Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f0de0480-afb5-4926-bdbf-c799e5227ae6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bár sokan várják, hogy a Microsoft lazítson a Windows 11 rendszerkövetelményein, a vasszigor eltörléséről szóló hírekből semmi nem igaz. ","shortLead":"Bár sokan várják, hogy a Microsoft lazítson a Windows 11 rendszerkövetelményein, a vasszigor eltörléséről szóló...","id":"20241217_microsoft-windows-11-hardverkovetelmenyek-lazitasa-hirek-felreertes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0de0480-afb5-4926-bdbf-c799e5227ae6.jpg","index":0,"item":"342c0485-a6b3-443e-8e5c-a4982c9bcb03","keywords":null,"link":"/tudomany/20241217_microsoft-windows-11-hardverkovetelmenyek-lazitasa-hirek-felreertes","timestamp":"2024. december. 17. 09:03","title":"Terjedni kezdett, hogy minden gépre telepíteni lehet majd a Windows 11-et – de mi igaz ebből?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"062ca3b8-23cd-4cff-8858-acc62745165e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Vádat emeltek egy dunaföldvári nő és barátnője ellen.","shortLead":"Vádat emeltek egy dunaföldvári nő és barátnője ellen.","id":"20241217_bosszu-szexpartner-hirdetes-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/062ca3b8-23cd-4cff-8858-acc62745165e.jpg","index":0,"item":"1d9b1ce5-8169-470a-b31c-f92454a7eaff","keywords":null,"link":"/itthon/20241217_bosszu-szexpartner-hirdetes-vademeles","timestamp":"2024. december. 17. 08:31","title":"Bosszúból adtak fel szexpartnerkereső hirdetést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2539ea2-dd2c-4205-a053-a4aa12d43619","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A sűrű nemzetközi kamionforgalom miatt tisztálkodási és mosási lehetőséget is biztosítanak a sofőrök részére.","shortLead":"A sűrű nemzetközi kamionforgalom miatt tisztálkodási és mosási lehetőséget is biztosítanak a sofőrök részére.","id":"20241217_szerb-hatar-shell-tompa-toltoallomas-benzinkut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2539ea2-dd2c-4205-a053-a4aa12d43619.jpg","index":0,"item":"a393168a-716c-499f-b878-02f9357db765","keywords":null,"link":"/kkv/20241217_szerb-hatar-shell-tompa-toltoallomas-benzinkut","timestamp":"2024. december. 17. 09:55","title":"A szerb határ mellett, Tompán nyitott új benzinkutat a Shell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6853cd5e-022e-4787-9a11-5687c4664f1b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már az Apple Maps-szel is körbenézhet a magyar nagyvárosokban, akkor is, ha böngészőn keresztül használja a szolgáltatást.","shortLead":"Már az Apple Maps-szel is körbenézhet a magyar nagyvárosokban, akkor is, ha böngészőn keresztül használja...","id":"20241218_apple-maps-terkepszolgaltatas-web-look-around-uj-funkcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6853cd5e-022e-4787-9a11-5687c4664f1b.jpg","index":0,"item":"3188d40c-2ab4-4677-93e6-bb5047f58a75","keywords":null,"link":"/tudomany/20241218_apple-maps-terkepszolgaltatas-web-look-around-uj-funkcio","timestamp":"2024. december. 18. 17:03","title":"Hasznos újítást kapott az Apple térképszolgáltatása, még közelebb került a Google Mapshez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2ef5929-6678-40c0-bc0e-14ec0fa68ea3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy amerikai nő beperelte az Apple-t amiatt, hogy a vállalat nem használja azt a 2021-ben bemutatott eszközét, ami gyermekpornográfiával kapcsolatos képekre rámutatva segített a pedofilok leleplezésében.","shortLead":"Egy amerikai nő beperelte az Apple-t amiatt, hogy a vállalat nem használja azt a 2021-ben bemutatott eszközét, ami...","id":"20241218_apple-pedofilokat-lebuktato-eszkoz-kikapcsolas-icloud-photos-csam-zaklatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2ef5929-6678-40c0-bc0e-14ec0fa68ea3.jpg","index":0,"item":"bf9c5b73-a12f-4cac-b12e-d38aecdeb00f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241218_apple-pedofilokat-lebuktato-eszkoz-kikapcsolas-icloud-photos-csam-zaklatas","timestamp":"2024. december. 