Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bae93c17-6da8-4378-8bb1-b176f20f221a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A legfőbb ügyész több évtized után távozik az ügyészségtől.","shortLead":"A legfőbb ügyész több évtized után távozik az ügyészségtől.","id":"20250606_Polt-Peter-Nehez-szivvel-adtam-be-a-lemondasomat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bae93c17-6da8-4378-8bb1-b176f20f221a.jpg","index":0,"item":"7a93df08-731b-46f0-b25a-49e4559cd8cd","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Polt-Peter-Nehez-szivvel-adtam-be-a-lemondasomat","timestamp":"2025. június. 06. 10:43","title":"Polt Péter: Nehéz szívvel adtam be a lemondásomat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cbb9c883-ffd4-46bd-97e4-78ccf1939258","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"De a Tisza Párt jelenleg a teljes népesség körében is előzi a Fideszt.","shortLead":"De a Tisza Párt jelenleg a teljes népesség körében is előzi a Fideszt.","id":"20250605_Republikon-A-biztos-szavazok-koreben-9-szazalekkal-vezet-a-Tisza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbb9c883-ffd4-46bd-97e4-78ccf1939258.jpg","index":0,"item":"2d90403d-a64c-4402-9975-2e607a72a5cc","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_Republikon-A-biztos-szavazok-koreben-9-szazalekkal-vezet-a-Tisza","timestamp":"2025. június. 05. 07:36","title":"Republikon: A biztos szavazók körében 9 százalékkal vezet a Tisza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9831b44b-434c-47b6-b793-340a60f47286","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az elnök rendelete hét másik országból részlegesen korlátozza a beutazást.","shortLead":"Az elnök rendelete hét másik országból részlegesen korlátozza a beutazást.","id":"20250605_donald-trump-amerikai-elnok-rendelet-beutazasi-tilalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9831b44b-434c-47b6-b793-340a60f47286.jpg","index":0,"item":"66c01229-15e1-4b3a-b414-05cba1407358","keywords":null,"link":"/vilag/20250605_donald-trump-amerikai-elnok-rendelet-beutazasi-tilalom","timestamp":"2025. június. 05. 06:59","title":"Megtiltotta tizenkét ország polgárainak Trump, hogy beutazzanak az Egyesült Államokba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5179036a-6b7e-476c-98cd-bf56768fcdc9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekes-színész abban hisz, hogy a művészetnek nincs oldala.","shortLead":"Az énekes-színész abban hisz, hogy a művészetnek nincs oldala.","id":"20250605_Bereczki-Egy-rogtonitelo-birosag-var-mindenkire-aki-kozeleti-dolgokban-megszolal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5179036a-6b7e-476c-98cd-bf56768fcdc9.jpg","index":0,"item":"e6c4fd82-e698-4cf9-b56b-9dc82028a89b","keywords":null,"link":"/elet/20250605_Bereczki-Egy-rogtonitelo-birosag-var-mindenkire-aki-kozeleti-dolgokban-megszolal","timestamp":"2025. június. 05. 08:41","title":"Bereczki: „Egy rögtönítélő bíróság vár mindenkire, aki közéleti dolgokban megszólal”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"638a3be6-6c7b-498d-a57d-e600904a5f7b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Együtt dolgozott a 2000-es években a Szőlő utcai javítóintézet igazgatója és az a főosztályvezető, aki őt a posztjára kinevezte.","shortLead":"Együtt dolgozott a 2000-es években a Szőlő utcai javítóintézet igazgatója és az a főosztályvezető, aki őt a posztjára...","id":"20250605_fidesz-csepel-polgarmester-jelolt-szolo-utcai-javitointezet-igazgato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/638a3be6-6c7b-498d-a57d-e600904a5f7b.jpg","index":0,"item":"78c471bc-858a-4ec4-8143-82e245fc7470","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_fidesz-csepel-polgarmester-jelolt-szolo-utcai-javitointezet-igazgato","timestamp":"2025. június. 05. 21:06","title":"A Fidesz csepeli polgármesterjelöltje volt, aki felterjesztette a Szőlő utcai javítóintézet igazgatóját a posztra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2823259-d469-4d07-a1e5-c33d87ad7317","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Egy igazán kirívó sebességtullépés 8000 euróba is kerülhet. ","shortLead":"Egy igazán kirívó sebességtullépés 8000 euróba is kerülhet. ","id":"20250605_DGorogorszag-tobbezer-euros-buntetesek-gyorshajtasert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2823259-d469-4d07-a1e5-c33d87ad7317.jpg","index":0,"item":"c4b45436-062a-4700-9483-6ad3b5a5d655","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_DGorogorszag-tobbezer-euros-buntetesek-gyorshajtasert","timestamp":"2025. június. 