Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"69954d4d-ba7b-4307-a4be-2c64b42214d4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hiába lenne uniós elvárás, a hulladékkoncesszió nem támogatja, hogy többutas palackokból lássuk el magunkat innivalóval. Nem csoda, hogy a hazai boltláncok közül többen is dobták az ilyen árukat, pedig jóval fenntarthatóbb lenne.","shortLead":"Hiába lenne uniós elvárás, a hulladékkoncesszió nem támogatja, hogy többutas palackokból lássuk el magunkat...","id":"20250210_pet-palack-palackvisszavaltas-fenntarthatosag-egyutas-tobbutas-palackok-hulladekkoncesszio-mohu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69954d4d-ba7b-4307-a4be-2c64b42214d4.jpg","index":0,"item":"e906bfc3-238e-4a15-924a-14a07a76f4e3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_pet-palack-palackvisszavaltas-fenntarthatosag-egyutas-tobbutas-palackok-hulladekkoncesszio-mohu","timestamp":"2025. február. 10. 08:29","title":"Hiába küzdünk a visszaváltó automatákkal, a Mohu sokkal fenntarthatóbban is működtethetné az italospalackok rendszerét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Most egy darabig nem fog meccsre járni.","shortLead":"Most egy darabig nem fog meccsre járni.","id":"20250210_meccs-verekedes-reszeg-balhe-ugyeszseg-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57.jpg","index":0,"item":"c0a75554-930d-4b6e-9436-9c937f637890","keywords":null,"link":"/itthon/20250210_meccs-verekedes-reszeg-balhe-ugyeszseg-vademeles","timestamp":"2025. február. 10. 09:43","title":"A magyar–török meccs után részegen eltörte szurkolótársa arccsontját, az ügyészség börtönt és kitiltást kér","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9e0f320-0ac2-448a-b821-2bb6232a9f09","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, a mentális egészség és a jóllét érzése miként változik a nap folyamán. Az is kiderült: az emberek keddenként érzik magukat a legboldogabbnak.","shortLead":"Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, a mentális egészség és a jóllét érzése miként változik a nap folyamán. Az is...","id":"20250210_mentalis-egeszseg-jollet-alvas-reggel-boldogsag-tanulmany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9e0f320-0ac2-448a-b821-2bb6232a9f09.jpg","index":0,"item":"4e621ae7-d4f3-4ee6-bd8d-ac27d0454c64","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_mentalis-egeszseg-jollet-alvas-reggel-boldogsag-tanulmany","timestamp":"2025. február. 10. 19:03","title":"Kutatók üzenik: most már aztán tényleg aludja ki magát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ef2ea27-e022-47ab-a352-f6c22a02eeb3","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A kétféle aero csomaggal és kétféle váltóval rendelhető új Porsche 911 GT3 egy szuperkönnyű szívómotoros hátsókerék-hajtású adrenalinbomba.","shortLead":"A kétféle aero csomaggal és kétféle váltóval rendelhető új Porsche 911 GT3 egy szuperkönnyű szívómotoros...","id":"20250210_elmenyautozas-kimaxolva-megneztuk-a-legujabb-porsche-911-gt3-at","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ef2ea27-e022-47ab-a352-f6c22a02eeb3.jpg","index":0,"item":"81c93df7-e520-46da-8e89-4a62f6d04ec6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_elmenyautozas-kimaxolva-megneztuk-a-legujabb-porsche-911-gt3-at","timestamp":"2025. február. 10. 07:59","title":"Élményautózás kimaxolva: megnéztük a legújabb Porsche 911 GT3-at","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8268ae92-81ae-4294-a5a4-8600c538b564","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A szvasztikás póló végül nem került fel Kanye webshopjába, egy White Lives Matter feliratú pulcsi viszont igen.","shortLead":"A szvasztikás póló végül nem került fel Kanye webshopjába, egy White Lives Matter feliratú pulcsi viszont igen.","id":"20250209_kanye-west-horogkereszt-twitter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8268ae92-81ae-4294-a5a4-8600c538b564.jpg","index":0,"item":"4e02fb6d-bebd-4fad-93f0-ba996e28c7d1","keywords":null,"link":"/elet/20250209_kanye-west-horogkereszt-twitter","timestamp":"2025. február. 09. 