18. 18:03","title":"Lekapcsolták a pedofilokat lebuktató szoftvert, ez most 468 milliárd forintjába kerülhet az Apple-nek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c41ea8d-669d-4d4f-bdfd-e9e3606e30df","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kilométereken át olajjal szennyezettek a partok, több száz ember kezdett neki a tisztításnak.","shortLead":"Kilométereken át olajjal szennyezettek a partok, több száz ember kezdett neki a tisztításnak.","id":"20241217_olajszennyezes-elsullyedt-orosz-tanker-fekete-tenger-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c41ea8d-669d-4d4f-bdfd-e9e3606e30df.jpg","index":0,"item":"7de2beb1-ad71-44e1-9d5f-99b899f8089b","keywords":null,"link":"/vilag/20241217_olajszennyezes-elsullyedt-orosz-tanker-fekete-tenger-part","timestamp":"2024. december. 17. 12:35","title":"Súlyos olajszennyezést okozott a két elsüllyedt orosz tanker a Fekete-tenger partjainál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"628dea01-64f4-4d6e-8e51-3442d98c3997","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A brazil bíróság szerint a Million Years Ago című dal egy Toninho Geraes nevű zeneszerző Mulheres című szamba-klasszikusának a másolata.","shortLead":"A brazil bíróság szerint a Million Years Ago című dal egy Toninho Geraes nevű zeneszerző Mulheres című...","id":"20241217_Plagiummal-vadoljak-Adele-t-egy-dalat-teljesen-leradiroznak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/628dea01-64f4-4d6e-8e51-3442d98c3997.jpg","index":0,"item":"8f132b31-71f0-4f26-91e9-eee017758944","keywords":null,"link":"/kultura/20241217_Plagiummal-vadoljak-Adele-t-egy-dalat-teljesen-leradiroznak","timestamp":"2024. december. 17. 13:46","title":"Plágiummal vádolják Adele-t, egy dalát teljesen leradíroznák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"909c3999-6950-4ce8-b871-370ca40f23c4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem sikerült megütni a közös hangot, inkább egymást ütötték valamiért. ","shortLead":"Nem sikerült megütni a közös hangot, inkább egymást ütötték valamiért. ","id":"20241218_A-Nagykorosin-allt-neki-bunyzoni-ket-volvos-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/909c3999-6950-4ce8-b871-370ca40f23c4.jpg","index":0,"item":"80b2e349-7de9-41de-8481-fdf18dc4ffd7","keywords":null,"link":"/cegauto/20241218_A-Nagykorosin-allt-neki-bunyzoni-ket-volvos-video","timestamp":"2024. december. 18. 12:22","title":"A Nagykőrösin bunyózott két volvós – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Továbbra is csúszásban van a fővárosi tömegközlekedést gyorsítani és optimalizálni hivatott, hatmilliárd forintból épülő forgalomirányítási projekt, de emiatt félmilliárd forinttal is kevesebbe kerülhet majd a BKK-nak. A késésért ugyanis eddig 480 millió forint kötbért fizettettek az informatikai rendszerszállító Synergonnal. Ahol a méretes zakó következményeit egyelőre nem vállalta magára az egész menedzsment.
Az eredeti nevén Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer (továbbiakban: Futár) lényege – a BKK honlapján található aloldal – beköszönő szövege szerint alapvetően a fővárosi tömegközlekedés gyorsítása. A szerényen az évtized egyik legjelentősebb tömegközlekedési fejlesztéseként definiált, mintegy 6,7 milliárd forintos fejlesztési beruházást a jelenlegi elképzelések szerint 2014 tavaszára fejezik majd be.
A Futárnak azonban valójában már működnie kellene. A Synergon Informatika Nyrt. (a fővállalkozó Synergon Intergrátor Kft. anyavállalata) még az áprilisi rendes közgyűlési előterjesztésében is úgy számolt, hogy 2013-ban befejezik a projektet. Október elején azonban még mindig azzal került be a Futár a hírekbe, hogy az induló tesztüzemről az Index levette a keresztvizet, mondván: a tíz közlekedési csomópontban a telepített, installált és bekapcsolt információs táblák jócskán alulmúlják a várakozásokat. Azóta is nagy a csend.
Van, ahol már bekapcsolták az információs táblát
Fülöp Máté
Mit is tud (majd) a Futár?
