szerző:
hvg.hu

Pénteken nyitja meg kapuit a fővárosban a Budapest Auto Show, ahol lesz olyan autó, ami egyenesen a Frankfurti Autószalonról érkezik Magyarországra, és több olyan modell is, amit akár tesztkörre is el lehet vinni. Az esemény kapcsán összeállítottunk egy kvízt, és ha tudja a válaszokat, ön is ott lehet a kiállításon.

Október 27. és 29. között rendezik meg a fővárosban a Budapest Auto Show nevezetű autókiállítást, melyet több okból is érdemes lehet felkeresni. Egyrészt hazánkban itt láthatók majd először a kiállító cégek legújabb, éppen csak néhány hete a Frankfurti Autószalonon bemutatott új modelljei. Másrészt pedig ez a rendezvény nem a "mindent a szemnek, semmit a kéznek" alapelvre épül, hanem a látogatóknak lehetőséget kínál az autók tesztvezetésére is.

Az október 26. éjfélig online megvásárolt jegyek 1000 forintba, a helyszínen értékesített jegyek 1500 forintba kerülnek – a belépés a 12 év kor alattiak számára ingyenes. De akár a felnőttek is ingyen látogathatják a kiállítást, amennyiben helyesen válaszolnak a rendezvényen megtekinthető autók kapcsán feltett kvízkérdésekre és szerencsések lesznek a sorsoláson. Ez utóbbin 10x2 ajándék belépő talál gazdára.

Ford Focus RS

Ezzel a Forddal egy komplett család csomagokkal együtt éppúgy elvihető nyaralni, mint ahogy remek körök autózhatók vele egy versenypályás nyílt napon. A benzingőzzel fertőzött sofőrök arcára elsősorban a 2,3 literes EcoBoost motor csal mosolyt, mely erőforrás 350 lóerős teljesítményt és túltöltéssel akár 470 Nm-es nyomatékot szabadít rá a kerekekre. Ráadásul nemcsak az elsőkre, hanem mind a négyre, a maximális gyorsulásról és trakcióról ugyanis a gyártó fejlett összkerékhajtása gondoskodik. A 0–100-as sprint a rajtelektronika segítségével akár 4,7 másodperc alatt letudható, a gyorsulásnak pedig csak 266 km/h-nál szakad vége.

Mi a Focus RS különlegessége?

A. Level 3-as önvezető képesség.

B. Speciális drift üzemmód.

C. 9-sebességes automataváltó.

©

Jaguar XF Sportbrake

Habár manapság szinte még a csapból is a divatterepjárók folynak, sokan nem szeretik a terepjárós formát, és nem rajonganak az átlagosnál magasabb üléspozícióért. Pontosan nekik készült a praktikus kivitelű Jaguar XF Sportbrake, mely a nemes brit márka legújabb kombija. Érdekesség, hogy az új modell 6 milliméterrel rövidebb az elődjénél, de mivel a tengelytávja 51 millimétert gyarapodott, belül több hely jut az utasoknak. Természetesen csomagokból is rengeteget magába tud fogadni az XF Sportbrake: az 550-ről 565 literesre növelt, és nem mellesleg sportosan elegáns puttonyban az ülések lehajtását követően akár 1,7 köbméternyi hely áll rendelkezésünkre. A négyféle dízel- és két benzinmotorral gyártott kombi legerősebb kivitele 380 lóerős.

Az XF Sportbrake-kel nemrégiben mekkora rekordsebességgel húztak egy síelőt?

A. 88 km/h.

B. 188 km/h.

C. 288 km/h.

©

Lexus RX 450h

A Toyota prémiummárkájának futurisztikus külcsínű divatterepjárója kis túlzással olyan, mint egy négy keréken gördülő űrhajó. És ezt nemcsak a design, hanem a high-tech hibrid hajtáslánc kapcsán is bizton állíthatjuk. Utóbbinak részét képezi egyrészt egy 3,5 literes hathengeres benzinmotor, másrészt pedig két villanymotor, melyek összteljesítménye 313 lóerő. Álló helyzetből mindig elektromosan indul az autó, később szinte észrevétlenül kel életre a benzinmotor, ha pedig elég töltöttség van a NiMh akkumulátorpakkban, akkor akár tisztán elektromos meghajtást is használhatunk. A fokozatmentes CVT-váltó igen jó hatékonysággal teszi a dolgát, a manuális váltás szerelmesei pedig virtuális sebességfokozatokat is kapcsolgathatnak. A 15 hangszórós és 7.1-es hangzású Mark Levinson hangrendszer pedig már csak a hab az audiofil petrolhead tortán.

Mely cég készíti az utastér lézergravírozású fabetéteit?

