Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"69344a93-88ad-4fc9-88af-e97718d1e821","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A neveken kívül semmi több konkrétum. ","shortLead":"A neveken kívül semmi több konkrétum. ","id":"20250612_Ket-tipusnevet-vedetett-le-a-Ferrari","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69344a93-88ad-4fc9-88af-e97718d1e821.jpg","index":0,"item":"621f9f32-fc21-40fb-8493-05701041169a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250612_Ket-tipusnevet-vedetett-le-a-Ferrari","timestamp":"2025. június. 12. 20:20","title":"Két rejtélyes típusnevet védetett le a Ferrari, új különlegességek érkezhetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A támadás hírére a forint valamelyest gyengült, de hamar stabilizálódott. A hónapok óta tartó trendek nem változtak: a forint az euróval szemben szűk sávban mozog, a dollárral szemben erősödik (tulajdonképpen a dollár gyengül).","shortLead":"A támadás hírére a forint valamelyest gyengült, de hamar stabilizálódott. A hónapok óta tartó trendek nem változtak...","id":"20250613_A-forintnak-meg-se-kottyan-meg-egy-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"cd46846b-a7e4-4efc-a4e9-ebaa4f97e5ea","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_A-forintnak-meg-se-kottyan-meg-egy-haboru","timestamp":"2025. június. 13. 11:34","title":"A forintnak meg se kottyan még egy háború","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c83bdd9-ca6c-4a63-9cf5-f6c1c48c96d7","c_author":"Pavló Péter","category":"tudomany","description":"Az első Boeing 787-8 Dreamliner 2011-ben szállított utasokat, azóta pedig több milliárd kilométert tettek már meg a gépek. Eddig egyetlen ilyen típus sem zuhant le, műszaki problémák és balesetek azonban már adódtak.","shortLead":"Az első Boeing 787-8 Dreamliner 2011-ben szállított utasokat, azóta pedig több milliárd kilométert tettek már meg...","id":"20250612_air-india-boeing-787-8-dreamliner-repulogep-baleset-incidens-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c83bdd9-ca6c-4a63-9cf5-f6c1c48c96d7.jpg","index":0,"item":"40b080dc-f9f1-4051-81af-f1a42948f6d4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_air-india-boeing-787-8-dreamliner-repulogep-baleset-incidens-ebx","timestamp":"2025. június. 12. 17:56","title":"Lezuhant indiai utasszállító: mit lehet tudni a Boeing 787-8 Dreamlinerről? Mennyire biztonságos a repülőgép?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e29d489f-89c6-46f0-8a1a-7f55f0ec865f","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250613_Marabu-Feknyuz-Finisben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e29d489f-89c6-46f0-8a1a-7f55f0ec865f.jpg","index":0,"item":"35386fc1-d43e-4d19-96c8-ab4fadd56c3a","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_Marabu-Feknyuz-Finisben","timestamp":"2025. június. 13. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Finisben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4602b3a2-d605-459f-ab64-1305ff9d53cf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Minden jel szerint még a becsapódás előtti pillanatban leszakadhatott az Air India csütörtökön lezuhant Boeing 787-8 Dreamlinerének vészkijárati ajtaja. Ez menthette meg a baleset egyetlen túlélőjét.","shortLead":"Minden jel szerint még a becsapódás előtti pillanatban leszakadhatott az Air India csütörtökön lezuhant Boeing 787-8...","id":"20250613_air-india-lezuhant-repulogep-baleset-tragedia-video-boeing-787-8-dreamliner-veszkijarat-ajto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4602b3a2-d605-459f-ab64-1305ff9d53cf.jpg","index":0,"item":"0b81e4f7-b058-4517-a902-8423cca68426","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_air-india-lezuhant-repulogep-baleset-tragedia-video-boeing-787-8-dreamliner-veszkijarat-ajto","timestamp":"2025. június. 13. 14:04","title":"Videóra vehették a lezuhant indiai repülőgép vészkijáratának leszakadt ajtaját – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ba6d3d7-8f56-44b7-9f9e-ad29b1b371de","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Aligha függetlenül Azahriah tripla telt házas stadionkoncertjétől, a sztár, a Wellhello, a Dzsúdló, Desh és több más együttes menedzsmentjének profitja egy év alatt a duplájára nőtt még úgy is, hogy a személyi kiadások mértéke is a tavalyi kétszerese lett.","shortLead":"Aligha függetlenül Azahriah tripla telt házas stadionkoncertjétől, a sztár, a Wellhello, a Dzsúdló, Desh és több más...","id":"20250612_Megduplazta-a-profitjat-Azahriah-es-a-Wellhello-menedzsmentje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ba6d3d7-8f56-44b7-9f9e-ad29b1b371de.jpg","index":0,"item":"8057b15c-0c05-4760-b6f0-1952c3513795","keywords":null,"link":"/kultura/20250612_Megduplazta-a-profitjat-Azahriah-es-a-Wellhello-menedzsmentje","timestamp":"2025. június. 