Oliver Reese: Az SZFE-ügyben egyértelmű volt számomra, kinek az oldalán állok

4 perc

2020.09.20. 06:15

A társadalmi, politikai jelenségekre naprakészen reagáló színház híve a legnevesebb német társulat intendánsa, rendezője, Oliver Reese, aki a Színház- és Filmművészeti Egyetem iránti szolidaritásból vonta vissza társulatának jövő évre tervezett vendégjátékát a Nemzeti Színház nemzetközi fesztiválján.

HVG: A Berliner Ensemble is szolidaritást vállalt a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemmel. Mit gondol a freeSZFE mozgalomról, az egyetemet elfoglaló hallgatók nemzetközi figyelmet kiváltó demonstrációiról?

Oliver Reese: Teljesen nyilvánvalóan az egyetem diáksága számára létfontosságú, hogy a riasztás eszközeivel éljen, hiszen ha erre nem lett volna szükség, akkor olyan neves, általam is nagyra becsült színházi alkotók, mint például Zsámbéki Gábor, nem adták volna vissza az oktatói megbízatásukat. Mindaz, ami most történik, félreérthetetlen jele annak, hogy az egyetem polgársága, a diákok és a tanárok egyaránt támadásnak érzik a rájuk kényszerített struktúraváltást. A művészeti egyetem élére Vidnyánszky Attila elnökletével központilag kinevezett kuratórium számos európai és magyar színházi emberben ellenállást és aggodalmat ébreszt.

HVG: Volt arra példa a német felsőoktatásban, művészképzésben, hogy a hallgatók elfoglalták az egyetemüket?

O.R.: Az 1968-as diáklázadásokat leszámítva az elmúlt húsz évben egyetlen ilyen emlékezetes akciót tudok felidézni, amikor a berlini Ernst Busch Drámaművészeti Egyetem diákjai fellázadtak. Annak ellenére, hogy megállapodás született az egyetem új épületéről, a berlini szenátus takarékossági intézkedések címén nem szavazta meg a hiányzó összeget. A diákok kitartó tiltakozással megváltoztatták a szenátus döntését. Remélem, hogy az SZFE hallgatóinak mozgalma is célt ér.

40 világhírű művész írt nyílt levelet, hogy szüntessék meg az SZFE elleni kultúrharcot

Többek között Eddie Redmayne, Cate Blanchett, Helen Mirren és számos rendező, drámaíró írta alá azt a nyílt levelet, amely a Financial Timesban jelent meg, és a Színház- és Filmművészeti Egyetem elvesztett autonómiájáért szól.

HVG: Ön visszavonta társulata vendégszereplését a Nemzeti Színház jövő évi fesztiválján, a Mitemen. Vidnyánszky úgy reagált erre, hogy reménykedett, a világnézeti különbözőségek ellenére képes lesz jól kommunikálni, párbeszédet folytatni a fontos értékekről. Ezek szerint ez nem sikerült?