A. Yamaha.

B. Honda.

C. Suzuki.

©

Nissan Leaf

A 2010-ben kijött Nissan Leaf egy teljes értékű ötszemélyes villanyautó, mellyel körülbelül 200 kilométeres távolság is megtehető egy feltöltéssel. A formailag mára már enyhén megfáradt modellt néhány hete váltotta a kívül-belül teljesen megújult 2017-es kiadás. Az elődjénél sportosabb külcsínt kapott elektromos autó tengelytávja változatlan maradt, azonban az utastér alatti akkumulátorcsomag kapacitása 30-ról 40 kWh-ra nőtt. Az NEDC szabvány szerint hatótávolság 250-ről 378 kilométerre nőtt, és villámtöltővel 40 perc alatt mintegy 80 százalékos töltöttségi szint érhető el. Erősebb lett és immár 150 lóerős az e-motor, ami a nulla fordulatszámtól elérhető 320 Nm-es nyomatéka révén akár 7,9 másodperces 0–100-as gyorsulást biztosít. Újdonság a gombnyomásra ki/bekapcsolható e-Pedal, mely lehetővé teszi, hogy kizárólag a gázpedál kezelésével gyorsítsunk, lassítsunk, állóra fékezzünk és állóhelyzetben tartsuk a kocsit.

A féklámpák milyen motorfékes lassulás felett kapcsolnak be?

A. 0,1 G.

B. 0,3 G.

C. 0,5 G.

©

Opel Grandland X

Éppen hogy csak megérkezett a hazai Opel kereskedésekbe az elérhető árú Crossland X, máris itt az eggyel nagyobb méretkategóriában támadó új villámos modell, a Grandland X. Nyílt titok, hogy az immár a PSA-konszernhez tartozó német márka a Peugeot 3008 technikájára épül, de laikus szemmel nehéz megállapítani a két típus közötti rokonságot. A közel 4,5 méter hosszú új szabadidő-autó elsősorban kellemesen tágas utasteréről, illetve 514 literről 1652 literre bővíthető csomagtartójáról ismerszik meg. A többféle benzin- és dízelmotorral készülő típusban szinte minden új technológiai fejlesztés helyet kapott. Elérhető többek közt a gyalogosfelismerős vészfékező rendszer, a fáradtságérzékelő, a 360 fokos kamera, az adaptív LED-fényszóró. Sőt, a csomagtartó akár láblendítéssel is nyitható.

Milyen új változat érkezik jövőre a Grandland X-ből?

A. GSi.

B. OPC.

C. Plugin hibrid.

©

Peugeot 5008

A francia gyártó 2009 és 2016 között gyártotta az 5008-as modell első generációját, ami egy közkedvelt egyterű volt. Mostanság azonban a SUV-ok sokkal jobban fogynak mint a szebb napokat is látott egyterűek, így a második generációs 5008-as leginkább már csak nevében emlékeztet az elődjére. A hétszemélyes szabadidőautónak tekinthető új modell elsősorban egyszerűen variálható utasterével, tologatható és lehajtható üléseivel, illetve méretes, nem kevesebb mint 780 literes csomagterével csábít vásárlásra. Fontos előrelépés, hogy az 5008 tömegén közel 100 kilogrammot sikerült faragni, így az alapmodell mindössze 1310 kilogrammot nyom. Az akár háromhengeres benzinmotorral is rendelhető típus 1,6 és 2 literes dízelmotorokat kapott, melyek közül a legnagyobb teljesítményű 180 lóerős.

Mi az 5008 egyedi vonása?

A. A gesztusvezérléses rádió.

B. A lábmasszírozó funkció.

C. A rekordkicsi kormány.

©

Seat Arona

A Seat tavaly komoly sikereket ért el a kompakt divatterepjárók piacán hadrendbe állított, remek ár-érték arányú Atecával. Idén megérkezett a típus mosásban némileg összement testvérmodellje, az alig 4,1 méter hosszú Arona, mellyel a VW-konszern sportos spanyol márkája a crossoverek egyre népesebb mezőnyében áll rajtvonalhoz. Kompakt kivitel ide vagy oda, akár két megtermett felnőtt is elfér egymás mögött az utastérben, a 410 literes csomagtartó pedig rekordközeli kapacitással kecsegtet. Az új Ibiza platformjára épülő Arona személyreszabhatóság tantárgyból mindenképpen jelest érdemel, ugyanis közel 70-féle színkombinációban rendelhető. A drágább kivitelekhez adaptív futómű is jár, melynek révén egyetlen gombnyomással válthatunk a normál és a sportosan feszes beállítás között.

Hány lóerős a jelenlegi legerősebb Arona?

A. 150.

B. 170.

C. 190.

©

Toyota C-HR Hybrid

A Toyotákat elsősorban a megbízhatóságuk miatt szerettük meg az elmúlt évtizedekben, és kevés olyan modellje volt a japán gyártónak, mely kifejezetten az egyedi külcsínje került volna az érdeklődés középpontjába. A nemrégiben debütált C-HR esetében viszont merészen kezelte a tervezőceruzát a Toyota, végeredményképp pedig egy divatos külcsínű, karakteres megjelenésű kompakt szabadidő-autót kaptunk. A többféle motorral készülő modellből sem hiányozhat a japánok fejlett hibrid hajtáslánca, mely ezúttal 122 lóerős összteljesítménnyel rendelkezik. Az 1380 kilogramm alaptömegű környezetbarát modell gyári vegyes fogyasztási értéke 3,8 liter üzemanyag 100 kilométerenként. A négyes Prius technikáját felvonultató C-HR fékezéskor energiát nyer vissza, amit azonnal betáplál a hibrid rendszer akkumulátorába.

Minek a rövidítése a típusjelzés?

A. Comfort High-Rider.

B. Coupé High-Rider.

C. Clean Hybrid-Racer.

©

A megfejtéseket az [email protected] e-mail-címre várjuk.