szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az illetékesek komolyan vizsgálják azt az eshetőséget, hogy a sebességmérő műszerek zavara okozta a hét elején az Atlanti-óceánba zuhant francia utasszállító repülőgép katasztrófáját - mondták el csütörtökön bennfentes repülésügyi szakértők.

A név nélkül nyilatkozó szakemberek szerint ha helytálló az a - többek között amerikai újságokban és a párizsi Le Monde hasábjain megjelent - feltételezés, hogy a Rio de Janeiróból Párizsba tartó Air France-gép a műszerek hibájából nem megfelelő sebességgel repült bele az Atlanti-óceán fölött a viharba, s ez okozta a katasztrófát, akkor két eset lehetséges: az, hogy eljegesedett egy légnyomás-érzékelő külső szonda, illetve az, hogy a repülőgép belső sebességmérő műszere mondta fel a szolgálatot.

Mint kifejtették, a külső szonda továbbítja azokat az adatokat, amelyekből a fedélzeti számítógép kiszámítja az utazósebességet és a repülési magasságot. Ha a szonda eljegesedett, az a fűtőrendszerének a hibájából következhetett be - jegyezték meg. A másik lehetőség, hogy maga a betáplált adatokat leolvasó sebességmérő működött rosszul.

Ha a két említett műszer közül az egyik nem pontos adatokat továbbított, megtörténhetett, hogy a repülőgép túl gyorsan vagy túl lassan repült bele a - meteorológiai jelentések szerint igen heves - viharba. Az előbbi esetben a gép törzse több darabra törhetett, az utóbbi esetben pedig a pilóta elveszíthette az uralmát a gép fölött.

Közben a brazil légierő közölte, a 228 embert szállító transzatlanti járat hétfői légi katasztrófájának helyszínén fellelt roncsok közül a csütörtökön talált darabok - többek között egy szállítólap - nem a szerencsétlenül járt Airbus elemei. Korábban találtak egy hétméteres repülőgépdarabot, egy repülőgép-ülést, továbbá kerozinfoltokat figyeltek meg az óceán vizén a térségben, a brazil partoktól északkeletre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!