Újév napján, 60 éve azt ünnepelte Szudán, hogy több évtizednyi brit–egyiptomi bábáskodás után elnyerte függetlenségét. Sokak szerint szerencsés csillagzat alatt született, mert viszonylag virágzó mezőgazdaságot és fejlett öntözőrendszert örökölt, a nagyszabású Gezira-terv keretében a Kék-Nílus és a Fehér-Nílus találkozásától délkeletre hatalmas termőterületek jutottak vízhez. A gyarmati örökség része volt továbbá egy hozzáértő állami bürokrácia, korszerű jogrendszer és infrastruktúra több mint 3300 kilométernyi vasúttal, ami a jelenleginek a kétharmada. Egy szudáni font akkor több mint két amerikai dollárt ért.
Ráadásul az ország többpárti rendszerben fogant, és számos afrikai társával ellentétben jó kapcsolatokat őrzött meg korábbi gyarmattartóival. Az 1950-es és 1960-as években kulturális sikereket ért el, és a diplomáciában is felhívta magára a figyelmet, amit Richard Nixon amerikai alelnök 1957-es látogatása vagy az Arab Liga ott rendezett 1967-es csúcstalálkozója jelzett. Utóbbi főként a ritka arab egység miatt, hiszen az Izrael győzelmével zárult hatnapos háborúra válaszul a Kartúmi Nyilatkozatban a szervezet „három nemet” mondott a békére, az elismerésre és a tárgyalásokra, évtizedekre meghatározva az arab–izraeli viszonyt.
De már az 1958-as vértelen puccs is jelezhette, hogy Afrika legnagyobb területű országában valami nem stimmel. Szudán úgy vált függetlenné, hogy a politikai erők nem egyeztek meg az alkotmányról, az állami berendezkedésről, és nem fektették le az alapelveket, így például a nemzeti identitás, az arab és az afrikai gyökerek kérdését és az iszlám szerepét a közéletben. Az alkotmányos válság és a megosztottság a 60 év alatt végig árnyékot vetett az országra, a politikai ingatagságot tucatnyi puccskísérlet jelezte, melyekből több is sikeres volt. Néhány kormányt népi felkelés döntött meg. Szudán másik átka az észak–dél ellentét, amit a függetlenség elnyerésének pillanata óta nem orvosoltak, és ami Afrika egyik leghosszabb polgárháborújához vezetett, számtalan mellékfronttal.
A gyarmati múlt és a politikai elit egyaránt felelős a hat évtized alatt történtekért. A britek úgy engedték önálló útjára a Nílus menti országot, hogy összekapcsoltak két olyan területet – az elarabosodott északot és az inkább keresztény és animista afrikai délt –, amelyeket a gyarmati időkben külön igazgattak. Ráadásul úgy, hogy a közigazgatást alapvetően az északiakra bízták. Az ország vezetői azonban maguk sem büszkélkedhetnek. Az ellenzék gyengeségét kihasználva a korrupt elit csak a maga érdekeit nézte. Ráadásul az 1969-ben szintén puccsal hatalomra jutott Nimeri-rendszer kezdetben szocialista elveket vallott, erőszakos államosításba kezdett, ami katasztrofális következményekkel járt a mezőgazdaságban. A rezsim aztán átfordult iszlamistába, az 1989-ben puccsal hatalomra jutott Omar al-Basír az új irányt átültette az oktatásba, a bankrendszerbe és a közéletbe, miközben csökkentette az állami kiadásokat.
A több mint negyedszázada regnáló Basír elnök a szudáni – és tipikusan afrikai – kisiklás szimbóluma is lehetne. Uralmát kirekesztés, etnikai tisztogatás, háborús bűnök jellemzik, ő az első hivatalban lévő államfő, aki ellen a Nemzetközi Büntetőbíróság – a Dárfúr tartományban elkövetett népirtás vádjával – 2009-ben elfogatóparancsot adott ki; persze a mai napig hiába. Basír tucatnyi békemegállapodást írt alá az ország különféle lázadó mozgalmaival, a legfontosabb a Dél-Szudán 2011-es elszakadásához vezető 2005-ös békepaktum volt. Egyik sem hozott azonban békét, a politikust viszont tavaly a voksok 95 százalékával újra elnökké „választották”.