A Futár definíciója, hogy „a műholdas járműkövetésen alapuló rendszer nagymértékben elősegíti a budapesti forgalom valós idejű, folyamatos, 24 órán át történő felügyeletét, a menetrendszerű közlekedés fenntartását, rendkívüli esemény esetén pedig a gyors és hatékony közbeavatkozást”. A komplex informatikai és forgalomkezelési rendszer egyik kulcsa az a „nyomkövető” fedélzeti számítógép, amit a járművek kezelnek majd: ez a rendszer mondja és/vagy mutatja meg számukra, hogy például a hivatalos menetrend tartásához sietniük vagy lassítaniuk kell-e a következő megálló felé haladva. De ezen az eszközön keresztül kommunikálhat a vezető a diszpécserrel, és ez az eszköz biztosítja az utasok számára aktuális és pontos utazási információkat, ami az utastérben lévő kijelzőkre kerül.
A Futár első körben a buszok, villamosok és trolik közlekedését optimalizálja majd, az alapvetően informatikai beruházáshoz a BKK és a BKV összesen mintegy 4 milliárd forintnyi uniós támogatást kapott különböző fejlesztési forrásokból és az Új Széchenyi-tervből.
Az már réges-rég feledésbe merült, hogy a projekt még 2010-ben indult, és azóta már többször is hosszabbították a határidőt. Az elmúlt években összeszedett késedelmekért nem lehet egyetlen okot felelőssé tenni – állítja a BKK, amely csak tavaly vette át a projekt irányítását. A hvg.hu kérdésére a cég kommunikációs osztálya közölte: a Futár átvételekor az addig elkészült, „félkész műszaki tartalom nem volt kielégítő színvonalú”. Ezért a fővállalkozóval együtt úgy döntöttek, hogy az informatikai megoldást szállító spanyol és olasz alvállalkozókat lecserélik.
A végéhez közelítenek
A csúszás innentől fogva főként szerelési problémákra vezethető vissza. Most épp a villamosokkal akadtak különböző műszaki problémák. Jelenleg a nehézséget az jelenti, hogy a Futárral felszerelt villamosok tesztelésekor olyan problémákba ütköztek, amivel korábban sem a Synergon, sem a BKK és a BKV nem találkozott. Igaz, ennyire bonyolult rendszert nem is telepítettek korábban a járművekre. „Ez a technikai nehézség a projekt megkezdése előtt a villamosok normál működését nem befolyásolta, hiszen sosem rendelkeztek olyan modern beépített rendszerrel, mint amilyen a jelenlegi fejlesztéskor kerül a járművekbe. Ez egy rejtett hiba tehát, melyet a Futár rendszer beépítése előtt nem ismerhettünk” – írta tájékoztatásul a BKK.
A megoldás időigényes, pláne, hogy a műszaki problémákon túl a tervezés, valamint a hatósági engedélyeztetés nehézségei is lassítják a munkát. Ez a legfőbb magyarázata, annak, hogy a Futárt csak 2014 tavaszára ígérik befejezni.
Eközben ütemesen zajlik a közterületi kijelzők rendszerbe kapcsolása is. Az október elején tíz kijelzővel indult tesztüzem jelenleg már 30 közlekedési csomópontban működik – nagyobb fennakadás nélkül. Ez persze még messze van attól, amikor majd több mint 250 helyszínen lesz valós idejű járatinformációkat közlő tájékoztatás, de a BKK azt közölte, miközben a kisebb hibákat folyamatosan elemzik, az elkövetkezendő hetekben fokozatosan növelni fogják a működő kijelzők számát. „Csoportosan állítunk üzembe újabb kijelzőket, de a finomhangolások és az esetleges rendszermódosítások idejére a közterületi kijelzők vezérlését még lekapcsoljuk, hogy elkerüljük a téves menetrendi adatok megjelenését” – írta válaszként a projekt vezetője. Hozzátéve: a tervszerű leállások célja, hogy a kijelzők stabilabban működjenek.
Kötbér: kifizetés alatt
A 6,7 milliárd forintos Futár projekt csúszásának van azonban egy másik következménye is. A korábbi határidő-módosítások miatt a Synergont eddig összesen mintegy 480 millió forint kötbér megfizetésére kötelezte a megrendelő. Ennél az összegnél is magasabb volt az indulóösszeg, de a BKK végül számos olyan tényezőt számításba vett, amelyben kiderült, hogy a Synergon a saját hibáján kívül nem tudott a projekttel a kellő tempóban haladni. Ilyen elismert csúszás állt elő például a BKV-járművek műszaki hibái miatt, de azért is, hogy a Combinók gyártója nem kívánt a projektben együttműködni.
Van, ahová most telepítik
Facebook / BKK
A teljes projekt mintegy 8 százalékát jelentő összeg késedelmi kötbérként való visszatartását a fővállalkozó cég el is ismerte, és a kifizetésével kapcsolatban nincs vita a BKK és a Synergon között. Ezért is meglepő, hogy a témában a Synergonnál behúzták a kommunikációs vészféket.
