Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Idén ugrásszerűen megnőtt az önkormányzatok kötvénykibocsátása, amellyel forráshiányos gazdálkodásukat próbálják javítani. Eddig már 50 milliárd forint felett tart a kötvénykibocsátásból származó eladósodás mértéke. A helyhatóságok az uniós források lehívása maitt aggódnak, és a kiskapukat keresik, kormány és az Állami Számvevőszék pedig a konvergenciaprogramot félti, ezért a hitelfelvétel korlátozását szorgalmazza.
Az önkormányzatok közül legutóbb Bács-Kiskun, illetve Komárom-Esztergom megye közgyűlése döntött kötvénykibocsátásról. Az előbbi ötmilliárd forint, utóbbi pedig négymilliárd forint értékben bocsátana ki kötvényt. A két önkormányzat már sokadik a sorban, hiszen csak ebben az évben már több mint 50 milliár forint értékben bocsátottak ki kötvényt a helyhatóságok. Az önkormányzati akciók mögött gyakran a megvont források pótlása és az uniós támogatások lehívásához szükséges önrész biztosítása áll.
Az önkormányzatok kötvénykibocsátási hullámára a Pénzügyminisztérium (PM) is felfigyelt. Veres János a szaktárca vezetője még májusban be is jelentette, hogy valamilyen módon korlátozni fogják az önkormányzatok eladósodását, mivel az ilyen mértékű hitelfelvétel a konvergenciaprogram alakulását is veszélyeztetheti. Az önkormányzatok eladósodása ugyanis növeli az államadósságot, hiszen költségvetés egyik fejezete a helyhatóságoké. Az ESA eredményszemléletű mérlegébe is beleszámít az önkormányzatok kötvénykibocsátása, mert az olyan, mintha az önkormányzatok hitelt vettek volna fel – közölte kérdésünkre a PM.
A kormány szigorító törekvéseitől tartanak az önkormányzatok. Völner Pál Komárom-Esztergom megye közgyűlésének fideszes elnöke a múlt heti közgyűlés után például úgy nyilatkozott az MTI-nek, hogy ha a tervet elfogadják, lehetetlen lesz az uniós források igénybevétele. Az önerőt ugyanis a megye saját költségvetéséből nem tudja biztosítani. Bányai Gábor, a Bács-Kiskun Megyei Közgyűlés fideszes elnöke pedig annak az aggodalmának adott hangot, hogy a kormány jövő évi költségvetése a további elvonások miatt a megyei önkormányzatokat, és rajtuk keresztül a megyéhez tartozó oktatási és egészségügyi intézményeket "padlóra küldi”.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) szerint hosszú lejáratú önkormányzati adósságállomány összege 2005-ben 285 milliárd forint volt, ami 2006-ban 411 milliárdra nőtt. Ennek egyharmada a fővároshoz és kerületeihez kötődik, kétharmada pedig 15-20 nagyvároshoz. Az ÁSZ különösen aggasztónak tartja a kötvénykibocsátásból származó eladósodás meredek emelkedését: míg 2005-ben 5 milliárd forintért bocsátottak ki kötvényt az önkormányzatok, tavaly már 22 milliárd forintnyit, az idei év eddigi szakaszában pedig 50 felett járunk. Az így vállalt kötelezettségben azért látnak a számvevők különösen nagy kockázatot, hogy ezeket a hiteleket a helyhatóságok nem fejlesztésre, hanem folyó kiadások finanszírozására költik.
Az önkormányzatok kötvénykibocsátási hullámára a kormány egy a Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB) közösen kidolgozott kedvező hitelkonstrukcióval válaszolt egyelőre, amelyet Bajnai Gordon, önkormányzati és területfejlesztési miniszter jelentett be egy pár hete. A hitelprogram lényege az lenne, hogy az első öt évre, amikor még zajlik a beruházás, a felmerülő kamatköltség közel 80 százalékát a kormány állja, így a felvett összeg 1-1,5 százalékát kitevő kamatot kellene kifizetniük az önkormányzatoknak ez idő alatt. Emellett Aladics Sándortól, az MFB vezérigazgató helyettesétől az is megtudtuk, hogy az MFB mind a kötvény, mind a hitelkonstrukciót támogatja, amelynek jegyében az uniós forrásokhoz szükséges önrész kifizetéséhez 60 milliárd forintos kötvénykibocsátási konstrukcióval szeretne megjelenni a piacon.