10:19","title":"Náci őrjöngésbe kezdett Kanye West, horogkeresztes pólót is bemutatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b583b459-9d87-48e8-9fb0-44f5916b4524","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Még a Fidesz-szavazók 21 százaléka szerint is igazak lehetnek a vádak.","shortLead":"Még a Fidesz-szavazók 21 százaléka szerint is igazak lehetnek a vádak.","id":"20250210_publicus-intezet-felmeres-rogan-antal-amerikai-szankciok-korrupcius-vadak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b583b459-9d87-48e8-9fb0-44f5916b4524.jpg","index":0,"item":"6480ee03-ebda-40fb-97e2-23935206643e","keywords":null,"link":"/itthon/20250210_publicus-intezet-felmeres-rogan-antal-amerikai-szankciok-korrupcius-vadak","timestamp":"2025. február. 10. 07:29","title":"Publicus: A magyarok fele szerint igazak a Rogán Antalt ért amerikai korrupciós vádak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5492435-cd0f-496a-b883-a2927a4bb00e","c_author":"Pálúr Krisztina","category":"elet","description":"Nem ez az első alkalom, hogy kolozsvári születésű tervező egyik kreációját egy külföldi híresség viselte a vörösszőnyegen. A különleges fejdíszre azóta újabb megrendelést érkezett, a belőle született mémeken pedig sokat nevetett. ","shortLead":"Nem ez az első alkalom, hogy kolozsvári születésű tervező egyik kreációját egy külföldi híresség viselte...","id":"20250210_abodi-dora-jaden-smith-grammy-fejdisz-magyar-tervezo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5492435-cd0f-496a-b883-a2927a4bb00e.jpg","index":0,"item":"5f7446e5-a3e7-4aad-b0a4-bded9b3a2f51","keywords":null,"link":"/elet/20250210_abodi-dora-jaden-smith-grammy-fejdisz-magyar-tervezo","timestamp":"2025. február. 10. 17:30","title":"Így került rá Jaden Smith fejére a fekete vámpírkastély – interjú a tervezővel, Abodi Dórával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bc72b89-832f-4935-a510-b67b141d034a","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A Puskás Akadémia 1-0 arányban legyőzte a listavezető, vendég Ferencvárost vasárnap, az OTP Bank Liga 19. fordulójának zárómérkőzésén, ezzel átvette a vezetést a tabellán.","shortLead":"A Puskás Akadémia 1-0 arányban legyőzte a listavezető, vendég Ferencvárost vasárnap, az OTP Bank Liga 19. fordulójának...","id":"20250209_puskas-akademia-ferencvaros-magyar-bajnoksag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bc72b89-832f-4935-a510-b67b141d034a.jpg","index":0,"item":"9b939163-e8a3-4f3b-b72f-a48ec96c647b","keywords":null,"link":"/sport/20250209_puskas-akademia-ferencvaros-magyar-bajnoksag","timestamp":"2025. február. 09. 20:49","title":"Legyőzte a Ferencvárost a Puskás Akadémia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
1160 évvel ezelőtt egy ember úgy gondolta, ő most bizony repülni fog
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Ebben a pillanatban is legalább félmillióan repülnek a levegőben, de bő ezeregyszáz évvel ezelőtt még senki sem szárnyalt a levegőben – egy ötletes feltalálót kivéve, aki messze megelőzte a korát. A Spektrum új dokusorozata érdekes, kevesek által ismert részletekkel szolgál a különféle találmányok történetéről. Elsőként a repülés és a repülőgépek kerülnek adásba.
Úgy tartják, hogy 860 körül egy Abbász Ibn Firnász nevű férfi felkapaszkodott a hegytetőre a mórok uralta Ibériában. Tollakat erősített a testére és a karjaira, szárnyat készített magának, de ez azonban még messze volt a sikertől. Ahhoz ugyanis meg kellett ismerni a levegőben ható erőket. A rejtély megoldását nem más, mint Leonardo da Vinci kezdte el, aki komolyan foglalkozott a repülő állatokkal, tudni akarta, hogyan tartja őket a magasban a szárnyverés. Felismerte, hogy a karunkra rögzített szárny nem válhat be, mert ehhez az ember izmai nem elég erősek. Előállt tehát egy forradalmi ötlettel: emberi karra rögzített szárnyak helyett inkább egy madárként csapkodó szárnyas gépezetet tervezett. Gondolatban tehát feltalálta az első repülőgépet. Életében több mint tucatnyi szárnycsapkodó masinát tervezett, de – idézi fel a Spektrum – egyik sem repült.
Vajon miért? Mi a madárszárny titka, amelyre még egy da Vinci kaliberű géniusz sem jött rá? A válaszhoz aerodinamikai ismeretek is szükségeltettek, mert a tudósok korábban azt hitték, hogy csak mechanikai hatással vagy csapkodó szárnyakkal lehet elérni az emelőerőt. Sir George Cayley így egészen máshogy közelített a történethez és elkezdte saját (sikló)repülőgépe építését, majd közel 50 éven át tökéletesítette annak terveit. Végül 1849 körül kész volt embert reptetni vele – egy 10 éves fiút. De az a repülés változtatott meg mindent, az első működő siklógép Cayley műve volt.
