szerző:
Biró Csongor

A világon minden hatodik másodpercben meghal egy ember közúti balesetben. Magyarországon a statisztika alapján 12 óránként hal meg valaki így.

A WHO egészségügyi világszervezet szerint a 15-29 éves korosztály körében az első számú halálozási ok már nem egy vírusos vagy halálos betegség, hanem a megelőzhető és elkerülhető halálos közlekedési baleset. Az előrejelzések szerint 2020-ra a forgalomban lévő járművek száma megduplázódik a világon. A növekedés nagy része a fejlődő piacokon következik be. Ezt bizonyítja, hogy 2010 volt az első olyan év, amikor a fejlődő országokban az eladott személygépjárművek és kisteherautók száma meghaladta a fejlett gazdasággal rendelkező országokban értékesítettekét.

2020-ra a közlekedési balesetek évente 1,9 millió életet követelnek majd, jelentősen túllépve a jelenlegi, 1,3 milliós éves halálozási számot. A közlekedési baleseti áldozatok fele gyalogos, kerékpáros és motoros, azaz védtelen közlekedő. A halálos balesetek 90 százaléka az elmaradott és a fejlődő országokban következik be.

A magyar közlekedési biztonság világviszonylatban nagyon jónak, európai szinten pedig középmezőnyben levőnek tekinthető, ennek ellenére tavaly 739-en haltak meg tavaly a hazai utakon, miközben 2010-ben 9 százalékkal kevesebb személyi sérüléses közlekedési baleset történt a közutakon, mint 2009-ben. A halálos balesetek száma 14 százalékkal, a súlyos sérüléssel járóké 11 százalékkal csökkent a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint.

©

2010-ben több mint 16 300 személyi sérüléses közúti közlekedési baleset történt, 69 százaléka lakott területen belül. A lakott területen kívül okozott balesetek száma 11 százalékkal, míg a lakott területen belül történteké 8 százalékkal csökkent 2009-hez képest. Az előző év azonos hónapjaihoz viszonyítva a halálos balesetek száma májusig csökkenő, utána növekvő tendenciát mutat. A legtöbb baleset a nyári hónapokban történik, ilyenkor jelentősen megnő a Magyarországon áthaladó forgalom. Örömteli ugyanakkor, hogy a téli hónapokban egyre kevesebb személyi sérüléses baleset következik be. Ebben közrejátszik, hogy a magyar autósok többsége téli gumira vált a tél első napjaira, sokan leteszik autójukat, illetve egyre jobb autókat, egyre figyelmesebben vezetünk.

2010-ben több mint 21 600-an szenvedtek közúti balesetet, 739 ember - köztük 20 gyermek - vesztette életét. A súlyos sérültek száma több mint 5600 - ebből 5 százalék gyermek -, a könnyű sérülteké meghaladta a 15 200-at. A balesetekben meghalt emberek 53 százaléka vétlen áldozat volt. A meghalt személygépkocsi-vezetők 47 százaléka, az áldozatul esett elöl ülő utasok 36 százaléka, a hátul ülő utasok 65 százaléka nem használta a biztonsági övet.

©

A balesetek 62 százalékát személygépkocsik, 11 százalékát kerékpárosok, 10 százalékát tehergépkocsik, 5 százalékát segédmotoros kerékpárosok okozták, a többi jármű részesedése alig érte el a 4 százalékot. A gyalogosok és utasok összesen 8 százalékos arányban voltak okozói a baleseteknek. A balesetek 92 százaléka a járművezetők hibájából történt. A kategórián belül a legnagyobb arányt (27 százalék) a sebesség nem megfelelő megválasztása képviseli, de az esetek száma 10 százalékkal alacsonyabb, mint egy éve. 26 százalékkal nőtt az utasok és 18 százalékkal a járművek műszaki hibája miatt bekövetkezett balesetek száma. A balesettípusok közül a vasúti jármű és közúti jármű ütközése nőtt 3 százalékkal, és 5 százalékkal többször ütköztek a járművek parkoló járműnek, mint 2009-ben.

A balesetek 12 százalékában játszott szerepet az alkohol. 2010-ben az ittasan okozott balesetek száma az előző időszakhoz viszonyítva 17 százalékkal csökkent, a legnagyobb mértékben - csaknem harmadával - a motorkerékpárosok körében. A kerékpárosoknál viszont 3 százalékos a növekedés. Az ittasan okozott balesetek száma a kerékpárosok (26 százalék) és a segédmotoroskerékpár-vezetők által okozott balesetek (27 százalék) között a legmagasabb.

©

Idén tovább folytatódik a javulás, az év első négy hónapjában 20 százalékkal (187-ről 150-re) csökkent a halálos közúti balesetek száma 2010 azonos időszakával összehasonlítva. Az ORFK adatai szerint idén január 1. és április 30. között 4132 személyi sérüléssel járó baleset (2 százalékkal kevesebb mint egy évvel korábban) történt az országban. Kis mértékben, 6,5 százalékkal csökkent a súlyos sérüléssel járó balesetek száma 1247-ről 1166-ra, viszont a könnyű sérüléssel járó közúti balesetek száma körülbelül egy százalékkal emelkedett. Ilyen balesetből az idén az első négy hónapban 2816 volt, míg tavaly 2789. Húsz százalékkal csökkent a közúti balesetben elhunytak száma, 206-ról 166-ra. Az ittasan okozott balesetek száma is kedvezőbben alakult az idén: az első négy hónapban 389 ilyen baleset történt, míg tavaly 474, ez 18 százalékos csökkenés.

