Lezuhant indiai utasszállító: mit lehet tudni a Boeing 787-8 Dreamlinerről? Mennyire biztonságos a repülőgép?

Az első Boeing 787-8 Dreamliner 2011-ben szállított utasokat, azóta pedig több milliárd kilométert tettek már meg a gépek. Eddig egyetlen ilyen típus sem zuhant le, műszaki problémák és balesetek azonban már adódtak.

Lezuhant indiai utasszállító: mit lehet tudni a Boeing 787-8 Dreamlinerről? Mennyire biztonságos a repülőgép?

Csütörtök délelőtt lezuhant az Air India Londonba tartó járata az indiai ahmadábádi Sardar Vallabhbhai Patel nemzetközi repülőtér közelében, a fedélzeten egyes információk szerint 242-en, más értesülések alapján 244-en voltak. A tragédiáról több videó is felkerült a közösségi oldalakra. Az egyiken azt látni, hogy a gép folyamatosan ereszkedik, majd egyszer csak eltűnik a látómezőből, néhány másodperccel később pedig egy tűzgolyó csap fel.

Az információk szerint az Ahmadábádból a London-Gatwick repülőtérre tartó AI171 számú járattal történt a tragédia, amely helyi idő szerint 13 óra 38 perckor szállt fel. A lezuhant gép egy Boeing 787-8 Dreamliner volt, ami egy nappal a halálos tragédia előtt a paksi atomerőmű mellett is elrepült.

Az amerikai Boeing által gyártott 787-8 Dreamliner egy 57 méter hosszú, 60 méter szárnyfesztávolságú és 17 méter magas, 248 utas befogadására alkalmas utasszállító repülőgép. Hatótávolsága 13 529 km, maximális felszállási tömege pedig 227,9 tonna. A típus még 2011 augusztusában kapta meg a típusalkalmassági bizonyítványt, az elsőt pedig 2011 szeptemberében szállította le a vállalat a japán All Nippon Airways légitársaság számára. Itt egy hónappal később, október 26-án kezdte meg a szolgálatát.

Az Air India egyik Boeing 787-8 repülőgépe – ilyen volt érintett a balesetben
Air India

Azóta a Dremliner-flotta több mint egymilliárd utast szállított közel 5 millió járaton – írja róla a The Telegraph.

A típusnak ugyan voltak korábban kisebb-nagyobb balesetei, olyan halálos kimenetelű incidens az elmúlt másfél évtized alatt nem történt, amit a típus hibájára lehetne visszavezetni.

A 787-8 egyik legfontosabb újítása a korábbi gépekhez képest, hogy kompozit anyagokat használt a gyártó a felépítéséhez – nagyjából a teljes gép 50 százalékát teszik ki ezek az anyagok. Ennek köszönhetően kevesebb rögzítőelem kell a géphez, ami javítja a szerkezeti integritását – írja róla a Financial Express.

Volt már pár incidens

Bár halálos baleset még nem történt a géppel, az elmúlt években több incidensre is volt már példa. Az egyik ezek közül a United Airlines UA613 járata, amely 2025. január 24-én szenvedett balesetet. A pilóták hirtelen magasságvesztést tapasztaltak Elefántcsontpart felett, és mint kiderült, mindkét eszköz meghibásodott, amely a magasság pontos meghatározásáért volt felelős. Bár a gép biztonságosan visszatért Nigériába, 38 utas sérült meg az incidensben, köztük 16-an súlyosan.

Valamivel korábban, 2021. június 18-án a British Airways egyik 787-8-as repülőgépe szenvedett jelentős károkat, amikor az orra a földnek csapódott a Heathrow repülőtéren. A baleset műszaki eredetű volt, amiben a másodpilóta szenvedett sérülést.

