Ez de jó: ha mindenhova ilyen utat építenénk, nem lenne szükség üzemanyagra
Az Electroad az útburkolatba telepítené az áramellátó rendszert, így a vezeték nélkül tölthető mobilok mintájára lehetne tölteni az autókat és buszokat is.
hvg.hu
Az elmúlt évek feljesztéseinek köszönhetően ma már nem is kérdés, hogy a nagyon is közeli jövőben a tisztán elektromos autók uralják majd az utakat, az azonban továbbra sem eldöntött, hogy ezeket a járműveket hogyan lenne a legcélszerűbb módon (olcsón és gyorsan) tölteni. A hagyományos töltőoszlopok alkalmazása mellett egy másik lehetőség, hogy menet közben, az útból vegyenek fel energiát az autók, ez azonban a rendszer kiépítési költségei miatt egyelőre nem a legnépszerűbb alternatíva. De azért akad már jó ötlet erre is.
Az Inhabitat beszámolója szerint az izraeli Electroad nevű cég egy olyan rendszert fejlesztett ki, aminek köszönhetően az úton közlekedő járművek – a mobiloknál már megjelent – vezetés nélküli töltési technológiával vehetnének fel áramot a működéshez. Az elképzelés lényege, hogy egy gumiból és rézhuzalból álló tekercset fektetnek az aszfaltba, ami az elektromágneses indukció elvén működve töltené a járműveket. Hasonló megoldást korábban a dél-koreai Kaist kutatóintézet és a főként mobilchipeket gyártó amerikai Qualcomm is fejlesztett, az Electroad szerint azonban az ő rendszerük minden eddiginél gyorsabban telepíthető.
Electroad
Az elképzelés szerint 12 óra alatt egy kilométer utat lehetne felhúzni. A feladathoz két munkagép szükséges: az elöl haladó egy 8 centi mély árkot vág az aszfaltba, a mögötte érkező pedig lefekteti a tekercset, majd újraaszfaltozza a vájatot. A járművek aljára egy 24 centis indukciós töltőt szerelnének, ez biztosítaná a folyamatos áramfelvételt, amit egyébként megújuló energiából állítanának elő.
Az Electroad első körben a buszokat látná el ilyen technológiával, ennek köszönhetően a járműben csak egy akkora akkumulátornak volna szükség helyre, ami 5 kilométerre elegendő energiával tudja ellátni. A fejlesztők szerint a megoldásnak köszönhetően a buszok olcsóbbak és könnyebbek lesznek – egy mostani elektromos busz 300 ezer dollárba kerül és 5 tonnát nyom, kevesebb akkumulátorral viszont a súly és az érték is csökkenne. A számítások szerint egy ilyen jármű fele annyiba kerülne, mint egy hagyományos dízelbusz.
A cég már a sikeres teszteken is túl van, így a tervek szerint 2018-ban Tel-Avivban egy helyi buszvonalon próbálnák ki élesben a rendszert.
Ha beválik, később az elektromos személyautókat is hasonló „áramszedővel” szerelhetnék fel.
Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.