12. 13:42","title":"Megduplázta a profitját Azahriah és a Wellhello menedzsmentje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb6db669-8213-42cc-b8b7-190ac5a7cae9","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Bár legfőbb küldetésének a tehetséggondozást nevezi a Mathias Corvinus Collegium Alapítvány (MCC), a programjaiba bevont fiatalok száma 2024-ben még csökkent is az előző évihez képest.","shortLead":"Bár legfőbb küldetésének a tehetséggondozást nevezi a Mathias Corvinus Collegium Alapítvány (MCC), a programjaiba...","id":"20250612_mathias-corvinus-collegium-alapitvany-mcc-hvg-tenytar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb6db669-8213-42cc-b8b7-190ac5a7cae9.jpg","index":0,"item":"3dcb095f-bc98-4d80-a603-d9f00f176f4a","keywords":null,"link":"/360/20250612_mathias-corvinus-collegium-alapitvany-mcc-hvg-tenytar","timestamp":"2025. június. 12. 14:30","title":"A kormány agytrösztje elhasalna a most félretett „átláthatósági” törvényen, brüsszeli intézete pedig titkolja is pénzügyeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7968ec0-eaf7-4619-b6a3-d6ade35bb29c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"„Nem volt eleje a traktornak, szerintem műszerfalig felbontotta az egészet”. ","shortLead":"„Nem volt eleje a traktornak, szerintem műszerfalig felbontotta az egészet”. ","id":"20250612_vonat-traktor-baleset-szarvas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7968ec0-eaf7-4619-b6a3-d6ade35bb29c.jpg","index":0,"item":"a76b060e-9c93-4c23-90d5-bcbb6ce1d791","keywords":null,"link":"/cegauto/20250612_vonat-traktor-baleset-szarvas","timestamp":"2025. június. 12. 18:24","title":"Letépte a vonat a traktor elejét Szarvasnál, a sofőr szinte ép bőrrel megúszta a balesetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az első Boeing 787-8 Dreamliner 2011-ben szállított utasokat, azóta pedig több milliárd kilométert tettek már meg a gépek. Eddig egyetlen ilyen típus sem zuhant le, műszaki problémák és balesetek azonban már adódtak.
Az információk szerint az Ahmadábádból a London-Gatwick repülőtérre tartó AI171 számú járattal történt a tragédia, amely helyi idő szerint 13 óra 38 perckor szállt fel. A lezuhant gép egy Boeing 787-8 Dreamliner volt, ami egy nappal a halálos tragédia előtt a paksi atomerőmű mellett is elrepült.
Az amerikai Boeing által gyártott 787-8 Dreamliner egy 57 méter hosszú, 60 méter szárnyfesztávolságú és 17 méter magas, 248 utas befogadására alkalmas utasszállító repülőgép. Hatótávolsága 13 529 km, maximális felszállási tömege pedig 227,9 tonna. A típus még 2011 augusztusában kapta meg a típusalkalmassági bizonyítványt, az elsőt pedig 2011 szeptemberében szállította le a vállalat a japán All Nippon Airways légitársaság számára. Itt egy hónappal később, október 26-án kezdte meg a szolgálatát.
Az Air India egyik Boeing 787-8 repülőgépe – ilyen volt érintett a balesetben
Air India
Azóta a Dremliner-flotta több mint egymilliárd utast szállított közel 5 millió járaton – írja róla a The Telegraph.
A típusnak ugyan voltak korábban kisebb-nagyobb balesetei, olyan halálos kimenetelű incidens az elmúlt másfél évtized alatt nem történt, amit a típus hibájára lehetne visszavezetni.
A 787-8 egyik legfontosabb újítása a korábbi gépekhez képest, hogy kompozit anyagokat használt a gyártó a felépítéséhez – nagyjából a teljes gép 50 százalékát teszik ki ezek az anyagok. Ennek köszönhetően kevesebb rögzítőelem kell a géphez, ami javítja a szerkezeti integritását – írja róla a Financial Express.
Volt már pár incidens
Bár halálos baleset még nem történt a géppel, az elmúlt években több incidensre is volt már példa. Az egyik ezek közül a United Airlines UA613 járata, amely 2025. január 24-én szenvedett balesetet. A pilóták hirtelen magasságvesztést tapasztaltak Elefántcsontpart felett, és mint kiderült, mindkét eszköz meghibásodott, amely a magasság pontos meghatározásáért volt felelős. Bár a gép biztonságosan visszatért Nigériába, 38 utas sérült meg az incidensben, köztük 16-an súlyosan.
