szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?

Egyre nagyobb arányokban marginalizálódik a fiatal korosztály a japán társadalomban. A fiatal férfiak "hikikomorinak", azaz elhúzódónak nevezett rétegét most egy olyan DVD-vel szólítják meg, amiből megtanulhatják, hogyan kell emberekkel beszélgetni. A korongon csendben hallgató, pislogó nők felvételei szerepelnek.


A társadalomtól elzárkózó japán fiatalok megnevezésére több kifejezés is létezik. A popkultúra specifikus ágai iránt kórosan érdeklődő "otakuk" után következtek a céltalanul lófráló, oktatásban, tréningben és munkalehetőségben sem lévő "NEET"-ek (Not in Education, Employment or Training), mellettük pedig most egy meglepő oktatóvideó kapcsán bukkant fel a "hikikomori".

A japán egészségügyi és jóléti minisztérium szerint az tekinthető hikikomorinak, aki nem hajlandó elhagyni a szülői házat és hat hónapnál tovább izolálja magát otthonában - egyes feljegyzések szerint a remeteség évekig, extrém esetekben évtizedekig is tarthat. A szó megalkotója, Tamaki Szaitó pszichológus szerint ma hozzávetőlegesen egymillió hikikomori él, ami hozzávetőlegesen a fiatal férfipopuláció 20 százaléka.

A legtöbben úgy gondolják, e csoportok azért szorulnak a társadalom szélére, mert nincsenek szociális képességeik. Az Avex kiadó őket célozta meg egy újszerű kiadvánnyal, amely a hagyományos tartalomszolgáltatás mellett "céges társadalmi felelősségvállalásként" szerepel a sajtónyilatkozatban - emellett pedig ragyogó modellpromóciós eszköz is.

A Miteiru dake (Csak nézelődök) DVD-n ugyanis csak olyan modelleket láthatunk, akik a felvétel időtartama alatt végig a kamerába néznek és figyelnek minket. Mindez csak azért készült a film weboldala szerint, hogy megtanítsák a fiatal fiúknak, hogyan kell hozzászokni a nőkhöz, hogyan kell velük szemkontaktot létesíteni, illetve kezelni azt, hogy valaki velük szemben ül és reakcióra vár. A korongon japán, külföldi, fiatalabb lányok és idősebb asszonyok is szerepelnek, hogy könnyítsék az alkalmazkodást a különböző nőtípusokhoz.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Bari Máriusz Tech

Játékmackók vezethetik a jövő autóit

Jövőre beszélő játékmackók, kabalafigurák vagy robotok vehetik át a főszerepet a japán autókban. Az iXs Research Corporation mérnökei ugyanis egy olyan beszélő autónavigációs rendszert mutattak be, amely nemcsak beszél és gesztikulál, hanem óvatosabb vezetésre is int, írja a Mainichi News.

Bari Máriusz Tech

Japán nemzeti szégyene az iPod

A számítástechnika előretöréséig Japán volt a vezető digitális nagyhatalom. 2008-ban visszanézve azonban elmondhatjuk, csődbementek a mobilinternet szabványosítására tett törekvései, kisodródott a PC-piacról, a Google pedig kvázi élő tesztlaborként használja az ország százmilliónyi mobilosát.

hvg.hu Tech

Bevásárlórobotok helyettesíthetik a japán nyugdíjasokat

Július 10-én mutatták be a bevásárlórobotok prototípusát Kitakjusuban. A humanoid robot távvezérléssel irányítható, rajta keresztül aprólékosan megfigyelhető, mit is akarunk megvásárolni, olvasható a Data Max híroldalon.

hvg.hu Tech

Manipulálja hangulatunkat a jövő japán szobája

Adatdús környezetet, hangulatmanipuláló világítást ígér a Kayac japán IT-cég és a Keio Egyetem közös fejlesztése. A brainstormingra használható szobát elsősorban a tartalomszolgáltató és kreatív cégeknek szánják, írja a Fuji Sankei.

Bari Máriusz Tech

Részeg üzenetet küldtek az űrbe, hét év múlva jöhet válasz

Hét év múlva már válasz is érkezhet arra az üzenetre, amelyet 1983-ban küldtek japán csillagászok az Altair csillag irányába, írja a Sankei hírügynökség. Az űrbe küldött ábrák között azonban olyanok is szerepelnek, amiket a kutatók azt sugallják idegen civilizációknak: alkohollal koccintani jó.