozóját kikapcsolták. Az előzetes jelentés szerint közvetlenül a felszállás után a repülőgép üzemanyag-kapcsolói mindössze 1 másodperces különbséggel egymás után kerültek „RUN” állásból „CUTOFF” pozícióba, vagyis mindkét hajtómű üzemanyag-ellátása megszűnt. Ez felszállás után röviddel a tolóerő elvesztéséhez vezethetett.

A pilótafülke hangrögzítője szerint az egyik pilóta megkérdezte a másikat, miért zárta el az üzemanyagot, mire az válaszolta: „nem én voltam”.

Habár a jelentés nem fogalmazott meg kötelező intézkedéseket sem a 787-es üzemeltetői, sem a GE hajtóművek kapcsán, India légügyi hatósága (DGCA) most a 787-es és 737-es típusokra vonatkozóan rendelt el vizsgálatot, miután több légitársaság saját hatáskörben már megkezdte az érintett kapcsolók átvizsgálását – írja az AIRportal szakoldal.

Az Air India-csoport a hétvégén kezdte meg saját 787-es és 737-es flottáján a kapcsolók átvizsgálását. Dél-Korea közlekedési minisztériuma kedden utasította a légitársaságokat a kapcsolók ellenőrzésére az az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) által már 2018-ban kiadott ajánlás alapján. A Korean Air saját kezdeményezésre kezdte meg az érintett kapcsolók ellenőrzését, a Japan Airlines pedig szintén végzi az ellenőrzéseket az FAA iránymutatásának megfelelően.

No Title

Airbus Video – https://youtu.be/IpTVmCfccBU?si=f_3rYa5xEeJaDFcV _____________ Please consider supporting VASAviation here. It really helps! — https://www.patreon.com/VASAviation — https://paypal.me/VASAviation Become a VIP member of VASAviation! — https://www.youtube.com/channel/UCuedf_fJVrOppky5gl3U6QQ/join

Az AIRportal azt írja, számos légitársaság, köztük az ausztrál Qantas és a japán ANA már 2018 óta végzi az FAA ajánlása szerinti ellenőrzéseket, mások mellett a Singapore Airlines és a Scoot pedig most, az indiai katasztrófa előzetes jelentésének kiadása után indítottak újabb vizsgálatokat, de ugyanígy tett a Lufthansa és az Austrian is. A szingapúri légitársaság közlése szerint a 787-es flottájukon végzett ellenőrzések során nem találtak rendellenességet, ahogy a németek és az osztrákok sem.

Az Air India Angliába tartó Boeing 787-8 Dreamliner típusú gépe június 12-én zuhant le az északnyugati Ahmedabad városában. A repülőgépen 230 utas – 169 indiai, 53 brit, hét portugál, egy kanadai – és 12 fős személyzet tartózkodott. India történetének egyik legsúlyosabb légi katasztrófáját egyetlen ember élte túl.

Lezuhant indiai utasszállító: mit lehet tudni a Boeing 787-8 Dreamlinerről? Mennyire biztonságos a repülőgép?

Az első Boeing 787-8 Dreamliner 2011-ben szállított utasokat, azóta pedig több milliárd kilométert tettek már meg a gépek. Eddig egyetlen ilyen típus sem zuhant le, műszaki problémák és balesetek azonban már adódtak.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.