Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"dab0227b-1024-4f13-a62f-bb0715b34e4c","c_author":"HVG","category":"360","description":"Miután az ember biológiai órája természetes megvilágítás mellett fejlődött ki, japán kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy miként járulnak hozzá az ilyen fényviszonyok az ébredés kellemesebbé tételéhez.","shortLead":"Miután az ember biológiai órája természetes megvilágítás mellett fejlődött ki, japán kutatók arra voltak kíváncsiak...","id":"20250503_hvg-ebreszto-fenyviszonyok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dab0227b-1024-4f13-a62f-bb0715b34e4c.jpg","index":0,"item":"6f6c9510-99f0-4437-ad5b-e09acbed8f8d","keywords":null,"link":"/360/20250503_hvg-ebreszto-fenyviszonyok","timestamp":"2025. május. 03. 08:45","title":"Hogyan segítik vagy rontják a fényviszonyok az ébredést?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fa0b0ba-c7e0-4a7f-84dc-d8cd618b7651","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök elmondása szerint beszéltek a légvédelemről és Oroszország elleni szankciókról is.","shortLead":"Az ukrán elnök elmondása szerint beszéltek a légvédelemről és Oroszország elleni szankciókról is.","id":"20250503_Ujabb-reszletek-derultek-ki-Trump-es-Zelenszkij-vatikani-talalkozojarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fa0b0ba-c7e0-4a7f-84dc-d8cd618b7651.jpg","index":0,"item":"ce2edb61-757a-41ff-a731-f8972d10490e","keywords":null,"link":"/vilag/20250503_Ujabb-reszletek-derultek-ki-Trump-es-Zelenszkij-vatikani-talalkozojarol","timestamp":"2025. május. 03. 13:53","title":"Újabb részletek derültek ki Trump és Zelenszkij vatikáni találkozójáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb439907-3617-4afb-843e-75bb0a538817","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az áldozatok közül öten kínai állampolgárok.","shortLead":"Az áldozatok közül öten kínai állampolgárok.","id":"20250503_autobaleset-Yellowstone-Nemzeti-Park-kozeleben-het-aldozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb439907-3617-4afb-843e-75bb0a538817.jpg","index":0,"item":"8cbe70e3-03a7-41c4-8bac-97576d079a5a","keywords":null,"link":"/vilag/20250503_autobaleset-Yellowstone-Nemzeti-Park-kozeleben-het-aldozat","timestamp":"2025. május. 03. 16:02","title":"Heten meghaltak egy autóbalesetben a Yellowstone közelében, öten turisták voltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87b79296-2d4e-4a3d-a8ce-9e15ec5fb139","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Riporterek Határok Nélkül szerint problémás a hazai helyzet.","shortLead":"A Riporterek Határok Nélkül szerint problémás a hazai helyzet.","id":"20250503_riporterek-hatarok-nelkul-sajtoszabadsag-lista-68-helyezes-problemas-orszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87b79296-2d4e-4a3d-a8ce-9e15ec5fb139.jpg","index":0,"item":"f69d6329-b0c3-4564-aaa7-55670c026850","keywords":null,"link":"/itthon/20250503_riporterek-hatarok-nelkul-sajtoszabadsag-lista-68-helyezes-problemas-orszag","timestamp":"2025. május. 03. 08:55","title":"Rontott egy helyet a sajtószabadsági rangsorban Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7507eab9-9b05-485a-b2de-2e9bc5010fec","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Razer újdonságával lehetővé válik a PC-s játékok streamelése mobileszközökre, méghozzá úgy, hogy a telefon/tablet kijelzőjének képességei valóban ki legyenek használva.","shortLead":"A Razer újdonságával lehetővé válik a PC-s játékok streamelése mobileszközökre, méghozzá úgy, hogy a telefon/tablet...","id":"20250502_razer-pc-remote-olay-pcs-jatekok-streamelese-telefonra-tabletre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7507eab9-9b05-485a-b2de-2e9bc5010fec.jpg","index":0,"item":"54e4e000-3f57-45a7-ae92-5b58019f6fc2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250502_razer-pc-remote-olay-pcs-jatekok-streamelese-telefonra-tabletre","timestamp":"2025. május. 