szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A ChatGPT is lehet olyan jó az egészségügyi kérdések megválaszolásában, mint egy hús-vér ember – állítja egy friss tanulmány. Persze itt is vannak korlátok, illetve olyan esetek, amikor nem szívesen cserélnénk le vele az „igazi” egészségügyi szakembert.

Kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét – hangzik a jól ismert szlogen, amely akár kibővülhetne a ChatGPT-vel is. A legismertebb mesterséges intelligencia alapú chatbot (és hasonlóan fejlett társaik) ugyanis az orvosi kérdések megválaszolásában is viszonylag jól teljesíthet, legalábbis bizonyos területeken – állítja egy friss kutatás, amelynek a célja annak vizsgálata volt, hogy a kifinomult chatbotok mennyire képesek kezelni a betegek aggodalmait, és hogy az utóbbiak figyelembe veszik-e a válaszaikat.

2023 júniusában tíz jogos orvosi kérdést tettek fel a ChatGPT-nek, illetve valódi egészségügyi szakembereknek is. Kísérleti alanyaiknak ki kellett találniuk, hogy a válaszok közül melyiket írta a bot, illetve nyilatkozniuk kellett arról, hogy elfogadták-e azokat. A csaknem 400 résztvevő eredményét táblázatba foglalták.

Mint kiderült, a résztvevők az esetek kétharmadában (65,5%) helyesen azonosították a chatbot-válaszokat, az esetek 65,1 százalékában pedig az ember válaszait. Az is látszott, hogy a ChatGPT-től elvárt egészségügyi támogatásnak is van határa: a bizalom csökkent, ahogy a feladatok egészségügyi vonatkozású összetettsége nőtt. A logisztikai kérdések (pl. időpont-ütemezés és biztosítási kérdések) kapták a legmagasabb bizalmi besorolást – szól a JMIR Medical Education orvosi szakfolyóiratban közölt tanulmány megállapítása.

Meskó Bertalan: A jövő orvosi csapata: orvos, páciens és MI

A generatív forradalom orvosok és betegek millió számára tette hozzáférhetővé a mesterséges intelligenciát. Most az a kérdés, hogy kulturálisan miként ­lehet felkészülni egy paradigmaváltásra, amiben előbb a beteg lesz az orvosi csapat egyenrangú tagja, majd egy technológiai entitás is, az MI - írja orvosi jövőkutató szerzőnk.

Bár a kutatás mintanagysága korlátozott volt, a következtetések érdekesek. Az a tény, hogy a chatbot végső soron „olyan jól” tudja kezelni a betegek kérdéseit, mint a szakemberek, önmagában is figyelemre méltó. A tanulmány szerint a ChatGPT, ahogyan jelenleg ismerjük, a leghatékonyabb a logisztika kezelésében. Ez az a szerep, amelyet a megkérdezettek a legmegfelelőbbnek éreznek egy ilyen rendszerben, nem pedig személyesebb, összetettebb, egészséggel kapcsolatos problémákra történő reagálása. Ha ilyenek vannak ugyanis, akkor inkább szakmai, emberi véleményre vágynak a betegek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!