Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d5b87f17-e02e-4cc3-92ec-e48bcaf1966f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A feladatsorra 45 percük van a diákoknak, ezután következnek az összetettebb feladatok, amelyek megoldására 135 percet kapnak.","shortLead":"A feladatsorra 45 percük van a diákoknak, ezután következnek az összetettebb feladatok, amelyek megoldására 135 percet...","id":"20250506_matematika-erettsegi-elso-resz-feladatok-terfogatszamitas-grafok-vektorok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5b87f17-e02e-4cc3-92ec-e48bcaf1966f.jpg","index":0,"item":"4615a135-23d3-4e13-93bd-ef9a430be5e8","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_matematika-erettsegi-elso-resz-feladatok-terfogatszamitas-grafok-vektorok-ebx","timestamp":"2025. május. 06. 09:22","title":"Térfogatszámítás, gráfok és vektorok – ezek szerepelnek a matekérettségi első részében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c01b8604-dd9e-4cb9-912f-2d3c16c50f02","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Portugál kutatók félszáz tanulmányt fésültek át, és a kutatási eredményekből arra a következtetésre jutottak, hogy a mérsékelt kávéfogyasztás együtt jár a halálozási kockázat csökkenésével, megvédheti a szervezetet az életkorral összefüggő betegségektől, és kimutatható mértékben növeli a várható élettartamot.","shortLead":"Portugál kutatók félszáz tanulmányt fésültek át, és a kutatási eredményekből arra a következtetésre jutottak...","id":"20250505_kavefogyasztas-hosszu-tavu-egeszsegugyi-hatasai-metaanalizis-varhato-elettartam-novekedese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c01b8604-dd9e-4cb9-912f-2d3c16c50f02.jpg","index":0,"item":"34523be9-a83a-4d6d-926e-ee19b45cc8e6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_kavefogyasztas-hosszu-tavu-egeszsegugyi-hatasai-metaanalizis-varhato-elettartam-novekedese","timestamp":"2025. május. 05. 08:03","title":"Most akkor végül is hány évvel él tovább, aki megiszik napi két-három kávét?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f4eeb45-e352-4ba9-b47a-72542217793e","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A HVG fotósa, Veres Viktor munkája hír- és eseményfotó kategóriában nyert, emellett az Escher Károly-díjat is elhozhatta a legjobb Magyarországon készült hírképért.","shortLead":"A HVG fotósa, Veres Viktor munkája hír- és eseményfotó kategóriában nyert, emellett az Escher Károly-díjat is...","id":"20250506_43-Magyar-Sajtofoto-Kiallitas-sajtofoto-dij-Capa-Kozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f4eeb45-e352-4ba9-b47a-72542217793e.jpg","index":0,"item":"c9e15aed-72a5-48c0-85b6-2725aac32c7a","keywords":null,"link":"/kultura/20250506_43-Magyar-Sajtofoto-Kiallitas-sajtofoto-dij-Capa-Kozpont","timestamp":"2025. május. 06. 10:00","title":"Kihirdették a Magyar Sajtófotó Pályázat győzteseit, kollégánk, Veres Viktor képe a legjobb hírkép díját kapta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3130e492-211a-49a7-958a-56e214140c30","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A képviselő felhívására 17 órától újra a Ferenciek terén tüntetnek a gyülekezési jog korlátozása és az arcfelismerő rendszerek alkalmazása ellen.","shortLead":"A képviselő felhívására 17 órától újra a Ferenciek terén tüntetnek a gyülekezési jog korlátozása és az arcfelismerő...","id":"20250506_hadhazy-akos-gyulekezesi-jog-tuntetes-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3130e492-211a-49a7-958a-56e214140c30.jpg","index":0,"item":"9fa3cef5-2a4b-4936-9bca-7c5e9a682241","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_hadhazy-akos-gyulekezesi-jog-tuntetes-rendorseg","timestamp":"2025. május. 06. 12:00","title":"Hadházy: A rendőrség tudomásul vette a keddi tüntetést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54a2dc70-c419-4986-b10d-5971216699dc","c_author":"HVG","category":"nagyitas","description":"A HVG fotóriportere, Veres Viktor nyerte az idei sajtófotó-pályázat legjobb hír- és eseményfotóért járó díját. A Hogy mi?! című kép, amely a tavalyi budapesti informális EU-csúcson készült, a legjobb Magyarországon készült hírképért járó különdíjat is elnyerte. Nagyítás galériánkban a legjobb díjazott fotókból válogattunk.","shortLead":"A HVG fotóriportere, Veres Viktor nyerte az idei sajtófotó-pályázat legjobb hír- és eseményfotóért járó díját...","id":"20250506_43-Magyar-Sajtofoto-Palyazat-Nagyitas-galeria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54a2dc70-c419-4986-b10d-5971216699dc.jpg","index":0,"item":"acf82061-b042-464f-90a2-5cf42d51891d","keywords":null,"link":"/nagyitas/20250506_43-Magyar-Sajtofoto-Palyazat-Nagyitas-galeria","timestamp":"2025. május. 