szerző:
hvg.hu

A szigetország űrügynöksége a jövő hónapban Ausztrália térségében teszteli az új szuperszonikus utasszállító gépet, amely a hírek szerint négy óra alatt teszi meg a Tokió-Los Angeles távot.

Látványterv a Concorde utódjáról
a gyorsítórakétával
© JAXA
A CNN-en megjelent beszámoló szerint a  teszteket három évvel azután hajtják végre, hogy először emelkedett a levegőbe a gép pilóta nélküli változata, amelyet új generációs szuperszonikus repülőként emlegettek. A kísérlet nem járt sikerrel, a szerkezet ugyanis idő előtt vált le az alá erősített gyorsítórakétáról és lezuhant.

„Végrehajtottunk néhány fontos változtatást, hogy ne ismétlődhessen meg a kudarc” – nyilatkozta Takaaki Akuto, a japán űrügynökség a JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) szóvivője. „Nagyon fontos teszt előtt állunk.”
A sikeres küldetés közelebb viheti a szakembereket az új repülő kifejlesztéséhez. A tervek szerint a Concorde utódja a hangsebesség kétszeresével lesz képes haladni, fedélzetén pedig 300 utasnak jut majd hely. Ezzel a sebességgel a japán főváros és Los Angeles közötti út négy órára rövidül le.

A JAXA az ausztrál Woomera nevet viselő légi gyakorló körzetben indítja majd útjára a gyorsítórakétára erősített tesztjárművet szeptember 15. és október 15. között. A rakéta 20 kilométeres magasságig emeli a gépet, ahol az 2 Mach sebességnél leválik róla, hogy a mérnökök adatokat gyűjthessenek a repüléséről. A 15 perces teszt után ejtőernyővel ereszkedik majd vissz a földre.

A Kyodo hírügynökség értesülései szerint amennyiben a tízmillió dolláros kísérlet sikerrel jár, a JAXA újabb teszteket hajt majd végre, immár egy működő hajtóművel felszerelt változattal.

Japán és francia cégek közösen dolgoznak az új szuperszonikus gép fejlesztésén. Ha a japán mérnökök sikerrel járnak, hatalmas előnyre tehetnek szert a repülőgépgyártás terén. A szigetország korlátozott tapasztalatokkal rendelkezik ebben a szektorban, leginkább ugyanis az amerikai Boeing-nek gyárt alkatrészeket.

A fejlesztőknek két olyan problémát kell leküzdenie, amelyek a Concorde használata során felmerültek. Az egyik a túl hangos hajtómű, a másik pedig a hatalmas üzemanyagigény. Japán szakemberek korábban már kifejlesztettek egy olyan repülőgépmotort, amely elméletileg akár 5,5 Mach sebességet is elérhet, vagyis a hangsebesség több mint ötszörösével száguldhat.

A japán-francia közös fejlesztésekben olyan szervezetek és vállalatok vesznek részt, mint a Japan Aircraft Development Corporation nevet viselő non-profit konzorcium, a JAXA, a Mitsubishi Heavy Industries, a Kawasaki Heavy Industries Ltd, a Fuji Heavy Industries Ltd és az Ishikawajima-Harima Heavy Industries Company. Francia részről az European Aeronautic Defence, illetve a korábban Snecma-Sagemként ismert Space and Safran Group érintett a munkálatokban.

Az első Concorde, amely a francia és európai ipari potenciál egyik szimbóluma lett, miután 1969-ben a levegőbe emelkedett. Az utolsó deltaszárnyú utasszállítót 2003 októberében vonták ki a forgalomból. A Concorde flotta a kifejlesztésére irányuló óriási befektetések miatt sohasem működött igazán gazdaságosan.

A szuperszonikus utasszállítók sorsát a 2000. július 25-én Párizsban történt katasztrófa pecsételte meg, amikor a Charles de Gaulle repülőtérről felszálló Concorde belecsapódott egy szállodába. A balesetben a fedélzeten utazó 109 utas életét vesztette.

A japán szándékok szerint az első új generációs szuperszonikus gép 2020-ig állhat szolgálatba.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gazdaság

Novembertől végleg nem repül a Concorde

A British Airways és az Air France is bejelentette, hogy május 31. után felfüggesztik, október végétől pedig végleg megszüntetik a Concorde légijáratait - számol be a BBC. A 2000-ben történt Concorde-katasztrófa óta nem állt vissza a korábbi utaslétszám, így a járatot nem éri meg fenntartani.

Akkor "hozza" a legtöbb gyereket a gólya, amikor elindul Afrikába

Akkor "hozza" a legtöbb gyereket a gólya, amikor elindul Afrikába

10,6 milliárd forintból épül a magyar pavilon a következő világkiállításra

10,6 milliárd forintból épül a magyar pavilon a következő világkiállításra

Az új indiai parlamenti képviselők majdnem fele ellen folyik büntetőeljárás

Az új indiai parlamenti képviselők majdnem fele ellen folyik büntetőeljárás

Csomagokra felpakolva és keresztbe rakva is szállítottak autót

Csomagokra felpakolva és keresztbe rakva is szállítottak autót

Leszakad az ég, riasztást adott ki az OMSZ

Leszakad az ég, riasztást adott ki az OMSZ

A Bataclan-merénylet áldozataként ismertek el egy férfit, aki azóta lett öngyilkos

A Bataclan-merénylet áldozataként ismertek el egy férfit, aki azóta lett öngyilkos