szerző:
Pavló Péter
Tetszett a cikk?

Az első Boeing 787-8 Dreamliner 2011-ben szállított utasokat, azóta pedig több milliárd kilométert tettek már meg a gépek. Eddig egyetlen ilyen típus sem zuhant le, műszaki problémák és balesetek azonban már adódtak.

Csütörtök délelőtt lezuhant az Air India Londonba tartó járata az indiai ahmadábádi Sardar Vallabhbhai Patel nemzetközi repülőtér közelében, a fedélzeten egyes információk szerint 242-en, más értesülések alapján 244-en voltak. A tragédiáról több videó is felkerült a közösségi oldalakra. Az egyiken azt látni, hogy a gép folyamatosan ereszkedik, majd egyszer csak eltűnik a látómezőből, néhány másodperccel később pedig egy tűzgolyó csap fel.

Az információk szerint az Ahmadábádból a London-Gatwick repülőtérre tartó AI171 számú járattal történt a tragédia, amely helyi idő szerint 13 óra 38 perckor szállt fel. A lezuhant gép egy Boeing 787-8 Dreamliner volt, ami egy nappal a halálos tragédia előtt a paksi atomerőmű mellett is elrepült.

Az amerikai Boeing által gyártott 787-8 Dreamliner egy 57 méter hosszú, 60 méter szárnyfesztávolságú és 17 méter magas, 248 utas befogadására alkalmas utasszállító repülőgép. Hatótávolsága 13 529 km, maximális felszállási tömege pedig 227,9 tonna. A típus még 2011 augusztusában kapta meg a típusalkalmassági bizonyítványt, az elsőt pedig 2011 szeptemberében szállította le a vállalat a japán All Nippon Airways légitársaság számára. Itt egy hónappal később, október 26-án kezdte meg a szolgálatát.

Az Air India egyik Boeing 787-8 repülőgépe – ilyen volt érintett a balesetben
Air India

Azóta a Dremliner-flotta több mint egymilliárd utast szállított közel 5 millió járaton – írja róla a The Telegraph.

A típusnak ugyan voltak korábban kisebb-nagyobb balesetei, olyan halálos kimenetelű incidens az elmúlt másfél évtized alatt nem történt, amit a típus hibájára lehetne visszavezetni.

A 787-8 egyik legfontosabb újítása a korábbi gépekhez képest, hogy kompozit anyagokat használt a gyártó a felépítéséhez – nagyjából a teljes gép 50 százalékát teszik ki ezek az anyagok. Ennek köszönhetően kevesebb rögzítőelem kell a géphez, ami javítja a szerkezeti integritását – írja róla a Financial Express.

Volt már pár incidens

Bár halálos baleset még nem történt a géppel, az elmúlt években több incidensre is volt már példa. Az egyik ezek közül a United Airlines UA613 járata, amely 2025. január 24-én szenvedett balesetet. A pilóták hirtelen magasságvesztést tapasztaltak Elefántcsontpart felett, és mint kiderült, mindkét eszköz meghibásodott, amely a magasság pontos meghatározásáért volt felelős. Bár a gép biztonságosan visszatért Nigériába, 38 utas sérült meg az incidensben, köztük 16-an súlyosan.

Valamivel korábban, 2021. június 18-án a British Airways egyik 787-8-as repülőgépe szenvedett jelentős károkat, amikor az orra a földnek csapódott a Heathrow repülőtéren. A baleset műszaki eredetű volt, amiben a másodpilóta szenvedett sérülést.

Emberi mulasztás miatt történt baleset valamivel korábban, 2018 januárjában a Szingapúr-Changi repülőtéren. Egy rutin karbantartás közben leszakadt a repülőgép ajtaja, így komoly anyagi kár keletkezett a Boeing 787-8 Dreamlinerben. A repülőtéri dolgozók anélkül távolították el a féktuskókat a repülőgép kerekeitől, hogy a repülőgépvontató rá lett volna csatlakoztatva a Dreamlinerre. Az utashíd viszont rá volt, így amikor a gép – támaszték hiányában – néhány métert hátragurult, a nyitott ajtó leszakadt.

