szerző:
Folk György (hvg.hu)
Tetszett a cikk?

A Föld lakosságának 65 százaléka él demokratikus berendezkedésű országban - állítja a Freedom House emberjogi szervezet. A demokratikus berendezkedés értelmezése és az ez iránti igény kérdése azonban már önmagában megosztja az ezzel foglalkozó szakértőket.

Freedom House

A kilenc leginkább elnyomó rezsim 2004-ben Kubában, Kínában, Észak-Koreában, Szaúd-Arábiában, Szíriában, Szudánban, Üzbegisztánban, Vietnámban és Zimbabwében volt hatalmon – állítja a Freedom House (FH) nemzetközi ember jogokkal és szólásszabadsággal foglalkozó szervezet. A FH 2003-as éves elemzése - mely 210 országban vizsgálja az ott élők személyes szabadságát és a nemzeti sajtó függetlenségét - szerint 4,1 milliárd ember él teljesen vagy részben szabad államokban, vagyis a Föld népességének 65 százaléka. Ezzel szemben a bolygón élők 35 százaléka, vagyis több mint 2,21 milliárd lakos elnyomó kormányok regnálása alatt tengeti mindennapjait.

A FH-t kritizálók szerint azonban a részben az Egyesült Államok kormányhivatalai által alapított szervezet kizárólag a nyugati liberális demokrácia-felfogás értékrendszerére épül az Egyetemes Emberi Jogok Nyilatkozata alapján. A legtöbb politikatudós által elismert intézményt gyakran vádolják jobboldali részrehajlással, például amiért a Kubát vagy Vietnámot a leginkább elnyomó rezsimek közé sorolja, miközben például Mianmar (Burma) vagy Ruanda nem szerepel a listán.

Mások visszautasítják, hogy Szaúd-Arábia azért van a kilenc legkevésbé demokratikus ország közt, mert rutinszerűen végzi ki a homoszexuálisokat, tiltja a nőknek az autóvezetést, a fedetlen fővel utcára menést vagy egyáltalán a férjük nélkül utazást; tiltja a más vallások szellemében íródott irodalom birtoklását - szerintük ugyanis nincs a szabadságnak olyan egyetemes mérési módja, mely semleges módon össze tudja vetni Szaúd-Arábiát más demokráciákkal.

Abban a legtöbb politikatudós egyetért, hogy nincs két ország, ahol teljesen megegyeznek a demokráciáról gondolkodók. Miközben ugyanis az utóbbi évtizedekben elméletileg mind több nemzet igyekszik demokratikus működést mutatni, addig az ezt elhozó társadalmi változások vagy nagyon lassan, vagy egyáltalán nem követik a demokratikusan kijelölt utat.

„Európában központi érték a beleegyezésen alapuló legitim hatalom, vagyis az a politikai 'jó', melyben a választások során megállapodunk. Ez az, amit mindannyian elfogadunk, és melyhez igazodva a politikáról gondolkodunk. Ezzel szemben más kultúrákban alapvetően másképp gondolkodnak minderről, mert az, hogy mi a 'jó', az nem emberek közti megállapodás eredménye, hanem egy felsőbb erőnek köszönhető - legyen az Allah, Brahma vagy más hatalmas isten. Emiatt minden, ami mellőzi a felsőbb 'legitimizációt', általánosan nem elfogadható" – mutatott rá Univerzális érték-e a demokrácia? című, a Corvinus Egyetemen megtartott nyilvános előadásán Lánczi András politológus, Roger Scruton kortárs konzervatív brit filozófust idézve.

A legszembetűnőbb különbség, hogy az európai kultúrákban az utóbbi három évszázadban kiszorultak a hit elemei a politikai gondolkodásból, ez pedig alapvetően módosította a társadalmi és politikai berendezkedést. Ezt Lánczi szerint először Johann Gottfried von Herder német teológus és filozófus írta le, aki szerint a kultúra az, ami a legbensőbb meggyőződésünkhöz, szubjektív érzékeinkhez kötődik, a politika ellenben szokások és viselkedésmódok gyűjteménye. A politika tehát, mely a civilizációs folyamat során különvált a kultúrától, szervetlen keretrendszer, mely formát ad, felvehető és exportálható.

A demokratikus politikai berendezkedésűvé vált országok kormányainak törekvéseit az utóbbi évtizedben nem a polgárok aktívabb részvétele és igazságosabb együttélése motiválta, hanem hogy maguk is részesüljenek a szabad világgazdaság előnyeiből, melyekhez a világszervezetek és a világhatalmak is alapfeltételként szabják a demokratikus intézményrendszert.

Fareed Zakaria, a Newsweek International nemzetközi kapcsolatok szerkesztője ellenben épp fordítva látja. Szerinte a kapitalizmus jóval könnyebben behatol bármely társadalomba, s csak ha az megszilárdul, van esélye a nyugati liberális demokratikus eszmék elterjedésének. Zakaria azt hangsúlyozza, hogy a kapitalizmus révén képesek a polgárok kellően függetlenedni az államtól, és ha a vállalkozások már jól működnek, akkor terjedhetnek el a demokratikus eszmék.

