Női szoftverek?

Tömörebben úgy is fogalmazhatunk: míg a férfiak a rombolást, a nők az...

  • techline.hu techline.hu
Női szoftverek?

Tömörebben úgy is fogalmazhatunk: míg a férfiak a rombolást, a nők az "építést" szeretik. És most egy érdekes adat következik: az elektronikus játékipar bevétele 2002-ben majdnem ugyanakkora volt, mint a hollywoodi filmgépezeté. 2003 után minden évben megközelíti a fimlipar bevételét a hatalmas méretű XBOX, PSP, Nintendo és PC-s játékpiac. (2005-ben 7.1  milliárd dollár volt a játékipar bevétele, ez alig marad el a hollywoodi álomgyár bevételétől). Ezek a számok azt jelentik, hogy játékok ugyanakkora, ha nem nagyobb üzletet jelentenek mint a filmek (gondoljunk csak a Halo3 170 millió dolláros bevételére, amit a forgalmazás első napján produkált!) Hogy mi köze mindezen adatoknak a nőkhöz, és a konstruktív "női" gondolkodáshoz?

Az egyetlen játék ami a női szíveket is meghóditotta.

A fenti adatok ellenére, érdekes, mi több érthetetlen, hogy a rengeteg okos game-designer és játékfejlesztő, gyakorlatilag csak a világ „egyik felével” foglalkozik: a férfiakkal. Mert míg az előbb emlegetett hollywoodi filmek bizony figyelnek rá, hogy a női közönség is ki legyen szolgálva (nem kicsi üzlet ám az!), addig a játékok érdekes módon mindig csak a vásárlóerő 50%-ára, a férfiakra koncentrálnak. Ezzel a játékipar gyakorlatilag kizárja a potenciális felvevő piac felét. Minden elektronikus játék alapja a háború, a stratégia, az öldöklés, a „nyomozás” vagy a versengés.  Ezzel csak az a gond, hogy a világ „feminim” felét ezek a dolgok nem érdeklik. A nők jóval konstruktívabbak, ezért a kombináló és következtető gondolkodás vagy agresszivitás helyett, őket a finomabban cizellált dolgok, az építés, a kapcsolatok, (esztétika, kompozíció, a dolgok egymáshoz való viszonya) érdeklik. 

Egy nőt nem sokáig köt le, ha egy zombit kell fejbeverdesni egy ácskapossal. Hisszük vagy nem, erre a szarvashibára eleddig egyetlen fejlesztőcég sem jött rá (?), változatlanul nem számolnak a világ népességének kb. a felével:) Ezzel persze óriási (meg sem becsült) bevételtől esnek el - egyes tanulmányok szerint ha a játékipar "női játékokat" ugyanolyan arányban forgalmazna mint amilyen lelkesedéssel most agresszív játékokat fejleszt, akkor az ágazat bevétele 2010-re megduplázódhatna. Ennek ellenére a PC-s és konzolos játékok 90%-a mind a mai napig az erőszakra, vagy a versengésre épül.

A fél piac hanyagolva... de miért? Diszkrimináció?

Vannak persze pozitív példák is: kezdenek megjelenni a „női játékok” is, bár nagyon lassan, és nagyon nehézkesen. A sort a világ legnagyobb példányszámban eladott játéka; a hírhedt család- és emberszimulátor, a The Sims kezdte. A siker nem véletlen: a Maxis kimutatása szerint a Sims vásárlóinak és felhasználóinak több mint a fele nő. Will Wright a Sims kiagyalója véletlenül nyúlt bele a sikerbe: a Simsben nem lehet lőni, gyilkolászni, sőt még meghalni sem, Lehet viszont pletykálni, házasodni, családot alapítani, kertészkedni és vásárolni ! No, vajon miért szeretik a lányok ezt a játékot? A játék sikere és hatalmas női felhasználótábora szinte sokkolta a játékipart... A Sims után érkezett a Singles, melyben egy szerelmespárt kell „összehoznunk”, majd érkezett a The Sims2 és klónjai – és ez még csak a kezdet: a jövőben valószínűleg sorra jellennek majd meg a szebbik nem számára (is) készített játékok. És ez így van rendjén – hiszen ha vannak nőknek való filmek, könyvek vagy éppen autók, akkor előbb-utóbb kell, hogy legyenek „női szoftverek” is. Minnél előbb annál jobb!

Ilyen egyszerűen lopták el egy nő több száz millió forintot érő budai telkét

Ilyen egyszerűen lopták el egy nő több száz millió forintot érő budai telkét

Nyolc nap leforgása alatt elajándékoztak, majd eladtak egy jelenleg 300-400 millió forintot érő telket Budapest XII. kerületében – mindezt úgy, hogy a tulajdonos erről semmit sem tudott. Azóta egy konténer is megjelent a területen, a csalás áldozata pedig nem tehetne semmit egy esetleges építkezés ellen sem, mert jogilag már nem az övé a telek. A HVG információi szerint egyre több a hasonló ügy.