Urbanandsport / NurPhoto / NurPhoto via AFP

A kereskedelmi forgalomba állítás utáni első években egyébként a 787-es számos technikai problémával szembesült, beleértve a lítium-ion akkumulátorok biztonságával kapcsolatos gondokat is. 2013 elején több légitársaság, köztük a Japan Airlines és a United Airlines is problémákat jelentett a Dreamlinereik fő akkumulátorai közelében lévő vezetékekkel kapcsolatban. Azon a nyáron tűz ütött ki egy üres Ethiopian Airlines gépen Heathrow repülőtéren az akkumulátor alatt található keresztezett vezetékek miatt.

Az időjárás is gondot okozott

A The Telegraph szerint 2013 novemberében a Boeing figyelmeztetést adott ki azoknak a légitársaságoknak, amelyek Dreamlinerére a General Electric GEnx hajtóművét szerelték fel. Ebben az állt, hogy kerüljék a zivatarok közelében történő repülést, mivel megnő a jégkristályok felhalmozódásának kockázata a hajtóműveken.

2024 márciusában a chilei LATAM Airlines egyik járata néhány másodperc alatt 90 métert veszített a magasságából, ami miatt 50 utas sérült meg. Kiderült, a magasságvesztést a kapitány ülésének előrecsúszása okozta.

Mindezek ellenére nagyon sok légitársaság használja a Boeing ezen repülőgépét, mert költséghatékonyan lehet vele utasokat szállítani.

Komoly a baj a Boeingnél

Az elmúlt években komoly bajba került a Boeing, miután sorra szenvedtek valamilyen balesetet a repülőgépei. Az egyik első ilyen incidens 2024 januárjában történt, amikor az Alaska Airlines Boeing 737 Max 9 típusú repülőgépe 35 perccel az indulása után visszatért Portlandbe, mert a törzsének egy része, benne egy ablakkal, leszakadt róla repülés közben.

Miután az amerikai légiközlekedési hivatal közölte, hogy vizsgálatot indít a Boeing ellen, a repülőgépgyártónak eszébe jutott, hogy nem minden stimmelt a 787 Dreamliner biztonsági ellenőrzése során. Az amerikai Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) azután rendelt el vizsgálatot, hogy a Boeing önként közölte a hatósággal korábban, valószínűleg nem végezte el azokat az ellenőrzéseket, amelyekkel megállapítható, hogy a szárny rendesen rögzül-e a repülőgép törzséhez. Scott Stocker, a Boeing egyik vezetője szerint az egyik dél-karolinai gyárban történt a mulasztás, amiről figyelmeztette őt az egyik dolgozó. Ezután kiderült, az ellenőrzés során az ellenőrzést befejezettnek könyvelték el ahelyett, hogy tényleges vizsgálatot végeztek volna a szakemberek a szárnyon.

Évek óta zuhan a Boeing, kérdés, elkerüli-e a repülőgyártó óriáscég a földbe csapódást

Már a csődvédelem lehetősége is felmerült az egykor szebb napokat látott Boeingnél. Kérdés, miképpen képes visszanyerni a megrendelők bizalmát az évek óta veszteséges amerikai repülőgépgyár.

De az is előfordult, hogy felszállás közben szakadt le egy Boeing 757-es kereke, a 737 Maxokba pedig egyszerűen beépítették azokat a hibás alkatrészeket, amiket el akart dugni a cég a hatóságok elől.

Hogy a mostani tragédiát mi okozta, egyelőre nem tudni, de ha olyan műszaki meghibásodásról van szó, ami a gyártásból fakad, az kérdésessé teheti a jövőben a Boeing sorsát.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!