szerző:
hvg.hu

Az amerikai közlekedésbizonsági hatóság legfrissebb tanulmánya szerint nagyon nem mindegy, hogy milyen évjáratú autóban rójuk a kilométereket.

Valószínűleg kevesen lepődnek meg, ha azt mondjuk: a régebbi autók kevésbé biztonságosak, mint a mostaniak. Mindez azonban már nemcsak „népi bölcsesség”, a hivatalos felmérések is ezt a kijelentést igazolják. Korábban például a Chevrolet eresztette össze egy 1959-ben és egy 2009-ben gyártott kocsiját, most pedig egy felmérés is készült a témában.

Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) legfrisseb tanulmánya szerint a ma gyártott személyszállító autókban sokkal kisebb valószínűséggel halnak meg az utasok, mint a régebbiekben. Mindez ráadásul minden személyszállító autót érint, a sportkocsiktól a pickup-okon át egészen a furgonokig.

Az NHTSA meghatározása szerint a 2012 előtt készült – vagyis a 6 évnél idősebb – autók már régi autóknak számítanak. A tanulmányban egyébként 2013–2017, 2008–2012, 2003–2007, 1998–2002, 1993–1997, 1985–1992, valamint 1984 előtti kategóriákat határoztak meg.

©

A statisztikai adatok egymással összehasonlítva igazán beszédesek. A baleseti statisztika szerint a halálos balesetek 55 százaléka például az 1985 előtt gyártott autókban következett be, míg a 2013 és 2017 között gyártott kocsiknál ez az arány „csak” 26 százalék.

Mindez persze nem meglepő, hiszen az elmúlt egy-két évtizedben komoly technológiai fejlődésen ment át az autóipar, és mára a biztonsági elvárások is jóval magasabbak egy törésteszten, mint korábban. Jó példa erre az EuroNCAP nemrég bevezetett új pontozási rendszere.

Az NHTSA szerint ezért érdemes minél újabb autót vásárolni, mert így jelentősen csökkenthető a halálos balesetek valószínűsége.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!
hvg.hu Autó

Ez az autó most a legbiztonságosabb Európában

Majdnem négy hónapot kellett várni arra, hogy a független európai szervezet, azaz az EuroNCAP közzétegye 2018 első töréstesztjét. Igaz, az eredményt már a szigorúbb feltételek alapján számolták ki.