Emberi mulasztás miatt történt baleset valamivel korábban, 2018 januárjában a Szingapúr-Changi repülőtéren. Egy rutin karbantartás közben leszakadt a repülőgép ajtaja, így komoly anyagi kár keletkezett a Boeing 787-8 Dreamlinerben. A repülőtéri dolgozók anélkül távolították el a féktuskókat a repülőgép kerekeitől, hogy a repülőgépvontató rá lett volna csatlakoztatva a Dreamlinerre. Az utashíd viszont rá volt, így amikor a gép – támaszték hiányában – néhány métert hátragurult, a nyitott ajtó leszakadt.

Urbanandsport / NurPhoto / NurPhoto via AFP

A kereskedelmi forgalomba állítás utáni első években egyébként a 787-es számos technikai problémával szembesült, beleértve a lítium-ion akkumulátorok biztonságával kapcsolatos gondokat is. 2013 elején több légitársaság, köztük a Japan Airlines és a United Airlines is problémákat jelentett a Dreamlinereik fő akkumulátorai közelében lévő vezetékekkel kapcsolatban. Azon a nyáron tűz ütött ki egy üres Ethiopian Airlines gépen Heathrow repülőtéren az akkumulátor alatt található keresztezett vezetékek miatt.

Az időjárás is gondot okozott

A The Telegraph szerint 2013 novemberében a Boeing figyelmeztetést adott ki azoknak a légitársaságoknak, amelyek Dreamlinerére a General Electric GEnx hajtóművét szerelték fel. Ebben az állt, hogy kerüljék a zivatarok közelében történő repülést, mivel megnő a jégkristályok felhalmozódásának kockázata a hajtóműveken.

2024 márciusában a chilei LATAM Airlines egyik járata néhány másodperc alatt 90 métert veszített a magasságából, ami miatt 50 utas sérült meg. Kiderült, a magasságvesztést a kapitány ülésének előrecsúszása okozta.

Mindezek ellenére nagyon sok légitársaság használja a Boeing ezen repülőgépét, mert költséghatékonyan lehet vele utasokat szállítani.

Komoly a baj a Boeingnél

Az elmúlt években komoly bajba került a Boeing, miután sorra szenvedtek valamilyen balesetet a repülőgépei. Az egyik első ilyen incidens 2024 januárjában történt, amikor az Alaska Airlines Boeing 737 Max 9 típusú repülőgépe 35 perccel az indulása után visszatért Portlandbe, mert a törzsének egy része, benne egy ablakkal, leszakadt róla repülés közben.

Miután az amerikai légiközlekedési hivatal közölte, hogy vizsgálatot indít a Boeing ellen, a repülőgépgyártónak eszébe jutott, hogy nem minden stimmelt a 787 Dreamliner biztonsági ellenőrzése során. Az amerikai Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) azután rendelt el vizsgálatot, hogy a Boeing önként közölte a hatósággal korábban, valószínűleg nem végezte el azokat az ellenőrzéseket, amelyekkel megállapítható, hogy a szárny rendesen rögzül-e a repülőgép törzséhez. Scott Stocker, a Boeing egyik vezetője szerint az egyik dél-karolinai gyárban történt a mulasztás, amiről figyelmeztette őt az egyik dolgozó. Ezután kiderült, az ellenőrzés során az ellenőrzést befejezettnek könyvelték el ahelyett, hogy tényleges vizsgálatot végeztek volna a szakemberek a szárnyon.

Évek óta zuhan a Boeing, kérdés, elkerüli-e a repülőgyártó óriáscég a földbe csapódást

Már a csődvédelem lehetősége is felmerült az egykor szebb napokat látott Boeingnél. Kérdés, miképpen képes visszanyerni a megrendelők bizalmát az évek óta veszteséges amerikai repülőgépgyár.

De az is előfordult, hogy felszállás közben szakadt le egy Boeing 757-es kereke, a 737 Maxokba pedig egyszerűen beépítették azokat a hibás alkatrészeket, amiket el akart dugni a cég a hatóságok elől.

Hogy a mostani tragédiát mi okozta, egyelőre nem tudni, de ha olyan műszaki meghibásodásról van szó, ami a gyártásból fakad, az kérdésessé teheti a jövőben a Boeing sorsát.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.