Északnak és Délnek nem ment együtt, de nem boldogulnak külön sem. A kezdeti eufória után káosz és anarchia lett úrrá Dél-Szudánban, ahol – a jelentős olajvagyon és a kedvező mezőgazdasági adottságok ellenére – két év sem kellett hozzá, hogy a Salva Kiir elnökhöz lojális dinkák és a Riek Machar volt alelnököt támogató nuerek között kegyetlen és véres polgárháború robbanjon ki. Több tízezer áldozat és több mint kétmillió menekült árán tavaly békemegállapodást írtak alá a felek, de kérdés, sikerül-e végre is hajtani.
Az északiak sem jártak jobban: Kartúm elvesztette területének negyedét és olajjövedelmének 75 százalékát. Az olajbevételek kiesése gazdasági csődöt okozott, az elhanyagolt mezőgazdaság még mindig a lakosság négyötödét foglalkoztatja. Nem enyhül a fegyveres konfliktus Dárfúrban, ahol az ENSZ legfrissebb jelentése szerint folytatódik a tömegmészárlás és a szexuális erőszak: 2003 óta 300 ezer ember vesztette életét és 2,7 millióan hagyták el otthonukat. Lázadás folyik Dél-Kordofán és Kék-Nílus tartományokban is, a harcoknak és a szudáni légierő civil lakosságot is sújtó bombázásainak legfeljebb átmenetileg vet véget egy-egy ingatag tűzszünet. Jellemző, hogy a hazát védeni hivatott szudáni hadsereg – amely az ötödik legnagyobb a kontinensen – az ország számtalan régiójában harcolt már, illetve folytat katonai műveleteket. Annak ellenére, hogy eddig egyetlen háborút sem vívott külső hatalom ellen, a kartúmi kormány az állami költségvetés 40 százalékát költi a biztonságra.
A katonai erő sem biztos, hogy egyben tudja tartani az országot. A dél kiválása után Szudánban tovább erősödnek az elszakadási törekvések. A dárfúri politikai pártok valamennyi tartomány önrendelkezési jogát követelik, sőt mindhárom lázadó régió betiltott mozgalmai nyíltan az elszakadást szorgalmazzák. A kartúmi ellenzék nem jelent alternatívát, a Basír elnök mögött uralmon lévő, velejéig korrupt Nemzeti Kongresszus Párt (NCP) képtelen a reformokra. A hatalmasra duzzadt, letargikus bürokrácia – amely a költségvetés másik 40 százalékát viszi el –, az önámító és nyerészkedésre hajtó politikusok, valamint az ország népe közti szakadék egyre nagyobb, az állam fokozatosan darabjaira hullik.
Szudán és Dél-Szudán az egyik fő afrikai forrása az Európába tartó menekültáradatnak, földrajzi helyzetéből adódóan a szomszédos országokból – például Eritreából – is érkeznek oda migránsok a továbbutazás szándékával. Ráadásul nemcsak az elnyomás, a háború és a 80 százalékos szegénység, hanem a rabszolgaság is sokakat menekvésre késztet a 40, illetve 11 milliós két Szudánból. A rabszolgaság intézménye jelentős szerepet játszott a szudáni történelemben, az emberkereskedelemből a XIX. században meggazdagodott Zubajr pasa például nemzeti hős. Ma is divat, hogy északon délről származó gyermeket tartanak szolgaként – mondván, így segítenek az elárvultakon. Az emberkereskedők sokszor kapcsolatban állnak a hatóságokkal, és bár 2014-ben meghozták a rabszolgaság elleni első törvényt, a kartúmi kormány és Basír elnök részéről rendre elhangzanak az intézményt támogató kijelentések.