06. 10:14","title":"Hogy mi?! Válogatás a 43. Magyar Sajtófotó Pályázat legjobb képeiből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31c5c890-c90f-4ba7-9d85-8356ba8a39c3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fokozódik a „Signal-gate” az Egyesült Államokban, miután kiderült: egy hackernek szinte ujjgyakorlat volt feltörni a kormányzati körökben használatos üzenetküldő alkalmazást.","shortLead":"Fokozódik a „Signal-gate” az Egyesült Államokban, miután kiderült: egy hackernek szinte ujjgyakorlat volt feltörni...","id":"20250506_mike-waltz-volt-nemzetbiztonsagi-tanacsado-modositott-signal-alkalmazas-telemessage-hackeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31c5c890-c90f-4ba7-9d85-8356ba8a39c3.jpg","index":0,"item":"8f6018e3-32ab-45c8-8c46-7592e9beb3aa","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_mike-waltz-volt-nemzetbiztonsagi-tanacsado-modositott-signal-alkalmazas-telemessage-hackeles","timestamp":"2025. május. 06. 09:07","title":"15 perc alatt feltörte egy hacker azt a Signal-klónt, amit Trump volt nemzetbiztonsági tanácsadója használ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e2f6d4e-0f0a-461f-a76c-eadefaeb36a2","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Ha a következő pápa megválasztásának fő kritériuma az lenne, hogy melyik bíboros neve ismertebb vatikáni körökben, illetve melyikük mennyire tudósa a kánonjognak, kevesen lennének esélyesebbek Erdő Péternél, de hazai működésének eredményei erősen árnyalják a képet. ","shortLead":"Ha a következő pápa megválasztásának fő kritériuma az lenne, hogy melyik bíboros neve ismertebb vatikáni körökben...","id":"20250505_hvg-erdo-peter-eselyei-papavalasztas-portre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e2f6d4e-0f0a-461f-a76c-eadefaeb36a2.jpg","index":0,"item":"1ea9c54c-449e-4adc-8af2-cd5826813498","keywords":null,"link":"/360/20250505_hvg-erdo-peter-eselyei-papavalasztas-portre","timestamp":"2025. május. 05. 06:30","title":"Pápaválasztás: Erdő Péter esélyeit rontja, hogy bíborossága alatt egymilliónál is többen pártoltak el a magyar katolikus egyháztól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d65865b1-ab60-4c89-8ce1-4c40c05fb994","c_author":"Földvári Zsuzsa","category":"360","description":"Nem volt választás, a hatósági parancs szerint le kellett ölni a Meixner-birtok állatait a száj- és körömfájásjárvány miatt. A család nem adja fel, noha nagy áldozatokra lesz szükség az üzlet marhatartás újraindításához.","shortLead":"Nem volt választás, a hatósági parancs szerint le kellett ölni a Meixner-birtok állatait a száj- és körömfájásjárvány...","id":"20250506_szaj-es-koromfajas-szarvasmarhak-leolese-Paul-Meixner-Burgenland-Rajka-Level-Hegyeshalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d65865b1-ab60-4c89-8ce1-4c40c05fb994.jpg","index":0,"item":"2acade79-9cb3-43f3-9e71-3786c457a8d9","keywords":null,"link":"/360/20250506_szaj-es-koromfajas-szarvasmarhak-leolese-Paul-Meixner-Burgenland-Rajka-Level-Hegyeshalom","timestamp":"2025. május. 06. 17:30","title":"Újrakezdi és indiai munkásai bérét sem csökkenti az osztrák-magyar gazda, akinek a járvány elvitte háromezer marháját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Mini John Cooper Works felhozatalának leggyengébb modellje 231 lóerős, és pontosan ugyanennyire potens a legerősebb is. Mégis zongorázni lehet a különbséget közöttük.
1959-et írtunk, amikor az első Mini elhagyta a gyártósort, és ezt követően csak két esztendőt kellett várni arra, hogy a városi kisautóból elkészüljön az első felspécizett változat, a brit John Cooper által készített 55 lóerős Mini Cooper. A felpaprikázott apróság komoly sikereket ért el a raliban és a Cooper néven innentől kezdve egyet jelentett a száguldással. Ezután eltelt néhány évtized, a Minit 2001-ben felvásárolta a BMW, és 2003-ban elkészültek az első Cooper-tuningszettek. 2007-ben aztán a John Cooper Works márkanév is a bajor márkáé lett, és innentől kezdve egymás után kapjuk a fürgébbnél fürgébb Mini JCW modelleket.
