szerző:
hvg.hu

Azt írták, hogy a menet közbeni mérésekre alkalmas kocsival nem kell a mért járművel azonos sebességgel, ugyanabban a sávban haladni.

Miután Óberling József főosztályvezető rendőrezredes, rendőrségi főtanácsos a Rádió 1 reggeli műsorában elmagyarázta, hogyan működik a rendőrség civil elfogóautós projektje, a hatóság közleményt is kiadott a sofőröket izgalomban tartó módszerről.

Ebben cáfolták, hogy a közlekedési jogsértések kiszűrésére használt civil autókkal gyorshajtásra kényszerítenék a közlekedőket.

Azért használnak jelöletlen kocsikat – olvasható a közleményben –, mert járőrautókkal a mások életét is veszélybe sodró sofőröket kevésbé lehet kiszűrni, mert a szabályokat jellemzően csak addig tartják be, amíg látják a rendőröket. Éppen ezért a rendőrség a balesetek megelőzésért kombináltan alkalmazza az álló és a menet közbeni méréseket.

Új módszerrel, észrevehetetlenül is traffipaxoznak a magyar rendőrök, mutatjuk

A rendőrök tavaly óta dolgoznak az új projekten, de csak az idei évben állt minden össze ahhoz, hogy élesben is el tudják indítani.

Nem újdonság, hogy civil autókat is használnak ellenőrzésre, az viszont igen, hogy – baleseti helyzetre tekintettel – április 16-án felújított és hitelesített FámaLézer készülékekkel szereltek fel a kocsikat. Ezek az eszközök a sebességtúllépés dokumentálásán túl képesek más, menet közben elkövetett, a közlekedésbiztonságra veszélyes magatartások rögzítésére is. Ilyen jogsértések a leállósáv szabálytalan használata az autópályán, a vasúti átjárót biztosító berendezés tilos jelzésén történő áthaladás, a kijelölt gyalogos-átkelőhelyre vonatkozó elsőbbségi szabályok megszegése, a záróvonal-átlépés, a közúti forgalom irányítására szolgáló fényjelzőkészülék tilos jelzésén való áthaladás, a szabálytalan sávváltás, a kötelező haladási irányra vonatkozó szabályok megsértése, a kézben tartott mobiltelefon használatára vonatkozó tilalom megsértése.

A közösségi médiában terjedő hírekre, amelyek szerint a civil autókkal gyorshajtásba hajszolják az egyébként szabályosan közlekedő sofőröket, úgy reagáltak, hogy

a rendőrnek nem érdeke a bírság kiszabása".

A menet közbeni mérésekre alkalmas kocsival nem kell a mért járművel azonos sebességgel, ugyanabban a sávban haladni. A szabályszegésen ért járművet pedig ott állítják le, ahol azt biztonságosan meg lehet tenni, tehát autópálya leállósávjában nem – magyarázták.

Végül tanácsokat adtak arra az esetre, hogyan reagáljanak a sofőrök, ha agresszív, a követési távolságot be nem tartó járművezető akarja őket "letolni":

  • a megengedett sebességet ekkor se lépje túl;
  • húzódjon át a másik sávba az első alkalommal, amikor ezt biztonságosan meg lehet tenni;
  • ne próbálja indokolatlan lassítással „megregulázni” a másik járművezetőt!

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!