szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Erős, elkészült és alaposan átalakíthatja a légi erőviszonyokat – ennyit árult el legújabb fejlesztéséről a Boeing Defense. A repülőgépgyártó egy árulkodó fotót is közzétett a keddi bejelentéséről.

Alaposan megmozgatta a repülésrajongók fantáziáját a Boeing katonai részlegének múlt csütörtöki twitteres bejegyzése, melyben fekete lepel alatt mutatnak meg egy nagy dobásnak ígért új repülőgépet. Azt írják róla, hogy készen van, és kedden le is leplezik.

©

Hosszú gondolkodás után a The Drive szakírója arra jutott, igen jó esély van rá, hogy az évek óta lebegtetett Phantom Swift készült most el. Ezt a gépet még 2013-ban kezdték el fejleszteni az amerikai katonai fejlesztési ügynökségnek. A DARPA egy olyan repülőre kért ajánlatokat, amely képes a függőleges felszállásra és leszállásra (vertical takeoff and landing, VTOL), nagyon gyorsan tud repülni, valamint a lehetőségekhez képest nagy rakomány is elfér rajta. A kicsinyített prototípust akkor kevesebb mint egy hónap alatt készítették el a Boeingnél, mutatjuk videón. (A gép teljes valójában nagyjából 14 méter hosszú lehet.)

A videón is látható, hogy propellerek nem csak a szárnyak végén vannak, hanem a gép törzsébe is építettek kettőt. Ezzel a rendszerrel a masina képes a szokásos repülés mellett a lebegésre, valamint a vertikális emelkedésre és süllyedésre is, tehát kis helyre van szükség a fel- és leszálláshoz. A Boeing szerint ez a műszaki felépítés a hagyományos helikoptereknél jóval hatékonyabb működést tesz lehetővé. A Phantom Swift a DARPA többi feltételének is megfelel: 555 km/h sebességre képes, rakományból pedig 1,8 tonnányit is elvisz.

A katonai fejlesztési ügynökség ennek ellenére nem a Boeing megoldását választotta, hanem az Aurora Flight Sciences nagyon futurisztikus, önvezető fejlesztését, amelyet itt nézhet meg. A Boeing úgy oldotta meg a dolgot, hogy két hónapja felvásárolta a kisebb céget, amely időközben már tesztelte is saját, XV-24A-re keresztelt fejlesztését, és erről videót is közzétettek.

A Boeingnél eközben nem tettek le a DARPA VTOL-jéről sem, ezért aztán a saját forrásból továbbfejlesztett a Phantom Swift mellett egy X-45C Phantom Ray nevű gépen is dolgozna, melynek első tesztrepülése látható alább.

©

Szakemberek szerint az, hogy a Boeing egyszerre két alaposan eltérő koncepción is dolgozik, bár óriási költségeket jelent, de megérheti: így ugyanis nagyobb esély van rá, hogy valamelyik végül megtetszik az (amerikai) védelmi kormányzatnak, így idejekorán piacra lépve valamelyik géppel, hamar megszerezhetik a piac javát.

A Boeing tehát igen jó eséllyel jár jól. Hogy melyik repülővel készültek él és hogy az hogyan változtatja meg a légi erőviszonyokat, az kedden kiderül. Ha érdekli a gép, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát, mi majd beszámolunk róla.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
CEU-rektor: Demeter szavaiban mutatkozik meg a rezsim valódi természete

CEU-rektor: Demeter szavaiban mutatkozik meg a rezsim valódi természete

Az állam mindenhatósága a szocializmus idején sem hagyott teret az önkormányzatiságnak

Az állam mindenhatósága a szocializmus idején sem hagyott teret az önkormányzatiságnak

Mely fajokat kell száműzni Európából? Elkészült a lista

Mely fajokat kell száműzni Európából? Elkészült a lista