László Ferenc
A helyszín
Bár az újkori Minik már egyáltalán nem olyan mikroautók, mint az évtizedekkel korábban kijött elődeik, azért még mindig a városi kisautók közé sorolhatjuk őket. A gyártó hazai képviselete úgy döntött, hogy lehetőséget biztosít az összes JCW modell kipróbálására és összehasonlítására, és remek döntést hozott akkor, amikor nem a "nagy" Hungaroringre, hanem a "kicsi" Euroringre helyezte a rendezvényt. Aki esetleg nem ismerné: ez egy rendkívül technikás, 2750 méter hosszú és 10-14 méter szélességű aszfaltcsík az M5-ös örkényi lehajtójánál, melyről most már elmondhatjuk, hogy remekül passzol a Mini JCW-k "kicsi, de erős" karakteréhez.
László Ferenc
A hozzáadott érték
Olvasóinkban joggal merülhet fel a kérdés, hogy mivel nyújt többet egy Mini JCW, mint a többi, úgymond hétköznapi Mini. A legfontosabb ugyebár a nagyobb teljesítményű motor, mely jelen esetben egy 2 literes lökettérfogatú, négyhengeres turbós benzinmotor, mely kiviteltől függetlenül 231 lóerős teljesítménnyel rendelkezik. Ehhez társul egy sportosan mély hangú, adott esetben ropogósan durrogó kipufogó, no és persze a 18-19 colos felnik, a négydugattyús fékek, a sportfelfüggesztés, a nagyobb légbeömlők, a hátsó spoiler és a megannyi kisebb-nagyobb JCW díszítőelem.
László Ferenc
A háromajtós
Ha az igazi, hamisítatlan Mini Cooper kvintesszenciát keressük, nem is kell tovább keresgélnünk: a háromajtós JCW áll a legközelebb ahhoz, amit John Cooper eredetileg 1961-ben négy kerékre helyezett. Ez a 3,87 méter hosszú kisautó rendkívül fordulékony, ami nemcsak a versenypályán, hanem a városban is igen jól tud jönni. Ehhez mindössze 1280 kilogrammos tömeg társul, ami azt eredményezi, hogy 6,1 másodperc alatt megoldható a 0-100-as sprint, már amennyiben a kormány mögötti fülekkel is pofozható automataváltós kivitelhez van szerencsénk.
Mi a pályanapon csupa automata kocsit hajtottunk, de úgy gondoljuk, hogy a hatsebességes manuálváltó és az általa biztosított 6,3-as gyorsulási szintidő is igen korrekt lehet. Autópályán is ez a kivitel dominál, hiszen a végsebessége 246 km/h.
László Ferenc
A nyitható tetős
A kabrió Mini JCW lényegében nem más, mint egy nyitható tetejű háromajtós modell. A durrogós kipufogó lenyitott tető, de még felhúzott vászontető esetén is hangosabb, mint a normál háromajtós esetében. Arra viszont nem árt felkészülni, hogy a szükséges merevítések miatt nehezebb, az egyébként változatlan hosszúságú kabrió. A 105 kilogrammal nagyobb tömeg miatt az állórajtos gyorsulás 100-ra 6,5 másodpercig tart, a végsebesség pedig "csak" 242 km/h, de ezeket az alapmodellhez képest nüansznyi különbségeket a gyakorlatban szinte egyáltalán nem érezni.
László Ferenc
A kombi
Míg a normál 3 ajtós és a kabrió Mini nagyon hasonló vezetési élményt biztosít, addig a kombi egy teljesen más karakter. Ez esetben már egy 4,25 méteres járgányhoz van szerencsénk, ami abszolútértékben még mindig nem számít nagynak, de az alapkivitelhez képest ég és föld a különbség – legalábbis a versenypályán mindenképpen. Az egyenesfutás ugyan jobb, de kanyarokban már nem olyan fickós a Clubman JCW, ami többek közt annak is a következménye, hogy ez a Mini bizony már 1550 kilogramm tömegű.
László Ferenc
A motor természetesen ezúttal is 231 lóerős, viszont a nagyobb tömeg miatt enyhén más hangolású. Míg a két kisebb példány esetében az 1250-4800-as fordulatszám tartományban 320 Nm nyomaték áll rendelkezésre, addig itt és a Countrymanben 1450 és 4500 között 350 Nm-t kapunk, és a maximális teljesítmény 200-zal alacsonyabb fordulatszámon érhető el. A 0-100-as gyorsulás 6,3 másodpercnyi időt vesz igénybe, a legnagyobb sebesség 238 km/h. Télen jó szolgálatot tehet az alapáras négykerékhajtás, bevásárláskor pedig jól jón a 360-1250 literes csomagtartó.
