szerző:
Eötvös Péter
Tetszett a cikk?

„Vegyészmérnökként kénytelen voltam számítógépet ragadni, elegem lett a MAL-témában elhangzott mellébeszélésből” – írja szerzőnk. Sürgeti a Lajtán túl bevezetett gyakorlat hazai alkalmazását: a kiemelten veszélyes üzemekben rendszeres, szigorú kockázatelemzések készítését az állami felügyelet bevonásával. A magyar felügyeleti szervek mandátumát ki kell szélesíteni, személyzetüket ütőképes szakember gárdával kell feltölteni. Az elvtársam-urambátyám vircsaftnak örökre véget kell vetni.

Miután 30 évig Németország akkor legnagyobb vegyipari konszernjében dolgoztam vegyészmérnökként, főként termelő üzemek vezetőjeként, szükségesnek érzem az október 4-i ipari balesethez néhány megjegyzést fűzni.

Azok a vegyi gyárak, melyek vezetésében hosszú éveken keresztül részt vettem, mind kiemelten veszélyes üzemek voltak, amelyekben minden, még viszonylag jelentéktelen hiba is beláthatatlanul súlyos következményekkel járhatott volna. Tehát nem a bekövetkezett üzemi balesetek elhárítására, hanem ezek megelőzésére kellett koncentrálni.

Ennek bevezetett módszere az üzemek rendszeres vizsgálata volt, amelyet a környezetvédelmi hatóság kötelezően írt elő. Ezek a rendszeres, sokszor évente többször is elvégzett vizsgálatok során a technológiai folyamatok, illetve a termelő berendezések rizikóanalízisét készítették el. A minden részletre kiterjedő kockázatelemzést az üzemeltető, a műszaki vizsgálatokra specializált TÜV(Technische Überwachungsverein), a Szövetségi Környezetvédelmi Hivatal, (Umweltbundesamt) egy független szakértő, és esetenként az építészeti hatóság szakemberei közösen végezték. A vizsgálat nem lehetett formális, erről a gyár igazgatója gondoskodott, mivel ő büntetőjogilag is felelt minden balesetért, személyi sérülésekért éppúgy, mint a környezeti szennyezés okozta károkért.

Fontos kiemelni a környezetvédelmi hatóság szerepét. A termelés teljes dokumentációját kötelezően el kellett juttatni a hatósághoz, s ezt az ott dolgozó szakemberek – vegyészek, fizikusok, gépészek, és szabályzó-technikusok – éppoly részletességgel és behatóan ismertők, mint maguk a cég műszaki vezetői.

Tudomásom szerint Magyarországon a fent említett ellenőrzés ismeretlen, pedig enélkül ilyen és hasonló balesetek szinte programozva vannak. Ezért szükség lenne ezeket a műszaki vizsgálatokat kötelezővé tenni, és a témában jártas szakembereket bevonni a rendszeres ellenőrzésekbe. Gondolom, nem én vagyok az egyetlen, akinek ebben hosszú, évtizedes tapasztalata van. Nem szégyen fejlettebb országok jóindulattal felajánlott tapasztalatait igénybe venni, de legalábbis alaposan megismerni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

MAL: az előírásokat mindig betűre pontosan betartottuk

A MAL Zrt. szombatonn közleményt adott ki, amelyben azt állítja, hogy fennállása óta szigorúan betartotta a műszaki előírásokat, az elmúlt tíz év alatt közel 30,3 milliárd forintot költött karbantartásra és felújításra.

MTI Itthon

Orbán: folyamatban van a Mal Zrt. zár alá vétele

A kormány megtette a Mal Zrt. zár alá vételéhez szükséges lépéseket - jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn az Országgyűlésben, a frakciók képviselőinek napirend előtti felszólalására adott válaszaira reagálva.

MTI Itthon

Vizsgálatot indít a MAL: nem ismerte a talajkutatás eredményeit

Egy 1995-ben készült műszaki szakvélemény szerint a most megsérült X-es tárolókazetta határoló töltései megfelelő módon és megfelelő anyagból épültek, a Winkler-féle talajkutatás eredményeit pedig nem ismerte a MAL, ezért erről vizsgálatot indított - áll a társaság vasárnapi közleményében.

MTI / hvg.hu Itthon

Elfogadták a "lex Mal"-t

Rendeletben az állam felügyelete alá vonható a jövőben gazdálkodó szervezetek működése; az állam nevében az államháztartásért felelős miniszter vagy kormánybiztos jár el. Hétfőn Orbán Viktor a Parlamentben bejelentette, hogy őrizetbe vették a Mal Zrt. vezérigazgatóját.