„A diákok egyre gyakorlatiasabbak, szeretik tudni, mit miért kell csinálniuk” – interjú a legjobb vidéki gimnázium igazgatójával
A közismerten erős reálvonal mellé hogyan fér be a művészeti nevelés? Mi volt a tapasztalatuk a megváltoztatott érettségivel? Nem okoz-e a gyerekeknek teljesítménykényszert, hogy élvonalba tartozó iskolába járnak? Schultz Zoltánnal, a HVG középiskolai rangsorában 10. helyen végzett veszprémi Lovassy László Gimnázium igazgatójával beszélgettünk.
HVG: 2007 óta igazgató a Lovassyban. Mi a tapasztalata, hogyan lehet sikeresen vezetni egy elitiskolát?
Schultz Zoltán: 1986 óta dolgoztam a gimnáziumban, előbb osztályfőnökként, majd igazgatóhelyettesként. Három év távollét után, amit a városházán töltöttem, 2007-ben tértem vissza, valóban azóta vagyok igazgató. Abban a három évben kiderült, hogy nekem az nem megy, hogy nem vagyok itt. Továbbra is szeretek tanár lenni, és továbbra is szeretem csinálni, amit választottam. Enélkül nem is lehet hosszú időn keresztül jó hangulatú iskolát vezetni, vagy legalábbis nem lehet azt vezetésnek nevezni.
A kiadvány – benne a legjobb magyar gimnáziumok 100-as rangsorával – október 25-től kapható az újságosoknál, megrendelni pedig itt lehet. A hvg360-on megjelent cikkei (a korábbi években közölt hasonlókkal együtt) itt olvashatók. A HVG további speciális kiadványai itt elérhetők.
A Lovassy bizonyos értelemben valóban elitiskola, hiszen a különböző listák élén végző iskolákra ezt a kifejezést szokás használni. Mondják ezt pejoratívan is, habár nem gondolom, hogy ez ránk igaz lenne. Hagyományosan nálunk is nagyon magas színvonalú a képzés, amihez a jó légkör is elengedhetetlen. Emiatt sokan motiváltak abban, hogy ide jöjjenek, bíznak bennünk. Ilyen iskolát úgy lehet sikeresen, az eredményeket megőrizve vezetni, ha viszonylag tág terük van a kollégáknak és a diákoknak egyaránt – az intézmény természetesen szab kereteket, de azon belül hagyni kell „játszani” őket. Ahogy azt is hagyni kell, hogy belső motiváltságból oldjanak meg helyzeteket.
HVG: A motiváltság ezek szerint kulcsszó a tanárokat és a diákokat érintően is. Miként lehet a tanárokat mint munkavállalókat motiválni, és miként lehet a diákokat?