szerző:
hvg.hu

Senki nem sérült meg, és a gép is javítható.

Az egyik leggyakoribb repülőbaleset-fajta a túlfutás, a legutóbbi ilyen eset a kaliforniai Burbankben történt csütörtökön, ahol a Southwest egyik 737-ese hajtott végre leszállást – szakadó esőben, erős szélben, hátszeles befúvásokkal. A gép azonban szerencsére nem törte át a kerítést, még időben meg tudott állni – egy technikai újításnak köszönhetően - írja az Iho.

A Burbank 08-as pályája nem lett hosszabb, de egy korábbi túlfutásos baleset után belefogott egy olyan megoldás kiépítésébe, amely az ehhez hasonló esetekben le tudja lassítani a repülőgépeket. Az Engineered Material Arresting System (EMAS) titka a burkolatban rejlik: a pálya betonja után, egy akár csak néhány tízméteres zónában, a pálya borításához képest roppant vékony cementréteg alatt könnyű műanyag-táblák sora fogja meg a gépet, ezekbe a lapokba süllyed bele a futó és ez fékezi meg a gépet.

A rendszert több repülőtéren is használják, ahogyan „társát”, a Runway Safety Zone-t (RESA) is, amely egy (általában) 300 méteres végbiztonsági terület a kifutópálya meghosszabbításában. Ilyen zónákat alakítottak ki Ferihegyen is néhány évvel ezelőtt.

A burbanki túlfutásos balesetben senki nem sérült meg, és a gép is javarészt megúszta: az orrfutó ugyan alapos vizsgálatot igényel, de a gép sérült részei szinte biztosan javíthatók.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Hamarosan újra a jár a villamos a Fiumei úton

Hamarosan újra a jár a villamos a Fiumei úton

Reszkess, Európa: szélsőséges időjárás, erős áradások várhatók

Reszkess, Európa: szélsőséges időjárás, erős áradások várhatók

Orbán: A keresztény kultúrára lőttek Strasbourgban

Orbán: A keresztény kultúrára lőttek Strasbourgban

A balhé sem maradt el a Vidi–Chelsea-meccsen

A balhé sem maradt el a Vidi–Chelsea-meccsen

"Rabszolgatörvény": a mémgyárakat is beindította a parlamenti szavazás

"Rabszolgatörvény": a mémgyárakat is beindította a parlamenti szavazás

Blokkolták a tüntetők a Lánchidat

Blokkolták a tüntetők a Lánchidat