Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Felavatták Magyarország új légiforgalmi irányítóközpontját, amivel célegyenesébe érkezett a HungaroControl összesen 13 milliárd forintos beruházása. Az új légi navigációs központ mostantól teljesen önállóan üzemel, míg a régi helyén légiforgalmi kutatás-fejlesztési és szimulációs tudáscentrumot hoznak létre.

A decemberig “főállásban dolgozó” azóta pedig árnyékközpontként működő ANS I helyett mostantól teljesen az új, ANS III központból irányítják a magyarországi ellenőrzött légteret. Az új központot összesen 13 milliárd forintból hozták létre, közel tízezer négyzetméter alapterületű, háromszintes épület. A beruházáshoz 6 millió eurós támogatást nyújtott az Európai Unió, a források több mint 85 százalékát a költségvetési támogatásban nem részesülő HungaroControl finanszírozta.

Gyors váltás

A megnyitón jelen volt Frank Brenner, az európai légiforgalmi szolgálatokat összefogó kormányközi szervezet, az EuroControl főigazgatója is. Brenner nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedően precíz technikai átállást, más országok hasonló váltásaival ellentétben ugyanis semennyi késést nem okozott az ANS III-ra átkapcsolás.

Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója hangsúlyozta: „a most megnyitott új irányító központ és a létrejövő budapesti tudáscentrum a térség légi navigációs fejlesztésén kívül ahhoz is hozzájárul, hogy a HungaroControl több lábon álló szolgáltató legyen, amelyik képes hosszú távon megőrizni önállóságát Európában, kiszolgálva a régió és a kontinens más szolgáltatóinak piaci igényeit is.” Erre példa, hogy a magyar irányítók a NATO felkérésére a tervek szerint hamarosan új központból irányíthatják Koszovó magas légterének forgalmát.

Szepessy Kornél, HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. vezérigazgatója és Frank Brenner, az Eurocontrol főigazgatója - kattintson galériánkért!
Fülöp Máté

Trabantból Mercedesbe ültek át az irányítók

Több komolyabb átállás is volt már a magyar légiforgalmi irányítás utóbbi két évtizedében. “A 2000-ben történt átálláskor - ekkor kapcsolták be a most lecserélt ANS I központot - egy Trabantból ültünk át egy modernebb népautóba. Most pedig ebből egy Mercedesbe” - éreztette a váltás jelentőségét a hvg.hu kérdésére válaszolva Bakos József, a HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője.

Az új irányítóterem hardveresen és szoftveresen is fejlettebb a 12 éve használt, most lekapcsoltnál. A régiben például még katódcsöves monitorok voltak, ezekhez külön hűtést is kellett biztosítani, míg az új LCD képernyők már nem igényelnek ilyesmit. “A számítástechnika gyors fejlődése miatt eljutottunk odáig, hogy a régi eszközök pótlása egyszerűen nem volt már lehetséges, nem gyártanak már 12 éve használt eszközöket” - árulta el a szakember.

Az ANS III-ban használt szoftverrel az irányítók például már “belátnak” a pilótafülkébe, a levegőben lévő repülőgép bizonyos adataihoz a pilóta megkérdezése nélkül hozzáférnek, így gyorsabbá válik a kommunikáció. Bakos József szerint “túlzás nélkül mondhatjuk, hogy nem csak Európa egyik legkorszerűbb, hanem a legkorszerűbb irányítóközpontja üzemel ezentúl Budapesten”.

Kattintson galériánkért!
Fülöp Máté

Az új center egyébként már december óta üzemel, azóta gyűjtötték a tapasztalatokat az irányítók. Mivel semmilyen problémát nem találtak a működésben, mostantól az azóta backup szerepet betöltő ANS I nélkül, az új helyről felügyelik a magyar légteret.

A jövő kevésbé lesz hangos

A légiforgalmi osztályvezetőtől megtudtuk: a jelenlegi trendek egy kicsit kevésbé hangos jövőt mutatnak. “Gyakorlatilag évente új szoftververziót használunk. A következő években az irányító és a pilóta közti adatkapcsolat lesz fókuszban, a pilóta rádiós meghívása nélkül kap majd üzeneteket, és erre hasonló formában reagálhat. Ennek egyetlen, de nagyon fontos előnye van: kevesebb a félreértés, kevesebb a konfliktushelyzet”.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!