A terepjáró
A valaha készített legnagyobb Mini a kompakt divatterepjárók piacán hadrendbe állított új Countryman JCW, mely az elődjénél sokkal nagyobb és komolyabb autó lett. A rendezők jól érezték, hogy ezt az alapmodellnél 14,3 centiméterrel magasabb, 9,5 centiméterrel szélesebb, 1615 kilogrammos crossover nem igazán versenypályára való, így ezt a kivitelt nem az Euroringen, hanem a környező közutakon próbálgattuk. A Clubmanével megegyező, a kisebb Minikénél enyhén nyomatékosabb motor még a nagy és nehéz kasztni ellenére is 6,5 másodperces 0-100-as gyorsulást tesz lehetővé, de például a végsebesség már csak 234 km/h.
László Ferenc
Ötödik sebességi fokozatban egy 80-120-as gyorsulás 7,9 másodpercig tart, szemben a háromajtós kivitel 5,6 másodperces értékével, ami bizony több mint 40 százalékos időtöbblet. A gyakorlatban ez az ára a divatos SUV-formatervnek.
A 4,3 méter hosszú újdonság természetesen alapáron négykerékhajtású, és az összes Mini közül ennek van a legnagyobb üzemanyagtartálya (44-48 liter helyett 51 literes), és a legtágasabb, nem kevesebb mint 450-1390 literes csomagtartója. A Countryman JCW-ről kijelenthető, hogy egy teljes értékű családi autó, mellyel a hétvégén azért nagyon jókat autózhat a hegyekben egyedül is a család autókedvelő tagja.
László Ferenc
Melyiket vennénk meg?
Ha szigorúan az élményfaktort nézzük, akkor a négy JCW közül egyértelműen a háromajtós normál Minit választanánk. Még akkor is, ha a kétkerékhajtás miatt adott esetben kicsit nehéz az útra vinni a teljesítményt – cserébe ugyanis egy rekordkönnyű, igen alacsony építésű, apró kis élményautót kapunk. Ami ráadásul messze a legolcsóbb a kínálatban a maga 8,7 millió forintos alapárával.
A kabriós élvezetekért minimum 10,1 millió forintot kell kiadnunk, és ehhez apró negatívumként már bejön a háromajtósénál nagyobb tömeg. A 11 milliós forintos kezdőárú Clubman már sokkal inkább a praktikumról és kevésbé a vezetési élményről szól, a 11,8 millió forintos alapárú Countryman pedig már egy teljesen más történet, a maga emelt és nagy tömegű karosszériájával.
László Ferenc
A riválisok közül említést érdemel többek közt a 9,5 millió forintos alapárú Audi S1, mely ugyanúgy 231 lovas, mint a Mini JCW, és 5,8 másodperc alatt képes nulláról százra katapultálni. Szólnunk kell még az Opel Corsa OPC-ről is, mely 207 lóerős, 7,3 másodperces gyorsulású és 230-as végsebességű apró méregzsák akár már 6,1 millió forint ellenében hazavezethető.
László Ferenc
Létrás élmény
Nem pont a száguldásról, hanem sokkal inkább a szabadban történő táborozásról szól a Mini tetejére applikálható sátor, melybe egy létrán mászhatunk fel. Belül 90 centiméteres belmagasság, kisebb-nagyobb rakódóhelyek és LED-világítás fogad:
László Ferenc
László Ferenc
Puha vagy kemény?
Érdekesség, hogy míg közúton mindegyik Mini JCW túl keménynek tűnhet, versenypályán rögtön kicsit puhának érződik még a legsportosabb is. Főleg akkor, ha már ismerjük a pályát, és elkezdjük a kocsik határait feszegetni. A hétköznapi használat során viszont remek szolgálatot tesz a váltó körül tekergethető hatalmas üzemmódválasztó tárcsa, mellyel akár környezettudatos halk kocsivá is varázsolhatjuk a sport módban hörgő és prüszkölő, megfeszített izomzatú Mini JCW-ket.
A végére pedig egy 360 fokos videót hagytunk, melyben szabadon pásztázható módon megtekinthető, hogy milyen egy kör a Mini JCW-ben az Euroringen:
Két góllal is vezettek az olaszok az első félidő után, a rendes játékidő utolsó perceiben fordított a Barcelona, majd az Inter hosszabbításra mentette a meccset, és végül meg is nyerte azt.