hvg.hu

Néhány kutató kíváncsi lett, mit művel a koronavírus a tüdőből származó hámsejtekkel. Röviden: semmi jót.

Koronavírus – a második év
Több mint egy év telt el azóta, hogy a kínai hatóságok egy új, sebesen terjedő vírus felbukkanását jelentették a WHO-nak. Aligha akad azóta olyan ember a világon, aki ne hallotta volna a Covid–19 kifejezést, és mind többen gyászolnak rokont vagy barátot, akivel az új betegség végzett, miközben egzisztenciák dőltek romba hetek alatt, és a teljes életünket átírta a járvány. Mostanra elkészültek az oltások is, ami viszont nemcsak reményt, de ismét rengeteg kérdést is felvet, miközben a vírust nem hogy megállítani nem sikerült, de újabb mutációja is fenyeget. E harc a részleteit találja meg cikksorozatunkban.

A New England Journal of Medicine című orvosi folyóiratban jelentek meg azok a felvételek, melyeken koronavírussal fertőzött tüdősejtek, pontosabban hámsejtek láthatók. A kísérlet során a tudósok szándékosan “ráengedték” a koronavírust egy emberi tüdő légútjait szegélyező sejtmintára – írta a Gizmodo. A vizsgálat tehát nem egy élő pácienssel zajlott, csupán a tüdő egy darabkájával. (A kísérlethez használt mintát egyébként egy transzplantált tüdőből vették.)

A tudósok a levett mintát laboratóriumi körülmények közt vizsgálták, igen szigorú óvintézkedések mellett.

96 óra elteltével a kutatók elektronmikroszkóppal ellenőrizték a mintákat, mely lehetővé teszi, hogy az olyan apró dolgokat is érzékelni tudják, mint a vírusok.