George Cayley siklórepülőjének terve a Mechanics Magazine-ban, 1852-ből
Mechanics Magazine
Ezután következett a léggömb, majd hamarosan a Wright-fivérek is bekapcsolódtak a repülés történetébe, mindent elolvastak Cayley, Penaud és Lilienthal munkásságáról, és rájöttek: sokat kell még tanulniuk a szárny tudományáról. Egy bicikli elejére vízszintes kereket szereltek, és erre különféle szárnymodelleket rögzítettek. Ezek egyenletes tempóban haladva légáramlatot keltettek, így szereztek a testvérek valós adatokat az egyes szárnytípusok működéséről. 1899-ben aztán Wilbur Wrightnak sikerült a nagy áttörés: a kerékpárja vázára erősített kartondobozzal játszadozott, ekkor támadt egy ötlete – és ez forradalmasította a repülést.
Elképzelésének lényege a szárny elcsavarása volt. Azzal, hogy csűrik – vagy elcsavarják – a szárnyat, annak két oldalán megváltozik a felhajtóerő. A felfelé térített oldalon megnő az emelőerő, így a gép orsózni kezd, és kormányozható lesz. A rendszert egy bölcsőben hasaló pilóta kezelte. Huzalok rendszerével érték el: ha elmozdítja a csípőjét, akkor a szárny elcsavarodik, a gép elfordul. Az irányt a gép farkán lévő mozgatható kormánylapát szabta meg, az elülső, vízszintes felület volt a magassági kormány. Először sikerült olyan repülőgépet alkotni, amelyet bármely irányba lehetett irányítani.
1902-es siklógépük megoldotta a legnehezebb feladatot, a kormányzást, de csak vitorlázni tudott. A Wright-fivéreknek egy évvel később sikerült olyan motort készíteniük, amelyik elég könnyű volt egy repülőgép hajtásához. Így 1903. december 17-én került sor az első motoros repülésre Kitty Hawk-nál. Több mint ezer év kellett tehát Ibn Firnász vakmerő szárnyas ugrása után, hogy az ember megtanuljon repülni. Ezután már gyors volt a fejlődés. Wrighték 1908-ban adták el az amerikai védelmi minisztériumnak az első maguk gyártotta repülőgépet, 25 ezer, mai értékén 700 ezer dollárért.
A következő tíz évben nyaktörő tempóban fejlesztették a repülőgépeket, majd az I. világháborúban még gyorsabban. 1929-ben elindult az első transzkontinentális légi járat. A szolgáltatást csodás 48 órás utazásként reklámozták New York és Los Angeles között. A flancolás csúcsa volt egy ilyen út, mai áron számolva 5000 dollárért – csak odafelé –, de egyben a kitartás igazi próbája is.
Az utasok egy 850 kilométeres éjszakai vonatozással érték el az ohiói Columbus repterét. Ott szálltak át egy Ford Trimotor gépre, a repülőút első napján. A gép négyszer landolt, hogy tankoljon, majd utolsó állomásként Oklahomába érkezett. Onnan az utasok ismét hálókocsiban jutottak el a következő reptérig. Másnap egy másik repülőgép vitte őket tovább, háromszori leszállással. Végül kétnapi vonatozás és repülés után feltűnt előttük Los Angeles. Noha a reklámfilm újszerű és szórakoztató élményt ígért, a valóság gyakran másmilyennek bizonyult.
Az alig 1500 méter magasan szálló hárommotoros gépben eléggé kellemetlenné vált az utazás, ha az időjárás rosszra fordult. Szeptemberben az egyik gép a Taylor-hegynek ütközött, és mindenki meghalt. Ez volt az első polgári légi katasztrófa.
Míg végül eljött a sugárhajtás korszaka, az első sikeres repülésre 1941. május 15-én került sor. Az, hogy az emberiség jó része repülőgépre ülhet, és viszonylag olcsón, órák alatt eljuthat szinte bárhová, javarészt Frank Whittle-nek köszönhető.
A február 15-én 16 órakor Spektrumon debütáló Forradalmi találmányok című sorozatból a repülés története mellett – a későbbi epizódokban – a nézők megismerhetik az autó, a rakéta, az okostelefon, a teleszkóp és robotok történetét is.
A Tisza programírója valójában nem a 13. havi nyugdíjon nevet, hanem a kormányon, és nem a 13. havi nyugdíj ellen szólalt fel, hanem annak részleges emelése mellett.