Lánczi egy aktuális példát hozva arról beszélt, hogy hiába törekedtek egy konszenzus alapú legitimitás kialakítására Irakban és Afganisztánban, az új alkotmány és a szabad választások egy teokratikus államhoz vezettek. Ezekben az államokban pedig hiába hoznak az új rendszer szerint, az új alkotmány szellemében legitim bírák döntéseket, azzal legfeljebb saját vesztüket érhetik el. A vallás, a hagyományok és az etnikai hovatartozás ugyanis annyival mélyebben gyökerezik e társadalmakban, hogy egy új politikai keret önmagában nem képes alapvető változásokat elérni.

Francis Fukuyama ismert társadalomtudós és közgazdász-gondolkodó így írt a Journal of Democracy 2006 áprilisi számában a kérdésről: az Európába nagyszámban betelepült muszlimok milliói második és harmadik generációjukban is elkülönülve őrzik hazájuk nyelvét, viselkedésformáit és értékeit. A szüleik és nagyszüleik szorgos beilleszkedése után, éppen belőlük kerülhet ki a szélsőséges csoportok derékhada. Régi hazájuk hite és új hazájuk szabadsága közül újra és újra az előbbit választják.

A civilizációhoz tartozás vagy kultúra ugyanis sokkal mélyebben gyökerezik bennük, mint politikai nézeteik. Ez erősen meghatározza politikai nézeteiket: akinek a szülei választanak párt, vagy akit a mecsetben megannyiszor megerősítenek abban, hogy a feleségét fedetlen arccal ne engedje az utcára, aligha szavazhat olyan pártra, mely programja szerint ennek lehetőségét kívánja megadni neki.

A világ demokrácia-térképe
© Freedom House




















HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Fókuszban

Demokráciadeficitek

"Szánalmasan és kétségbeejtően alacsonynak" minősítette hétfőn David Harley, az EP elnöki szóvivője azt a 26...

Világ

Demokrácia arab módra

Az arab országoknak át kellene venniük a demokráciát – nyilatkozta Libanon korábbi miniszterelnöke, Rafik al-Hariri a GulfNews-nak. Hariri milliárdos üzletemberből lett kormányfő, és 1992-től 1998-ig, majd 2000-től 2004 októberéig töltötte be a tisztségét. Nevéhez köthető többek között Bejrút újjáépítése. A szaúdi ingatlanberuházásai révén szerény becslések szerint is kétmilliárd dolláros magánvagyont szerzett Hariri kormányzása alatt azonban az ország rendkívül eladósodott.

Interjú

"A demokrácia a gazdag országok luxusa"

Az 1920-1930-as évek "legendás" világválsága kisebb megrázkódtatást okozott, Közép- és Kelet-Európában, mint a rendszerváltás utáni évtized - állítja Berend T. Iván (73 éves), aki úgy véli, egy-két évtizeden belül a csatlakozó országok között is jelentkezni fog a "kétsebességes" fejlődés.

hvg.hu Interjú

A Közel-Kelet nem vevő a nyugati demokrácia-modellre?

Hihető-e, hogy a közel-keleti államok többségében a vallási érzékenység hívta az utcára a nagykövetségek gyújtogatóit? Életszerű-e, hogy Jemenben, a sivatag kellős közepén lefátyolozott arcú asszonyok végtelen felháborodásukban dán zászlót égetnek? Mi a végső célja az iszlám fundamentalistáknak? E kérdésekre igyekezett választ adni tegnap a Klubrádió Kontra c. adásában Medgyes Péter szíriai, Tamás Lajos libanoni nagykövet, továbbá Bokor Balázs volt szíriai nagykövet, Pick Róbert katonapolitikai elemző. Az Orosz József moderálta beszélgetés szerkesztett, rövidített változatát az alábbiakban ismertetjük.

Interjú

"Az erőszakmentesség az igazi demokrácia"

Mi sem voltunk mindig békés mozgalom, de ma már meggyőződéssel hirdetjük: az elnyomott népek függetlenségi harcában semmi létjogosultságuk az erőszak eszközeinek - mondja Samdong rinpocse (67 éves), a száműzetésben működő tibeti kormány miniszterelnöke. A dalai láma első számú politikai támaszával a Tibetet Segítő Társaság magyarországi vezetője és munkatársa készített interjút.

Szellem

Krisztusi demokrácia?

"Nem szükséges elferdíteni a történelem tényeit ahhoz, hogy megfelelően alátámasszuk: a kereszténydemokrácia megszületésével az egyház csupán folytatja hagyományos munkálkodását az emberekért" - fogalmaz a 20. század elején kiadott Katolikus enciklopédia. Jóllehet e megállapítást ma többen vitatják, mindenesetre egy-másfél évszázada a kereszténydemokrácia még teljesen politikamentes karitatív cselekvést jelentett. Az újító gondolkodást az indokolta, hogy a felvilágosodás eszméinek elterjedésével - katolikus történészek szerint jórészt indokolatlanul - mind többen és többször retrográdnak és a szegények elnyomását helyeslő, káros középkori intézménynek tekintették a római egyházat. De ettől függetlenül is nem kevesen szorgalmazták a katolikus hit belső megújulását. Így például Félicité Robert de Lammenais, a markánsan királyságellenes és radikálisan szegénypárti francia pap is, akiről ma már pozitívan nyilatkozik ugyan Róma, ám a 19. század elején még határozottan elhatárolódott tőle.