05. 06:54","title":"Drasztikusan emelik a közlekedési bírságokat Görögországban: jönnek a többezer eurós büntetések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b07754f1-8627-4f57-bb34-a3454fc23016","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Gadi Haggaj és felesége, Dzsudi Vejnstejn épp reggeli sétát tett, amikor 2023. október 7-én megtámadta Izraelt a Hamász.","shortLead":"Gadi Haggaj és felesége, Dzsudi Vejnstejn épp reggeli sétát tett, amikor 2023. október 7-én megtámadta Izraelt a Hamász.","id":"20250605_hamasz-tamadas-izrael-tuszok-holttest-hazaspar-idf-gazai-ovezet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b07754f1-8627-4f57-bb34-a3454fc23016.jpg","index":0,"item":"e27b69a7-e816-4de6-95a6-f08b5343827b","keywords":null,"link":"/vilag/20250605_hamasz-tamadas-izrael-tuszok-holttest-hazaspar-idf-gazai-ovezet","timestamp":"2025. június. 05. 09:53","title":"Most találtak meg két holttestet, amelyeket október 7-én magukkal vittek a Hamász terroristái","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"860f2c7d-5a94-432a-ba2d-6d304122c43c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Négyszeres termelékenységnövekedéssel és 56 százalékos bérprémiummal jár együtt a mesterséges intelligencia térnyerése – olvasható ki a PwC friss elemzéséből.","shortLead":"Négyszeres termelékenységnövekedéssel és 56 százalékos bérprémiummal jár együtt a mesterséges intelligencia térnyerése...","id":"20250605_pwc-mesterseges-intelligencia-global-ai-jobs-barometer-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/860f2c7d-5a94-432a-ba2d-6d304122c43c.jpg","index":0,"item":"eb418b94-1fb3-4bd5-840d-aaf720c8b68b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_pwc-mesterseges-intelligencia-global-ai-jobs-barometer-ebx","timestamp":"2025. június. 05. 11:47","title":"56%-kal nagyobb fizetést kap, aki ezt tudja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Évente 47 órát töltenek dugóban a Washingtonba ingázó, az USA fővárosát körülvevő Maryland és Virginia államokban élők. Ezek az idegőrlő araszolások - a kieső munkaidő, no meg a késedelmes szállítások miatt - évente dollármilliárdokkal rövidítik meg az amerikai gazdaságot, ráadásul a hagyományos dugóoszlató megoldások (tehermentesítő utak építése, a közlekedési lámpák áthangolása, a teherforgalom korlátozása) gyakran további dugókhoz vezetnek.
Ezekkel a tényekkel vezette be Tim Kaine, Virginia állam kormányzója azt a tavaly év végén tartott tudományos ötletbörzét, amelyre egy, a matematika speciális ágával foglalkozó magyar számítástechnikai cég is meghívót kapott.
"A hangyatársadalmak egyedenként egyszerű, bolyba rendeződve mégis bonyolult működésű világának logikáján alapuló úgynevezett ágensmodellekkel jól lehet szimulálni egy-egy komplex közlekedési helyzetet" - magyarázza módszerük lényegét Gulyás László, az élvonalbeli tudományos eredmények gyakorlati alkalmazására (angol szakszóval: cutting edge-re) szakosodott budapesti Aitia Zrt. kutatási igazgatója. Az ágensprogramozásban nemzetközi szinten is úttörőnek számító, az egyik vonatkozó programnyelv alapjait kidolgozó Gulyás által javasolt (azóta Virginia állam 2007-es hivatalos akciótervébe is beemelt) újszerű megoldással a teher- és személyautók vezetőinek viselkedését lehet szimulálni. Egy olyan, a washingtoni agglomeráció úthálózatát magában foglaló számítógépes programról van szó, amelyben minden egyes úrvezetőt és kamionsofőrt (járműveikkel együtt) önálló programocskák képviselnek. Ezek az úgynevezett ágensek - akárcsak természetbeli archetípusaik: a hangyák - úgy vannak programozva, hogy bizonyos keretek között autonómok lehessenek. Maguk választhatnak az útvonal-lehetőségek közül, de akár szabálytalankodni is képesek, ráadásul döntéseiket befolyásolja a környezet, illetve a többi ágens viselkedése is, amihez alkalmazkodnak. E mesterséges világban nem csupán a sztrádahasználat körül bonyolódik az élet: az ágensek lakóhelyük elhelyezkedéséhez, családi szokásaikhoz, eltérő munka- és szabadidejükhöz igazodva kelnek útra. A nemrégen fejleszteni kezdett szimulátor előnye - a tervezők szerint -, hogy minden különösebb következmény nélkül ki lehet vele próbálni, vajon eltűnnek-e a közlekedési akadályok, avagy újabbak képződnek, ha egy-egy területet ipari parkká, szabadidős vagy épp bevásárlóközponttá alakítana a kormányzói akarat. Igaz, így is hónapokig tart, amíg kikísérleteznek egy "dugóhúzó" megoldást.
