Szentgyörgyi Rita

Szentgyörgyi Rita
A fesztivál, amelyre már akkor jegyet vesznek, amikor még a fellépők nevét sem tudják
 

A fesztivál, amelyre már akkor jegyet vesznek, amikor még a fellépők nevét sem tudják

A Kaposfest szervezői részéről kellett némi bátorság, hogy már az elején lefektessék a „nem mindenki fesztiválja” alapszabályt. Vállaltan szűk réteget céloznak meg, a BBC-n közvetítésein keresztül viszont 80-90 millió hallgatóhoz eljutnak. Csakhogy a miniszterelnöki garanciával megszavazott kormányzati támogatás mellett működhet-e a fesztivál a politikától függetlenül? Bolyki Györggyel, a fesztivál igazgatójával beszélgettünk.


Légrádi Gergely: A ma emberének emlékek helyett mobiltelefonja van
 

Légrádi Gergely: A ma emberének emlékek helyett mobiltelefonja van

Ügyvéd, író és mindenekelőtt gondolkodó ember. Légrádi Gergely nagy visszhangot keltő fordított fejlődésregénye, a Nélkülem után újabb novelláskötettel jelentkezett. A Napfénytető idősíkokat, párhuzamos valóságokat váltakoztató mikrovilágok sűrítménye. Tömör nyelvi köntösbe bújtatott feszítő kérdéseket, határhelyzeteket vizsgál egyedi nézőpontból, szembesítve az olvasót a maga belső kételyeivel, dilemmáival.


Czukor Balázs: „A mi generációnk energiája arra ment rá, hogy az előző generációt szolgálja”
 

Czukor Balázs: „A mi generációnk energiája arra ment rá, hogy az előző generációt szolgálja”

"Szinte minden színházi közösségben kívülálló voltam" – vallja magáról a most épp a Buddhista Főiskolára járó színész-rendező, akinek az élete a témája idén az AlkalMáté Trupp élveboncolásán, amelyben évről-évre más osztálytársukról vallanak az egykori színműs osztály tagjai. Czukor Balázs szerint a korosztályának nem igazán van igénye arra, hogy ne a meglévő rendszert szolgálja, hanem változtasson rajta. Neki azonban nincs lelkiismeret-furdalása. Interjú.









Schell Judit: A színházi katasztrófaturizmus nem a művészetről szól
 

Schell Judit: A színházi katasztrófaturizmus nem a művészetről szól

Hivatalosan tavaly vette át a Thália Színház művészeti vezetését Csányi Sándor hirtelen lemondása után, de érdemben a 2019/20-as évadtól felel a színház repertoárjáért. Schell Judit szerint míg a Nemzeti Színház mindig is ki volt téve a politikai meccseknek, addig a Tháliába pont azért szeretnek járni a nézők, mert felhőtlenül szórakozhatnak, és elfelejthetik azt, amit előtte és utána a híradásokból kapnak.


Udvaros Dorottya: Nem tartok igényt külső segítségre
 

Udvaros Dorottya: Nem tartok igényt külső segítségre

A me too kapcsán egyértelmű, hogy a bántalmazott nőket óvni kell, de azt sem szeretném, ha többé nem karolná át férfi a derekamat, és nem mondaná azt, hogy de szép vagy ma - többek között erről, valamint a sztárságról és a fiához fűződő kapcsolatáról is beszélt Udvaros Dorottya színésznő a HVG-nek adott portréinterjúban.



José Cura: A bevándorló és a kivándorló múltat is ismerem
 

José Cura: A bevándorló és a kivándorló múltat is ismerem

José Cura az elmúlt 20 évben gyakran ejtette útba Magyarországot. Most a Cziffra Fesztivál hozta Budapestre, ahol február 24-én a Balázs János zongoraművésszel közös argentin dalestje zárja a rendezvényt. Titkon pedig arra a napra vár, amikor ugyanolyan egyenrangúnak ismerik el rendezőként és karmesterként, mint énekesként.


Orlai Tibor: Fájdalmas, de le kell vennünk előadásokat a műsorról
 

Orlai Tibor: Fájdalmas, de le kell vennünk előadásokat a műsorról

Kényszerpályára kerülhet az Orlai Produkciós Iroda a taotámogatások eltörlése miatt. Orlai Tibor szerint ameddig nyereségesen tudják működtetni, játsszák a repertoáron lévő előadásokat, de a nagy kérdés az, hogy miből lesz anyagi forrás az új bemutatókhoz. Sorozatunkban a magánszínházak kilátásait vesszük sorra a tao utáni világban.


„Ott tartunk, hogy az Átrium tényleg bezárhat”
 

„Ott tartunk, hogy az Átrium tényleg bezárhat”

Aki azt állítja, hogy 2019-ben a színházak biztonságban vannak, az vagy nem érti a rendszert, vagy nem akarja érteni – mondja Zsedényi Balázs, az Átrium produkciós menedzsere. A tao kivezetése miatt kénytelenek meghúzni a vészharangot, a színház működésének a napjai meg vannak számlálva. Sorozatunkban a magánszínházak kilátásait vesszük sorra a tao utáni világban.


Alföldi Róbert: „Hogy ki a királyunk, az tőlünk függ”
 

Alföldi Róbert: „Hogy ki a királyunk, az tőlünk függ”

A látszatcsillogás mögött rothadó világot, a perspektívátlanság meséjét vitte színre Alföldi Róbert a Centrál Színház Kasimir és Karoline című előadásában. Ödön von Horváth a náci hatalomátvétel előtti pillanatokban játszódó darabja konkrét áthallások nélkül is áthallásos történet a feledni vágyó emberekről. Döntéshelyzetekről, emberi viszonyokról, udvari bolondságról is beszélgettünk a rendezővel.


Hevér Gábor: Amiről nem tudunk, az nem fáj
 

Hevér Gábor: Amiről nem tudunk, az nem fáj

Goda Krisztina BÚÉK című filmjének a Gáboraként mindenféle genderprobléma megtestesítője, és őt is utoléri az okostelefonjában rejlő végzete. A színpadon és filmen kívüli életében viszont – azt állítja – nincs takargatnivalója. Hevér Gábor azon szerencsések közé tartozik, akik nem értik, miért vannak rákattanva az emberek a közösségi oldalakra. Interjú.


José Carreras: Szélsőséges helyzetekben minden ember érettebbé válik
 

José Carreras: Szélsőséges helyzetekben minden ember érettebbé válik

Korábbi fogadalmától eltérve 2019-ig hosszabbította meg fellépéseit a katalán tenor, aki szerdán ünnepi gálakoncertet ad a Papp László Sportarénában. José Carreras azt mondja, ma már kivételes alkalmakra tartogatja a hangját, és büszke arra, hogy Luciano Pavarottival és Plácido Domingóval felszabadították az operát az elitista műfaj címkéjétől.