02. 08:03","title":"Így streamelhet PC-s játékokat a telefonjára meglepően jó minőségben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d9a0979-c49a-460e-8b40-8c51ab7a7f3b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A földrengés erős volt ugyan, de mélyen, a szökőár viszont annál nagyobb veszélyt jelent.","shortLead":"A földrengés erős volt ugyan, de mélyen, a szökőár viszont annál nagyobb veszélyt jelent.","id":"20250502_Foldrenges-Chile-deli-partjainal-cunamiriasztast-adtak-ki-es-kimenekitesbe-kezdtek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d9a0979-c49a-460e-8b40-8c51ab7a7f3b.jpg","index":0,"item":"5ebf53fd-7252-4af7-88a7-0d287dc04029","keywords":null,"link":"/vilag/20250502_Foldrenges-Chile-deli-partjainal-cunamiriasztast-adtak-ki-es-kimenekitesbe-kezdtek","timestamp":"2025. május. 02. 18:48","title":"Földrengés Chile déli partjainál, cunamiriasztást adtak ki és kimenekítésbe kezdtek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b744bb39-0b64-43e6-8126-ba8899a098a4","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Egészségkárosító részecskékkel is rontják a levegőt az e-autók, nagyobb sebességnél pedig nem csendesebbek, mint a benzinesek. A zajtalanságuk előnyei és hátrányai leginkább városi környezetben jelentkeznek.","shortLead":"Egészségkárosító részecskékkel is rontják a levegőt az e-autók, nagyobb sebességnél pedig nem csendesebbek, mint...","id":"20250503_hvg-elektromos-autok-zajszennyezes-karosanyag-kibocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b744bb39-0b64-43e6-8126-ba8899a098a4.jpg","index":0,"item":"e8f49687-3bd8-4e5c-a3a2-3712ae460a8b","keywords":null,"link":"/360/20250503_hvg-elektromos-autok-zajszennyezes-karosanyag-kibocsatas","timestamp":"2025. május. 03. 13:00","title":"Por és hang vagyunk: szennyezők-e az e-autók?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"045886bc-3b45-4d76-a399-a3a1e68a8afe","c_author":"HVG","category":"360","description":"Tömegsportnak éppen nem mondható a több mint 500 éves golf, de legalább 50 millióan hódolnak ennek az időtöltésnek szerte a világon. Mindegyikőjük örülhet majd annak a fejlesztésnek, melynek eredményei a golfpályákon is túlmutathatnak.","shortLead":"Tömegsportnak éppen nem mondható a több mint 500 éves golf, de legalább 50 millióan hódolnak ennek az időtöltésnek...","id":"20250503_hvg-golflabda-hidrofil-bevonat-nedves-szaraz-fu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/045886bc-3b45-4d76-a399-a3a1e68a8afe.jpg","index":0,"item":"b82afa35-daf4-4952-aeb4-9b1b9ecf0c33","keywords":null,"link":"/360/20250503_hvg-golflabda-hidrofil-bevonat-nedves-szaraz-fu","timestamp":"2025. május. 03. 15:45","title":"Feltalálták a golflabdát, amelyik mindenféle füvön ugyanúgy viselkedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Trabantból Mercedesbe ült át a magyar légiforgalmi irányítás
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?
Felavatták Magyarország új légiforgalmi irányítóközpontját, amivel célegyenesébe érkezett a HungaroControl összesen 13 milliárd forintos beruházása. Az új légi navigációs központ mostantól teljesen önállóan üzemel, míg a régi helyén légiforgalmi kutatás-fejlesztési és szimulációs tudáscentrumot hoznak létre.