Az ötlet az 1980-as évek elejéről, az amerikai tudósfellegvár, a Massachusetts Institute of Technology egyik főgurujától, Rodney Brooks matematikaprofesszortól származik. Ő vetette fel: mi lenne, ha a nagy programokat számtalan, egyszerű műveletet végző, önálló darabra bontanák, és ezek együttműködése révén érnék el a kívánt célt? Az ötlet nyomán megszületett ágensprogramozás azonban nem lett mindenható. Legalábbis abban az értelemben nem, hogy "nem feltétlenül produkálja az adott problémára létező legtökéletesebb matematikai megoldást, de adaptivitása (alkalmazkodóképessége) miatt az életben működő, az optimálishoz közeli eredményeket ad" - fogalmaz Gulyás. Ezért hasznos kiindulás a hangyatársadalom vizsgálata, mert itt a rendszer - az etológia jelenlegi állása szerint - önmagát szervezi, tehát nincs központi irányítás, az egyedek mégis tudják a dolgukat. Mi több, a hangyák rövid időn belül megoldják a felmerülő új problémákat is, például egy eltorlaszolt út megkerülését. A matematika számára azért is releváns a példa, mivel egyetlen hangya viszonylag keveset tud, tehát a lehetséges viselkedési formáit "könnyű" leírni formalizmusokkal (képletekkel), illetve a számítógépes szoftverek alapjait adó úgynevezett algoritmusokkal. Gulyás szerint a jól meghatározható pályán közlekedő autósok, kamionosok - és vezetési szokásaik - hasonlóan egyszerű programokkal modellezhetők, főként ha a kívánt viselkedési mintákon kívül a matematikában régóta használt bizonytalansági faktort (vagyis a valóság esetlegességeit reprezentálni képes véletlenszerűségi formalizmusokat) is bekódolják a rendszerbe. Az ágensektől remélte a tudományos közvélemény az 1990-es évek végén a mesterséges intelligencia mihamarabbi létrehozását, mára azonban kiderült, inkább csak arra jók, hogy sikeresen modellezzenek velük lehetséges tőzsdei folyamatokat, a politikai döntések hatásait vagy akár űrfelderítő robotok irányítás nélküli együttműködését.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.
Milyen autóval járna, ha úgy tele lenne a zsebe, mint Bill Gatesnek, vagy a világ többi mágnásának? A legújabb Ferrariban feszítene, vagy elporoszkálna egy hétéves nyitott Porschével? A Forbes magazin összeállításában az a meglepő, hogy a világ legtehetősebbjei, az igazi milliárdosok nem jelképként, hanem használati eszközként tekintenek autóikra.
Nyaraló Zebegényben, családi ház Solymár külterületén – a probléma ugyanaz: vajon felmegy a kocsink? És mi lesz télen? Az agglomeráció beépülésével divatba jöttek a terepjárók és az összkerekes autók. Terepgumit, sárcipőt fel, irány az erdő! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.
Ingyenes biciklihasználat, kéreg- vagy elővárosi vasút, repülőtérré alakított hajókikötő, alagútrendszer - a városi forgalomcsillapítás-változatok közül a "belvárosdíj" bevezetése a legolcsóbb módszer.
Az autógyűjtők nem a lóerőkre és a fejlett technológiákra buknak, még nem is a futurisztikus formákra, hanem az örök szépségre és az egyediségre. Újabban a veteránautók és a legendás sportkocsik mellett az aukciós házak kínálatában megjelentek kortalan és a jövőt hirdető tanulmányautók.
A közlekedési torlódások elemzéséhez olyan számítógépes modellek alkalmasak, akár a gazdasági egyensúly vizsgálatához. A tanulság: a kevesebb út néha több, és a lassan járók időnként valóban tovább érnek.