A 2011-es közúti balesetek 30 százalékának hátterében a gyorshajtás áll. 23 százalékában az elsőbbségi jog megsértése, 14 százalékban a kanyarodási szabályok megszegése a felelős. A balesetek túlnyomó részét - 67 százalékát - a személygépkocsi-vezetők okozták.

Az első negyedéves (január 1.-március 31.) adatok szerint az ittasan okozott balesetek száma 8,9 százalékkal mérséklődött, a tavalyi 327-tel szemben az idén március 31-ig 298 ilyen baleset történt. Elmondható, hogy minden tízedik közúti balesetet ittas ember okoz.

Magyarország közlekedéspolitikai programjának célja, hogy 2015-ig 50 százalékkal csökkenjen a személyi sérüléses balesetek és a közúti balesetben meghalt emberek száma. Ha 2011 első negyedévének adatait a bázisévnek tekintett 2001 azonos időszakával hasonlítjuk össze, akkor megállapítható, hogy a személyi sérüléses balesetek száma 16,7 százalékkal, a balesetekben meghaltak száma 45,1 százalékkal csökkent.

Autó

Mennyit kell várni az új autóra?

A magyar autópiac siralmas helyzetét rontja, hogy a nem készleten lévő, gyártásból megrendelt új autókra hónapokat kell várni. Az Autómenedzser.hu annak járt utána, mi ennek a jelenségnek az oka, illetve egyes márkáknál és típusoknál milyen hosszú idő, míg megérkezik a kifizetett autó.

Biró Csongor Autó

Mikor lesz olcsóbb a BMW?

Öt óra az iskolapadban – nem túl vonzó program. A tornaórát a szabadban tartottuk, ez volt a tesztvezetés. A tananyag érdekes, az előadók jól képzettek, a kocsik izmosak és a helyszín is különleges: Münchenben, a BMW kutatási és fejlesztési központjában jártunk. A BMW boszorkánykonyhája helyett ezúttal a bajor autóóriás jövőjébe pillanthattunk bele. Összefoglalva: több erő, nagyobb vezetési élmény, ugyanannyi fogyasztás mellett – olcsóbban előállítva.

Autó

Elég messze van Japán?

A távol-keleti természeti katasztrófa, majd az ennek nyomán az energiaellátásban bekövetkező súlyos problémák az egész világ gazdaságára kihatnak. Különösen érintett az autóipar. Magyarországon mennyire érezhetjük majd ennek a következményeit? Drágulnak az autók?

Biró Csongor Fókusz

Nyári gumi: 13 kérdés, 13 válasz

A tél elmúltával nem csupán a szervezetünk, a házunk, a kertünk, hanem az autónk is igényli a törődést, a karbantartást és a szükséges idényfeladatok ellátását. Egy autósnak a tavaszi nagytakarításon kívül a gumicserére is figyelmet kell fordítania.

Biró Csongor Autó

Top 10: a legmegbízhatóbb 10-11 éves autók

Az Auto Bild német autós szaklap közzétette a német műszaki vizsgaállomások 2010-es adatait feldolgozó statisztikáit. 7 253 709 autót vizsgáltak át, összesen 211 Németországban népszerű típust. A rangsort az határozza meg, hogy a megvizsgált autók milyen százalékánál találtak komolyabb hiányosságot a szervizek. A statisztika nem reprezentatív, de használtautó-vásárláskor hasznos lehet. A 10-11 éves használt autók között a legkevesebb meghibásodást a Porsche 911-nél találták, az első 10-ben két Porsche, egy Mercedes és egy Volkswagen mellett Toyoták és Mazdák vannak.

Biró Csongor Autó

Top 10: BMW, Audi, Peugeot - ezek a legmegbízhatóbbak

A német autóklub április végén közétett 2010-es meghibásodási toplistáját az alsó-középkategóriában a BMW 1, az Audi A3 és a Peugeot 308 vezeti. Az ADAC sárga angyalai 4,25 millió alkalommal szálltak ki 2010-ben meghibásodott autót javítani. A meghibásodási lista összeállításához ebből kizárólag egy- és hatéves autókra kiterjedően 500 ezres reprezentatív mintát emeltek ki. A hibák számák és az autó gyakoriságát ötvözve alakították ki azokat a pontszámokat, amelyek alapján rangsorolták az autókat. A lista a 2005-2010 közötti összesített és súlyozott hibák alapján készült - ezekbe nem számítanak bele az olyan lerobbanások, amelyeket kifogyott benzin, bezárt kulcs, vagy baleset okozott.

Biró Csongor Autó

Top 10: BMW, Mercedes, Audi - ezekkel a kocsikkal van a legkevesebb baj

A német autóklub április végén közétett 2010-es meghibásodási toplistáját a középkategóriában a BMW X3, a Mercedes C-osztály és a BMW 3 vezetik. A listát a Ford S-Max és az Opel Vectra zárja. Az ADAC sárga angyalai 4,25 millió alkalommal szálltak ki 2010-ben meghibásodott autót javítani. A meghibásodási lista összeállításához ebből kizárólag egy- és hatéves autókra kiterjedően 500 ezres reprezentatív mintát emeltek ki. A mintavételben csak olyan modellek szerepelnek, amelyeket legalább három egymást követő éven keresztül lényeges változtatások nélkül gyártanak, és egy évben legalább 10 ezret helyeztek belőle forgalomba Németországban. A hibák számák és az autó gyakoriságát ötvözve alakították ki azokat a pontszámokat, amelyek alapján rangsorolták az autókat. A lista a 2005-2010 közötti összesített és súlyozott hibák alapján készült.