szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A vízügy szerint a települések védelme érdekében kellene leengedni a vizet, de a települések jelezték, köszönik jól vannak, inkább maradjon a víz. A leeresztés viszont pont kapóra jön a Balatoni Hajózási Zrt. új hajóinak, amik több mint egy éve várnak arra, hogy felhajózhassanak a Sión. A települések a turizmust féltik a csökkenő vízszinttől, a hajók felhozatalát viszont a Magyar Turizmus Zrt. is szeretné elérni.

Zhvg
A világ egyik legsürgetőbb problémája a környezet védelme, a klímaválság, a fenntarthatóság. Ezekre nekünk különös figyelmet kell fordítanunk, ezért kiemelt helyen is kell kezelnünk. Innen új alrovatunk címe is: Zhvg.
Friss cikkek a témában

Halasszák őszre a Balaton vízszintjének csökkentését, a nyári turisztikai szezon megvédése érdekében – kérte levélben az érintett önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség (BSZ) az Országos Vízügyi Főigazgatóságtól (OVF).

Az OVF a június 13-án jelentette be, hogy már-már rekordmagas a Balaton vízszintje, ezért leeresztenek belőle valamennyit a Sió zsilipjén (borítóképünkön), a déli parti települések védelmében.

Ritka magas a vízszint, lecsapolnak pár centit a Balatonból

Hűvös és esős volt a május, így szokatlan módon nemhogy apadt volna, de még június elején is emelkedett Balaton vízszintje. Ilyen magas vízállásra csak 10 alkalommal volt példa az előző bő 100 évben, nem csoda, hogy kedden reggel megnyitották a Sió zsilipjét.

A Balatoni Szövetség az MTI-nek még csütörtökön eljuttatott levelében ugyanakkor arról írt, hogy

a tóparti települések eddig nem jeleztek semmilyen, a magas vízállásból fakadó kárt vagy veszélyhelyzetet,

viszont úgy értesültek, hogy a zsilip megnyitása nyomán elkezdték a Balatoni Hajózási Zrt. új kompjainak és katamaránjainak felhozatalát a Sió-csatornán.

Szerdán az OVF szóvivője beszélt arról, hogy a “szükséges mértékű” leeresztéssel biztosítható a Sió-csatorna hajózhatóvá tétele, valamint az is, hogy az új hajók eljuthassanak a Balatonra, amire a Magyar Turisztikai Ügynökségtől kaptak megbízást. Be is járták a csatorna érintett részeit, ahol számos hajózási akadályt találtak, amin akkor még dolgoztak a vállalkozók.

A balatoni polgármesterek korábbi tájékoztatás alapján úgy tudják, hogy a hajók felhozatala a Balaton minimum 15 centiméteres vízszintcsökkenésével járna, az OVF tájékoztatásából kiderült az is, hogy

a tóból jelenleg percenként egy köbméter víz folyik ki.

A kérdéses hajók – a Balatoni Hajózási Zrt. 5,7 milliárd forintból elkészült két új 45 méteres kompja és két új 35 méteres katamaránja – 2022 márciusában kerültek vízre, és azóta arra várnak a komáromi SAM Shipbuilding and Machinery kikötőjében, hogy legyen elég víz a Sió-csatornában – amelynek zsilipjét az aszályos időjárás miatt két éve nem nyitották ki – és felhajózhassnak a tóra.

Úgy tűnik, idén sem tudnak eljutni a Balatonra a Bahart vadonatúj hajói

Az 5,7 milliárd forint összértékű kompokkal és katamaránokkal a vízállás babrálhat ki.

A Balatoni Szövetség jelezte, hogy nem tartják indokoltnak a vízeresztést, mert a nyári párolgási veszteségek miatt a tó vízszintje így is napról napra csökkenni fog, és az elmúlt évek tapasztalatai alapján a nyár közepén már jelentkeznek az alacsony vízállás miatti gondok.

Lombár Gábor a BSZ elnöke azt kérte, hogy a Sió-zsilip megnyitása ügyében az OVF egyeztessen az önkormányzatokkal, és ossza meg velük, ha van olyan megbízható időjárás-előrejelzés, "amely nagy biztonsággal további jelentős esőzéseket prognosztizál a tó vízgyűjtőjére".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!