A kérdés azonban továbbra is az, hogy az önkormányzatok mennyire kapnak majd egy olyan kötöttebb pénzfelhasználású konstrukció után, mint amilyet az MFB is kínál. A kormány és az MFB által kidolgozott hitelprogram mögött állami támogatás van ugyan, viszont csak az uniós derogációs programok (az ivóvízminőség-javításhoz, a szennyvízelvezetéshez, illetve a hulladékgazdálkodáshoz felvehető uniós források) finanszírozására lehet felhasználni, folyó kiadások finanszírozására nem – mondta Adalics Sándor.
A kötvénykibocsátás során azonban ilyen kötöttségek nincsenek. A kötvények sajátosságai a zárt kibocsátás, a viszonylag hosszú futamidő, a késleltetett törlesztés. Ennek előnyei mellett viszont a tényleges teherbírást elleplező kockázata is van. Egyrészt, mert a 2007-ben eddig kibocsátott kötvények törlesztését a következő önkormányzati választások után kell megkezdeni, másrészt pedig a ─ különösen a zártkörű ─ kibocsátással kapcsolatos kockázatelemzés jóval elnagyoltabb, mint a banki adós és hitelminősítés – hívja fel a figyelmet az ÁSZ az idei költségvetési törvényjavaslat makrogazdasági megalapozottságát értékelő tanulmányában.
Aladics Sándor a hitelfelvétel és a kötvénykibocsátás közötti különbséget elemezve kérdésünkre megjegyezte: mindkét konstrukciónak megvannak a maga előnyei és hátrányai. A kötvénykibocsátásnál – a hitelfelvétellel szemben – könnyebbséget jelenthet az önkormányzatoknak, hogy nem kell közbeszerzést kiírniuk, és a pénzfelhasználás is szabadabb. Amikor viszont eljön az idő, akkor fizetni kell, ami miatt a kockázat is nagyobb. Egy hitelfelvétel ebből a szempontból rugalmasabb pénzügyi eszköz, hiszen annak visszafizetése tolható, az időtartama meghosszabbítható és a részletfizetés átütemezhető – mutatott rá az MFB vezérigazgató helyettese. A kötvénykibocsátásnál továbbá árfolyamkockázattal is kell számolni, amennyiben az devizaalapú - tette hozzá Aladics.
A jelenlegi kiskapukat a magas kockázatok miatt, az ÁSZ-jelentés alapján is úgy tűnik, a kormány próbálja bezárni. Ennek egyik módja a hitelfelvétel korlátozása, amelyhez azonban a kétharmados önkormányzati törvényt kellene módosítani. A folyamat jelenlegi állásáról a pénzügyi tárcától azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a kérdéskörről (például mire ne használhassák fel ezeket a pénzeket) ötpárti egyeztetés folyik.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Két héten belüli döntést ígért, de két nap után lecsapott három iráni nukleáris létesítményre Donald Trump azzal a bombával, amellyel csak az USA rendelkezik. Azt találgatják, első és második elnöksége eddigi legnagyobb kockázatvállalását előre kiszámított módon, furfangosan tette, vagy kiszámíthatatlan szeszélyből.
Lehetséges forgatókönyvek.
Értetlenül állnak „a várható intézkedések súlya előtt”.
Súlyos betegség Romániában azonosított juhhimlő, amely gazdasági károkat is okozhat.
Furcsa részeletek derültek ki a HUN-REN Irányító Testületének üléséről. Miért szavaz valaki igennel az átalakításra, ha aztán lemond?