Valamivel korábban, 2021. június 18-án a British Airways egyik 787-8-as repülőgépe szenvedett jelentős károkat, amikor az orra a földnek csapódott a Heathrow repülőtéren. A baleset műszaki eredetű volt, amiben a másodpilóta szenvedett sérülést.
Emberi mulasztás miatt történt baleset valamivel korábban, 2018 januárjában a Szingapúr-Changi repülőtéren. Egy rutin karbantartás közben leszakadt a repülőgép ajtaja, így komoly anyagi kár keletkezett a Boeing 787-8 Dreamlinerben. A repülőtéri dolgozók anélkül távolították el a féktuskókat a repülőgép kerekeitől, hogy a repülőgépvontató rá lett volna csatlakoztatva a Dreamlinerre. Az utashíd viszont rá volt, így amikor a gép – támaszték hiányában – néhány métert hátragurult, a nyitott ajtó leszakadt.
Urbanandsport / NurPhoto / NurPhoto via AFP
A kereskedelmi forgalomba állítás utáni első években egyébként a 787-es számos technikai problémával szembesült, beleértve a lítium-ion akkumulátorok biztonságával kapcsolatos gondokat is. 2013 elején több légitársaság, köztük a Japan Airlines és a United Airlines is problémákat jelentett a Dreamlinereik fő akkumulátorai közelében lévő vezetékekkel kapcsolatban. Azon a nyáron tűz ütött ki egy üres Ethiopian Airlines gépen Heathrow repülőtéren az akkumulátor alatt található keresztezett vezetékek miatt.
Az időjárás is gondot okozott
A The Telegraph szerint 2013 novemberében a Boeing figyelmeztetést adott ki azoknak a légitársaságoknak, amelyek Dreamlinerére a General Electric GEnx hajtóművét szerelték fel. Ebben az állt, hogy kerüljék a zivatarok közelében történő repülést, mivel megnő a jégkristályok felhalmozódásának kockázata a hajtóműveken.
2024 márciusában a chilei LATAM Airlines egyik járata néhány másodperc alatt 90 métert veszített a magasságából, ami miatt 50 utas sérült meg. Kiderült, a magasságvesztést a kapitány ülésének előrecsúszása okozta.
Mindezek ellenére nagyon sok légitársaság használja a Boeing ezen repülőgépét, mert költséghatékonyan lehet vele utasokat szállítani.
Komoly a baj a Boeingnél
Az elmúlt években komoly bajba került a Boeing, miután sorra szenvedtek valamilyen balesetet a repülőgépei. Az egyik első ilyen incidens 2024 januárjában történt, amikor az Alaska Airlines Boeing 737 Max 9 típusú repülőgépe 35 perccel az indulása után visszatért Portlandbe, mert a törzsének egy része, benne egy ablakkal, leszakadt róla repülés közben.
Miután az amerikai légiközlekedési hivatal közölte, hogy vizsgálatot indít a Boeing ellen, a repülőgépgyártónak eszébe jutott, hogy nem minden stimmelt a 787 Dreamliner biztonsági ellenőrzése során. Az amerikai Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) azután rendelt el vizsgálatot, hogy a Boeing önként közölte a hatósággal korábban, valószínűleg nem végezte el azokat az ellenőrzéseket, amelyekkel megállapítható, hogy a szárny rendesen rögzül-e a repülőgép törzséhez. Scott Stocker, a Boeing egyik vezetője szerint az egyik dél-karolinai gyárban történt a mulasztás, amiről figyelmeztette őt az egyik dolgozó. Ezután kiderült, az ellenőrzés során az ellenőrzést befejezettnek könyvelték el ahelyett, hogy tényleges vizsgálatot végeztek volna a szakemberek a szárnyon.
Már a csődvédelem lehetősége is felmerült az egykor szebb napokat látott Boeingnél. Kérdés, miképpen képes visszanyerni a megrendelők bizalmát az évek óta veszteséges amerikai repülőgépgyár.
Hogy a mostani tragédiát mi okozta, egyelőre nem tudni, de ha olyan műszaki meghibásodásról van szó, ami a gyártásból fakad, az kérdésessé teheti a jövőben a Boeing sorsát.
Miután Lázár János minisztériuma kiengedett egy 15 millió eurós Klimt-képet, most jogszabályváltozást ígért, és azt is felvetette, ha kell a Szépművészeti Múzeumnak a kép, megvásárolhatja az állam.