szerző:
ATV
Tetszett a cikk?

A Netscape böngésző megjelenésével indult el az a befektetési láz, amely az új évezred hajnalán az egyik leglátványosabb gazdasági kudarcba, a dotkom- lufi kidurranásába torkollott.

A billentyűzet a múlté,
a jövő a mobilé
© sxc.hu
Nagyjából napjainkban érte el az internetfelhasználók száma az egymilliárd főt. Ez a szám a legjobb példa arra, hogy milyen magaslatokat hódított meg az a médium, amely alig egy évtizede kezdett el beszivárogni a köztudatba. Jelenleg körülbelül ott tartunk, hogy a kezdeti nehézségek után mostanában indult el az internet egy olyan irányba, amely már az elkövetkezendő tíz év változásaira mutat.

1995 augusztusában a Netscape böngészőt fejlesztő cég részvényeinek értéke egyetlen nap alatt 108 százalékkal megugrott, s ezzel megkezdődött a Wall Streeten a dotkom részvények utáni hajsza. Az árfolyamok meredeken emelkedni kezdtek, s abba sem hagyták öt éven keresztül. 2000-ben azután megfordult a trend, a Nasdaq március 10-én 5048,6 pontnál tetőzött, majd a részvények értéke zuhanórepülésbe kezdett, a dotkom lufi-kipukkadt.

A túlélő cégek azonban mostanra megerősödtek, s az internetező polgárok mindennapi használati eszközeivé váltak mostanra. Néhány szemléltető példa: az eBay online aukciós weboldalon tavaly 34 milliárd dollár értékben bonyolítottak le üzleti tranzakciókat, ez pedig angyjából megegyezik Kenya nemzeti össztermékével. A Yahoo! 379 millió egyéni felhasználójával több embert ér el egyszerre, mint az Egyesült Államok és Anglia lakossága együttvéve, míg a számok tükrében elmondható, – noha természetesen nem rendelkezik mindenki internethozzáféréssel – hogy a Föld minden lakosa átlagosan havi tíz weboldalt néz meg a Google keresőn keresztül. Erről az óriási növekedésről azonban még a korai optimisták sem mertek álmodni.

„Merész kijelentés lett volna régebben azt mondani, hogy az Unix-szal foglalkozó fórumok és hírlevelek egy nap a legújabb könyvekről, vagy zenéről lesz szó” – nyilatkozta a Financial Timesnak Mary Meeker, a Morgan Stanley internetes elemzője.

Bár a hosszútávú számítások beváltak, a korai nehézségek számtalan cég halálát jelentették. 2002-ben következett be a mélypont, amikor a Nasdaq a 2000-ben regisztrált 5048,6 pontos érték után 78 százalékot veszített értékéből. Ez nem kevesebb mint 6500 milliárd dollárnyi veszteséget okozott a különböző vállalatoknak. A túlzott befektetések sok esetben hozzájárultak a lufi kipukkadásához, ugyanakkor, paradox módon hozzájárultak ahhoz, hogy a felhasználók szélesebb körben férjenek hozzá a világhálóhoz, ugyanis erősen lenyomta a költségeket.

Nehéz kezdés után... (Oldaltörés)

A gépezet pedig lassanként ismét mozgásba lendül. A Morgan Stanley elemzése szerint egy hónapon belül már egymilliárd ember csatlakozik majd az internetre, ez háromszor annyi, mint egy évtizede. Ezen felhasználók mintegy ötöde már szélessávú kapcsolatot használ, s akkor még a mobil internetről nem is beszéltünk. Ez a terület még csak most bontogatja szárnyait, azonban az előrejelzések szerint a következő tíz év során a hordozható készülékek átveszik a vezető szerepet az internetre kapcsolt PC-ktől.

Az online hirdetési piac is erőre kapott, a tavalyi év során összesen mintegy 15 milliárd dollárnyi forgalmat generáltak a különféle reklámok és kampányok, amelynek kétharmada az Egyesült Államokat érintette. A prognózis szerint a hirdetési piac évente 30 százalékkal növekszik, ahogyan a marketingesek igyekeznek lépést tartani a korral és a konkurenciával. Az IDC felmérései szerint az elektronikus kereskedelem, amely 295 milliárd dollárra rúgott a tavalyi év során, idén 38 százalékkal fog gyarapodni.