Hivatalosan is megkerestük a Synergont, a csak írásban feltehető kérdésekre (melyben többek közt azt is megkérdeztük, hogy a cég olvasatában mi a Futár csúszásának az oka, és hogy valóban elismerték-e már a több százmillió forintos kötbért, illetve hogy azt mikor, hogyan fizetik ki, és emiatt ki és mikor vállalja a részvényesek felé a felelősséget) napokkal később annyit válaszoltak, csak „a tőkepiaci törvények szerint már közzétett információkat”tudják megosztani.
Számok, cégek, referenciák
A Futár 2293 jármű (1536 autóbusz, 612 villamos és 145 trolibusz) felszerelését jelenti egy olyan műholdas nyomkövetővel – egyes típusoknál kijelzővel, de minden típusnál a hangbemondásos, műholdas alapú automatizálással –, ami a budapesti közlekedés kiszámíthatóságát és menetrendtartási képességének drasztikus javulását ígéri. A fővállalkozó a Synergon Intergrátor Kft., a rendszer alapjait és legfőbb elemeit viszont alvállalkozóként a német IVU Traffic Technologies AG szállítja. Az IVU-nak jó referenciái vannak Londontól Berlinig, Hollandiától Svédországon át Ausztriáig. A közterületi kijelzőket szintén egy német cég, a Lumino GmbH biztosítja, a karbantartást nem igénylő eszközöket több német nagyváros mellett Rotterdam, Moszkva és Szentpétervár is használja. (forrás: bkk.hu)]
Ez gyakorlatilag annyi, amit eddig egyetlen apró hírben közöltek október 31-én: az igazgatótanács elnöke, Jutasi Zoltán lemondott, és helyére Gansperger Gyulát választotta a testület a tagjai közül. A Synergon a tőzsde honlapján kiadott közleménye szerint Jutasi a tagságáról is lemondott, és a társaság audit bizottságában is megszűnik a tagsága. Indoklás nem szerepelt a közleményben, és a Synergon ezzel kapcsolatban is csak annyi információt közölt, hogy rövidesen rendkívüli közgyűlést hívnak össze.
A cég válaszlevelében ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a vállalkozás „részvényárfolyamát befolyásoló információ megjelentetése, illetve a részvényárakra gyakorolt bárminemű befolyásolás, legyen az találgatás, vagy nyilatkozatból származó információ, adat, szám, a bennfentes információval történő visszaélés lehetőségét vetíti előre, mely jelentős felügyeleti vizsgálatot és a Btk. alkalmazását írja elő!” Noha nem gondoljuk, hogy attól, hogy egy cég papírjai a tőzsdén forognak, ne lehetne írni róla – pláne egy ilyen súlyú ügyben –, a válaszlevél végére írt Synergon-javaslatot megfogadva, e kérdésekkel is a megrendelőhöz fordultunk.
„A kötbérek kiszabásával az érvényben lévő szerződés és a jogszabályok szerinti kötelezettségünknek teszünk eleget” – írta a BKK sajtóosztálya. Megerősítették, azzal, hogy a kötbérezést és annak összegét is elismerte a Synergon, gyakorlatilag az összeg a BKK számára lehívható. Úgy tudjuk, hogy a megrendelő ezt nagyrészt már meg is tette, mivel a mintegy 480 millió forintos összegből több mint 350 millió forintot már le is vontak az esedékes számlakifizetésekből. A fennmaradó résszel kapcsolatos elszámolások pedig a napokban befejeződhetnek. A 480 milliós összeg azonban még nem a teljes kötbér, mivel a legutóbbi negyedévben bekövetkezett késések „kiszámlázása” még nem történt meg. A kötbér így végül könnyen lehet, hogy a félmilliárd forintos szintet is meghaladja.
Az eddigi tapasztalatok szerint ahol bekapcsolták már a rendszert, a szoftver jól teljesít, és ha a villamosok szerelése is befejeződik, illetve a felbukkanó szoftverhibákat is javítják, a projektet befejezetté nyilváníthatják. Jelenleg több mint 1600 buszba már beépítették a szükséges informatikai infrastruktúrát, és a trolik felszerelése is a végéhez közeledik. A villamosok ügye azonban még csak most indult el, a több mint 600 szerelvényből alig egy tucatba építették be a szükséges eszközöket.
Brüsszel rossz, Trump jó, a költségvetés béke, az ellenzék Brüsszel. A miniszterelnök interjút adott a Patriótának, és Magyar Péter nevét ki nem ejtve azt mondta: „ezek ilyenek”.