A decemberig “főállásban dolgozó” azóta pedig árnyékközpontként működő ANS I helyett mostantól teljesen az új, ANS III központból irányítják a magyarországi ellenőrzött légteret. Az új központot összesen 13 milliárd forintból hozták létre, közel tízezer négyzetméter alapterületű, háromszintes épület. A beruházáshoz 6 millió eurós támogatást nyújtott az Európai Unió, a források több mint 85 százalékát a költségvetési támogatásban nem részesülő HungaroControl finanszírozta.
Gyors váltás
A megnyitón jelen volt Frank Brenner, az európai légiforgalmi szolgálatokat összefogó kormányközi szervezet, az EuroControl főigazgatója is. Brenner nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedően precíz technikai átállást, más országok hasonló váltásaival ellentétben ugyanis semennyi késést nem okozott az ANS III-ra átkapcsolás.
Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója hangsúlyozta: „a most megnyitott új irányító központ és a létrejövő budapesti tudáscentrum a térség légi navigációs fejlesztésén kívül ahhoz is hozzájárul, hogy a HungaroControl több lábon álló szolgáltató legyen, amelyik képes hosszú távon megőrizni önállóságát Európában, kiszolgálva a régió és a kontinens más szolgáltatóinak piaci igényeit is.” Erre példa, hogy a magyar irányítók a NATO felkérésére a tervek szerint hamarosan új központból irányíthatják Koszovó magas légterének forgalmát.
Szepessy Kornél, HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. vezérigazgatója és Frank Brenner, az Eurocontrol főigazgatója - kattintson galériánkért!
Fülöp Máté
Trabantból Mercedesbe ültek át az irányítók
Több komolyabb átállás is volt már a magyar légiforgalmi irányítás utóbbi két évtizedében. “A 2000-ben történt átálláskor - ekkor kapcsolták be a most lecserélt ANS I központot - egy Trabantból ültünk át egy modernebb népautóba. Most pedig ebből egy Mercedesbe” - éreztette a váltás jelentőségét a hvg.hu kérdésére válaszolva Bakos József, a HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője.
Az új irányítóterem hardveresen és szoftveresen is fejlettebb a 12 éve használt, most lekapcsoltnál. A régiben például még katódcsöves monitorok voltak, ezekhez külön hűtést is kellett biztosítani, míg az új LCD képernyők már nem igényelnek ilyesmit. “A számítástechnika gyors fejlődése miatt eljutottunk odáig, hogy a régi eszközök pótlása egyszerűen nem volt már lehetséges, nem gyártanak már 12 éve használt eszközöket” - árulta el a szakember.
Az ANS III-ban használt szoftverrel az irányítók például már “belátnak” a pilótafülkébe, a levegőben lévő repülőgép bizonyos adataihoz a pilóta megkérdezése nélkül hozzáférnek, így gyorsabbá válik a kommunikáció. Bakos József szerint “túlzás nélkül mondhatjuk, hogy nem csak Európa egyik legkorszerűbb, hanem a legkorszerűbb irányítóközpontja üzemel ezentúl Budapesten”.
Kattintson galériánkért!
Fülöp Máté
Az új center egyébként már december óta üzemel, azóta gyűjtötték a tapasztalatokat az irányítók. Mivel semmilyen problémát nem találtak a működésben, mostantól az azóta backup szerepet betöltő ANS I nélkül, az új helyről felügyelik a magyar légteret.
A jövő kevésbé lesz hangos
A légiforgalmi osztályvezetőtől megtudtuk: a jelenlegi trendek egy kicsit kevésbé hangos jövőt mutatnak. “Gyakorlatilag évente új szoftververziót használunk. A következő években az irányító és a pilóta közti adatkapcsolat lesz fókuszban, a pilóta rádiós meghívása nélkül kap majd üzeneteket, és erre hasonló formában reagálhat. Ennek egyetlen, de nagyon fontos előnye van: kevesebb a félreértés, kevesebb a konfliktushelyzet”.