„Mostanra már megtanultuk, hogyan lehetséges kisajtolni több értéket egy egyszerű klikkelésből” – mondta az FT-nek Eric Schmidt, a Google ügyvezetője. „Ha jobb hirdetéseket használunk – ami akár jelentheti azt is, hogy kevesebb hirdetést használunk – az üzlet fejlődük. Ezeket a tapasztalatokat az elmúlt év során gyűjtöttük össze.”

A puszta gazdasági tényeknél is fontosabb azonban, ahogyan az üzleti-, a politikai és a társadalmi életet átalakította az internet. Senki sem gondolta volna, hogy egy Indiához hasonló ország egyszer olyan területen veheti majd fel a versenyt a világ fejlettebb részeivel, amely korábban elképzelhetetlen lett volna.

A következő tíz év (Oldaltörés)

Mire számíthatunk az előttünk álló évtizedben? Az internet további lélegzetelállító fejlődés előtt áll, ezúttal azonban már jóval stabilabb üzleti modellek és fejlettebb technológia ad majd lényegesen megnyugtatóbb hátteret az online befektetésekhez.

„Számos üzletember üdvözölte az internetes piac korrekcióját, amely sok oda nem illő, nem átgondolt üzleti modellt tüntetett el a világhálóról” – magyarázta Meeker. „Azonban az online üzleti élet nem áll meg, a hagyományos modell felaprózódása pedig még csak most kezdődik.”

Meg Whitman, az eBay ügyvezetője arra figyelmeztet, hogy tíz év múlva az internet vezető cégeinek közel fele olyan vállalat lesz, amelyről jóformán még nem is hallottunk. A legszembetűnőbb változások ugyanazokat a szektorokat érintik majd, mint az előző évtizedben, tehát a kommunikációval és kereskedelemmel foglalkozó cégeket, illetve a médiavállalatokat.

Míg az elmúlt években az e-mail és az üzenőprogramok jelentettek gyors és olcsó kommunikációs csatornát, az előttünk álló tíz évben az interneten keresztül történő telefonhívásoké lehet a vezető szerep. Az igyenesen igénybe vehető, hanghívásokat lehetővé tévő szoftvert a Skype-ot megjelenését követő első évben több mint 140 millióan töltötték le.

„Hamarosan világszerte ingyenesen tudunk majd kommunikálni bárkivel” – mondta az FT-nek Paul Saffo, a kaliforniai székhelyő Institute for the Future igazgatója.

Saffo utópiáját az olyan olcsó technológiák teszik majd lehetővé, mint a WiFi és a drót nélküli szélessávú csatlakozást lehetővé tévő WiMax. Ezek az ígéretesnek tűnő eszközök azonban újabb fenyegetéseket rejtenek magukban, s akár egy ásodik dotkom lufi kialakulásához is vezethetnek a szakértők szerint.

„Az internet megjelenésével megindult egy olyan folyamat is, amely a különféle tartalmakhoz való viszonyunkat változtatja meg” – magyarázta a Roger McNamee, a Szilícium-völgy egyik médiaipari befektetője a felhasználók által előállított tartalmakra – blog, zene, tévéadások – célozva.

„Egy óriási paradigmaváltás zajlik éppen a tömegmédiától a személyi média felé haladva” – tette hozzá Saffo.

Ennek remek példája a blogok robbanásszerű elterjedése. Napjainkban közel 15 millióan foglalkoznak online naplóírással, s szédületes sebességgel szaporodnak a különféle online közösségek, fénykép és egyéb tartalommegosztó oldalak. A podcasting technológia segítségével pedig afféle személyes rádióadásokhoz is hozzáférhetnek a felhasználók.

A szakértők szerint egyelőre nem látni még pontosan, mi vár majd minket az interneten 2015-ben. Azonban abban egyetértenek, hogy az árulkodó jeleket keresve nem kell messzebb tekinteni egy 15-20 éves internetfelhasználónál.

„A fiatalok szokásai, igényei és preferenciái óriási mértékben alakítják majd a világháló formáját az előttünk álló évtizedben” – vonta le a végső következtetést Meeker.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!